Z rynku FMCG

"Ciche godziny" we wszystkich sklepach Lidl

Poniedziałek, 06 kwietnia 2020
Sieć Lidl Polska z myślą o komforcie osób ze spektrum autyzmu, jak i ich rodzin oraz opiekunów, wprowadziła ciche godziny we wszystkich swoich sklepach w Polsce. Inicjatywa została opracowna we współpracy z Fundacją JiM, a jej głównym celem jest ułatwienie w dokonywaniu zakupów przez klientów z ASD (eng. autism spectrum disorder).
Autyzm jest obecnie diagnozowany w Polsce już u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju jest 400 000 osób z autyzmem. Jednak ze spektrum żyją także rodzice, rodzeństwo oraz opiekunowie, dla których rutynowe obowiązki, w tym między innymi zakupy są wielkim wyzwaniem. W celu ułatwienia codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu Lidl Polska wprowadził we wszystkich swoich sklepach „ciche godziny”. Głównym założeniem akcji, nad której wprowadzeniem sieć pracowała już od dawna, jest zapewnienie odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania osobom ze spektrum autyzmu. Z raportu z analizy badania ankietowego przygotowanego przez Fundację JiM, wynika że dla większości osób z ASD zakupy są negatywnym doświadczeniem, a najbardziej uciążliwymi czynnikami w ich trakcie jest hałas, ostre oświetlenie, czy kolejki do kasy.

„2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – to idealna okazja, aby mówić, że takie zaburzenie istnieje oraz aby pokazać solidarność z osobami ze spektrum autyzmu oraz ich bliskimi. To dla nas niezwykle istotne, aby duże sieci handlowe, takie jak Lidl Polska wprowadzały w swoich placówkach ułatwienia dla osób ze spektrum autyzmu. „Ciche godziny” są ukłonem w stronę osób z ASD, dla których czynniki takie jak hałas czy tłok sprawiają, że zwykłe wyjście do sklepu – w wyniku braku udogodnień technicznych – zalicza się do wyjątkowo stresujących doznań” – mówi Tomasz Michałowicz, prezes Fundacji JIM.

Jakie udogodnienia kryją się pod inicjatywą Lidla? W wyznaczonych godzinach jest wyciszona muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia. Klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). Sieć prosi także wszystkich klientów aby wykazali się zrozumieniem, jak i cierpliwością w stosunku do osób uprzywilejowanych do korzystania z kas pierwszeństwa. W trakcie standardowego funkcjonowania sklepów ciche godziny w Lidlu będą się odbywać w każdy piątek w godzinach 8:00 – 10:00 oraz sobotę od 19:00 do 21:00.

* W aktualnej sytuacji epidemii, do odwołania, z kas pierwszeństwa mogą także korzystać seniorzy, wolontariusze wspierający seniorów w dokonywaniu zakupów spożywczych, pracownicy sektora opieki zdrowotnej – przede wszystkim lekarze, pielęgniarki i pielęgniarze, ratownicy medyczni oraz tzw. służby mundurowe (strażacy, policjanci, żołnierze wojsk obrony terytorialnej czy straż miejska). Udogodnienia dla osób ze spektrum autyzmu będą możliwe kiedy sytuacja się unormuje i funkcjonowanie sklepów powróci do regularnych zasad.

„W Lidl Polska stawiamy przede wszystkim na ludzi. Nieustannie dokładamy starań, aby każdy czuł się w naszym sklepie komfortowo i mógł swobodnie dokonywać zakupów. Dzięki obecności naszej marki w różnych lokalizacjach w całej Polsce mamy możliwość poznania rozmaitych potrzeb naszych klientów, dlatego zdecydowaliśmy się wprowadzić inicjatywę „ciche godziny” – dla większości z nas jest to ledwo zauważalna zmiana, a dzięki temu możemy znacznie ułatwić codzienne zakupy części klientów. Gdy handel i usługi powrócą do funkcjonowania w regularny sposób, będzie możliwe doświadczenie ułatwień przez osoby ze spektrum autyzmu w naszych sklepach. Dziś 2. kwietnia, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, pragniemy potwierdzić, że pamiętamy o naszych klientach, funkcjonujących ze spektrum autyzmu oraz ich rodzinach” – podsumowuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications, Lidl Polska.

 
Ciche godziny w Lidlu obowiązują bezterminowo we wszystkich sklepach sieci Lidl, w każde piątki w godzinach 8:00 – 10:00 oraz w soboty od 19:00 do 21:00.


tagi: Sieć Lidl Polska , "Ciche godziny" , Lidl ,