Wódka nasza ulubiona
W Polsce możemy kupić większość alkoholi dostępnych na świecie, jednak dotyczy to zazwyczaj sklepów specjalistycznych. Niektóre trunki cały czas nie są u nas dostępne. Mimo, że Polakom rozwijają się gusta, cały czas najbardziej lubimy pić wódkę i obok wina jest to najlepiej sprzedający się towar na imprezy. Wśród mocnych trunków dobrze sprzedaje się także whisky i brandy.
Według danych ACNielsen udziały ilościowe w sprzedaży w okresie od sierpnia 2005 roku do lipca 2006 roku wyniosły odpowiednio: – wódka 67,7%, brandy – 1%, whisky – 1%, gin – 0,33%, wino - 28,9%.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2005 do września 2006 roku wynika, że 52,8% spośród populacji Polaków w wieku 18-75 lat, która zadeklarowała spożywanie wódki, spożywa ten trunek kilka razy w roku, a 17,2 % spośród nich - raz w miesiącu. 14,7% respondentów spożywających wódkę stwierdziło, że sięga po ten trunek 2-3 razy w miesiącu, a ponad 10,9% spośród nich pije go raz w roku lub rzadziej. Do picia wódki raz w tygodniu lub częściej przyznało się nieco ponad 4% spożywających ten alkohol.
Polacy głównie kupują wódki krajowe, jednak wzrasta także sprzedaż wódek importowanych. Według ACNielsen, Polacy od sierpnia’05 do lipca’06 wydali na importowane wódki 263.613.284 zł, tj. o blisko 59 mln zł więcej niż przed rokiem. Na pewno na taki wzrost sprzedaży miały wpływ bogacenie się gospodarstw domowych i wspominane już częstsze podróże, a co za tym idzie poznawanie nowych smaków zza granicy.
Wybierając luksusowe wódki Polacy częsta kierują się zwykłą ciekawością, jednak według informacji www.świat-alkoholi.pl luksusowe wódki powinna wyróżniać neutralna czystość i klarowność. Zasługują na miano premium lub superpremium tylko wtedy, gdy nie drażnią zmysłu smaku ani powonienia. Wódki klasy premium i superpremium powstają z najlepszej jakości spirytusu. Ich proces produkcyjny wyróżnia wyjątkowa precyzja i dokładna kontrola laboratoryjna.
Granica podziału na wódki zwykłe, należące do tzw. segmentu ekonomicznego oraz wyborowe czy luksusowe z segmentu premium, jest jednak ruchoma, a przyjęta w polskiej branży alkoholowej klasyfikacja jakościowa wódek jest w rzeczywistości wypadkową zabiegów marketingowych producentów oraz poziomu produkcji. Handlowy podział wódek czystych na wyborowe i ekskluzywne jest co prawda umowny, ale w znacznej mierze przekłada się na jakość tudzież dobór dokładnie wyselekcjonowanych, najczystszych surowców, nie tylko spirytusu, ale też wody. Spirytus wyborowy i luksusowy, używany do produkcji wódek w sektorze premium, powstaje w wyniku kilkukrotnej rektyfikacji spirytusu zwykłego.
Według badań TGI przeprowadzonych przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2005 do września 2006 roku wśród Polaków w wieku od 18 do 75 lat, którzy zadeklarowali spożywanie wódki - najczęściej spożywanymi wódkami importowanymi były: Finlandia (19,8%), Smirnoff (16,3%) oraz Absolut (10,3%). Finlandia® Vodka stanowi 62% wartości sprzedaży w tym segmencie. Jest to importowana wódka numer 1 w Polsce, marka, która ciągle rośnie i to dynamiczniej niż cały segment.. Sukces tego produktu wynika z kilku faktów, dlatego warto więc wspomnieć nieco więcej o tej marce.
FinlandiaVodka jest produkowana tylko w jednym miejscu na świecie – w Rajamaki w Finlandii. Kraj ten słynie z czystości i naturalnego środowiska oraz najwyższej jakości rozwiązań technologicznych. Proces produkcji Finlandia Vodka jest wysoko zaawansowany i podlega wielokrotnej kontroli jakościowej. Nie bez znaczenia są też główne komponenty wódki - woda, która w przypadku Finlandii pochodzi ze źródeł polodowcowych i nie poddaje jej się żadnym dodatkowym procesom filtrującym czy ulepszającym. Kolejna kwestia, która decyduje o specyficznym smaku Finlandii, to jęczmień sześciorzędowego, który charakteryzuje się wysoką zawartością skrobi i niską zawartością olejków, co minimalizuje obecność smaku i aromatu. To wszystko składa się na unikalność tego produktu.
Po drugie, warta wspomnienia jest pozycja wariantów smakowych w całkowitej sprzedaży marki Finlandia. Smaki Lime, Grapefruit, Mango Cranberry i Redberry stanowią 30% udziału i cieszą się wysoką popularnością wśród konsumentów marki Finlandia.
Wśród wódek krajowych najbardziej popularnymi markami są Absolwent, Bols Vodka i Luksusowa (kolejno 43,3%, 32,9% oraz 20,3% według badań ACNielsen).
Whisky i Bourbon
Do mniej popularnych alkoholi pitych w Polsce należą brandy, koniaki, whisky, gin, rum oraz wino. Mimo, że według przytaczanych już danych AC Nielsen whisky zajmuje tylko 1% całego rynku alkoholi w ujęciu ilościowym, to grono miłośników tego trunku rośnie.
