Obecny kryzys wywołany przez koronawirusa uderzy w pierwszej kolejności w najmniejszych przedsiębiorców. Grozi im zamknięcie zakładów i redukcja etatów. Właśnie teraz kluczowe jest solidarnościowe działanie. Możesz dołączyć do akcji, przekazując wybranym przez siebie zakła-dom zaliczkę na poczet przyszłej usługi oraz zachęcając do udziału w akcji w mediach społecz-nościowych. Krajowa Izba Gospodarcza jest inicjatorem kampanii „Nie pozwolę ci się zamknąć”. Szczegóły poniżej oraz na www.kig.plW ramach akcji „Nie pozwolę ci się zamknąć” wystarczy przekazać właścicielowi swojego ulubio-nego salonu fryzjerskiego, kawiarni czy pizzerii, itp. wsparcie finansowe w postaci zaliczki. Wpłacona dziś kwota pomoże mu pokryć bieżące koszty działalności, natomiast realizacja usługi nastąpi, gdy stan epidemii zostanie oficjalnie zniesiony i przywrócone zostanie pełne funkcjo-nowanie punktów usługowo-handlowych. Cała akcja opiera się na wzajemnym zaufaniu i kon-takcie klienta i mikroprzedsiębiorcy. KIG nie pośredniczy w tej relacji.
– „Mikroprzedsiębiorcy" to ogólne określenie pewnej grupy społecznej na rynku pracy. Ale to przecież również bardzo konkretna – dla każdego z nas – pani fryzjerka, która od lat dba o nasze włosy, nasza ulubiona osiedlowa cukiernia, gdzie wpadamy po ciastka do kawy, szewc, który od lat naprawia nam nasze buty. Kropla drąży skałę. Jeśli każdy z nas już dziś wesprze choćby jeden taki zakład czy punkt gastronomiczny, to mamy naprawdę szansę zrobić coś ważnego dla tych ludzi i uratować niejeden zakład przed zamknięciem. A i my sami skorzystamy – bo gdy kryzys wywołany wirusem się skończy – nadal będziemy mogli cieszyć się ich pracą i korzystać z ich usług. Dlatego zachęcamy – w miarę możliwości w tej trudnej dla nas wszystkich sytuacji – do zaangażowania w „Nie pozwolę ci się zamknąć” lub w inne akcje pomocowe skierowane do mikroprzedsiębiorców – mówi Ewa Janus-Khouri, p.o. Dyrektor Biura Komunikacji Krajowej Izby Gospodarczej.
Jak można pomóc mikroprzedsiębiorcom? - Skontaktuj się z mikroprzedsiębiorcą, którego chcesz wesprzeć (mail/telefon/ media społecznościowe).
- Określ, za jaką usługę/towar chcesz zapłacić.
- Ustal, jak możesz przekazać zaliczkę (przelew, płatność kartą, gotówka).
- Ustal indywidualnie z przedsiębiorcą, kiedy możesz otrzymać usługę/towar.
- Wpłata zaliczki jest dokumentowana fakturą lub – gdy zaliczkę wpłaca osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej – paragonem z kasy fiskalnej. Niektórzy po-datnicy, w tym najmniejsi przedsiębiorcy nie muszą posiadać kasy. Ustal indywidualnie, w jaki sposób otrzymasz potwierdzenie zapłaty.
Warto pamiętać, że:- Przyjęcie zaliczki to umowa, że w przyszłości otrzymasz usługę/towar. Zarówno Ty, jak i sprzedający możecie wycofać się z umowy. Wtedy zaliczka powinna być zwrócona.
- Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, roszczenie o rozliczenie zaliczki wygasa z upły-wem 6 lat od dnia wpłaty (konsumenci). W przypadku umowy zawartej z przedsiębiorcą – 3 lat.
Wykorzystaj media społecznościowe
Mikroprzedsiębiorców można także wesprzeć, działając w mediach społecznościowych. Wystar-czy na swoim profilu udostępnić grafiki akcji, przygotowane przez KIG, i rozpowszechnić je wśród swoich znajomych. Warto też wrzucać własne zdjęcia, pochwalić się udzielonym wspar-ciem i zachęcać do tego znajomych.
Wszystko o akcji na stronie www.kig.pl
Na stronie www.kig.pl, można zapoznać się z informacjami o akcji, pobrać materiały graficzne oraz dowiedzieć się, jak możemy wziąć udział w akcji jako klienci.
Z kolei przedsiębiorcy znajdą tu gotowe propozycje Regulaminu akcji oraz materiały do pobrania (plakat, zdjęcia na media społecznościowe), tak aby z powodzeniem mogli włączyć się do akcji.
Materiały można także udostępniać bezpośrednio z profili KIG na Facebooku, Twitterze i Linke-dIn.
„Nie pozwolę ci się zamknąć” to ogólnopolska kampania Krajowej Izby Gospodarczej realizowa-na w ramach projektu KIG #SolidarnizBinzesem. Jej celem jest popularyzacja idei finansowego wsparcia mikro- i małych przedsiębiorstw, którym grozi upadłość.
W Krajowej Izbie Gospodarczej dostrzegamy wyzwanie, przed jakim te firmy obecnie stoją i mamy świadomość tego, że to one pierwsze bardzo mocno odczują kryzys. Już docierają do nas sygnały o zwolnieniach pracowników i planach zawieszania działalności. Wierzymy w siłę płyną-cą ze wsparcia społecznego i w efekcie powrót do normalnego funkcjonowania większości mi-kro- i małych przedsiębiorstw.
Projekt Krajowej Izby Gospodarczej #SolidarnizBiznesem jest odpowiedzią na trudną i bezprece-densową sytuację gospodarczą związaną ze stanem epidemicznym w Polsce. W ramach projektu realizowane są działania skierowane do przedsiębiorców, izb gospodarczych oraz szeroko zakro-jona aktywność doradcza i merytoryczna.