Na świecie znawców whisky jest znacznie więcej i pozostaje tylko mieć nadzieję, że i w naszym kraju zwolenników tego eleganckiego trunku będzie coraz więcej.
Whisky (w pisowni irlandzkiej i amerykańskiej whiskey) jest produkowana m.in. w ,Szkocji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie i wielu innych miejscach na świecie. Trunek ten występuje w kilku rodzajach. Whisky słodowa (Single Malt Whisky) to produkt jednej destylarni. Ten ekskluzywny alkohol stanowi zaledwie kilka procent wszystkich szkockich whisky sprzedawanych na świecie. Do jej produkcji wykorzystuje się słód jęczmienny, wodę i drożdże. Ważnym elementem produkcji wpływającym na smak whisky jest suszenie słodu na paleniskach torfowych. Whisky dojrzewa latami w dębowych beczkach używanych poprzednio do produkcji sherry, porto lub burbona. Whisky słodowa jest podstawowym produktem smakowym w kompozycji whisky mieszanych (blended). Innym rodzajem jest whisky słodowa mieszana (vatted), która składa się ze słodowych whisky różnych destylarni. Spotkać także można grain whisky, czyli whisky zbożową, która powstaje głównie z żyta i małych ilości słodu jęczmiennego. Choć funkcjonuje jako trunek pod własną postacią to głównie (po odpowiednim zmieszaniu z whisky słodową) jest surowcem przeznaczonym do produkcji whisky mieszanej (blended whisky) – stanowi w niej zwykle około 70%. Marek z rodziny blended whisky jest tysiące. Ponadto nie można zapomnieć także o burbonie, czyli whisky produkowanej z kukurydzy w stanie Kentucky.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2005 do września 2006 roku wynika, że 51,3 % spośród populacji Polaków w wieku 18-75 lat, która zadeklarowała spożywanie whisky lub bourbonu, pije te trunki kilka razy w roku, 33,1% spośród nich przyznało się, że spożywa taki alkohol raz w roku lub rzadziej. Do delektowania się tym trunkiem raz w miesiącu lub częściej przyznało się 15,6% osób, które zadeklarowały spożywanie whisky lub bourbonu. Najczęściej wybierane marki w Polsce przez osoby, które zadeklarowały spożywanie whisky lub bourbonu, to Johnie Walker (40,1%), Ballentine’s (21,8%), Jack Daniel’s® (12,5%) oraz Black & White (5,6%) i Dark Whisky (5,3%).
W Polsce konsumpcja whisky nie jest jeszcze rozpowszechniona z uwagi na tradycje wódczane i percepcję ceny tej kategorii. Redukcja ceł związana z wejściem Polski do Unii Europejskiej, korzystnie wpłynęła już na obniżenie cen importowanych, ekskluzywnych marek alkoholi w tym także whisky. Na wzrost sprzedaży mają także wpływ działania firm wprowadzających luksusowe marki na polski rynek. Jedną z takich firm jest Brown - Forman Polska będąca wyłącznym importerem na naszym rynku największej marki whisky na świecie Jack Daniel’s® Tennessee Whiskey(źródło: IWSR, dane za rok 2005)-. Jest to amerykańska whisky - zawdzięczająca specyficzny smak procesowi „charcoal mallowing”, który wyróżnia ją spośród wszystkich innych whisky na świecie.
Brandy i koniak
Kolejnym monitorowanym przez AC Nielsen segmentem alkoholi „z wyższej półki” jest zajmująca 1% całego rynku alkoholi w ujęciu ilościowym – brandy. Jest to angielskie określenie napojów alkoholowych destylowanych z win gronowych i pod tą nazwą na światowym rynku występuje zdecydowana większość winiaków. Nazwa brandy pochodzi w zasadzie od holenderskiego słowa brandewijn (tak w średniowieczu nazywano palone wino). Brandy może być destylowana również z wina owocowego, wówczas jednak powinna być odpowiednio oznaczona, np. Cherry Brandy - brandy wiśniowa itp.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2005 do września 2006 roku wynika, że 51,1 % spośród populacji Polaków w wieku 18-75 lat, która zadeklarowała spożywanie brandy lub koniaku kilka razy w roku, 35,8% spośród nich pije je raz w roku lub rzadziej, podczas gdy 13,1% deklarujących spożywanie informuje, że pije brandy lub koniak raz w miesiącu lub częściej. Spośród osób, które zadeklarowały spożywanie brandy lub koniaku, najczęściej spożywanymi markami były: „Napoleon-brandy” (38%), „Metaxa” (16,6%), „Stock” (16,2%), „Napoleon-cognac” (10,4%), Polskie winiaki/brandy (5,8%), „Słoneczny Brzeg” (4,8%), „Martell” (2,3%), „Hennesy” (1,9%), „Budafok” (1,8%) i „Courvoisier” (1,6%).
Próbując nowych alkoholi rodacy sięgnęli także po gin.
Z badania TGI przeprowadzonego przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC w okresie od października 2005 do września 2006 roku wynika, że 46% spośród populacji Polaków w wieku 18-75 lat, która zadeklarowała spożywanie tego trunku, pije gin kilka razy w roku, podczas gdy 44,9% spośród deklarujących spożywanie ginu, pije go raz w roku lub rzadziej. Pozostała grupa deklarujących sięgają po gin raz w miesiącu lub częściej. Najczęściej spożywanym ginem wśród osób, które zadeklarowany jego spożywanie jest znany od lat gin Lubuski (35,9%). Na drugim miejscu znajduje się Gordon’s gin (23,7%).
tagi: alkohole z wyższej półki ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...