Lody stanowią istotną kategorię w sklepach małoformatowych zajmując 7. miejsce pod względem udziałów wartościowych. Wynika tak z badań CMR przeprowadzonych w okresie od stycznia do września 2019 roku w sklepach do 300 mkw.
Liderzy sprzedaży
Według Nielsen Connect Polska* w 2019 r. wartość sprzedaży lodów z kategorii „take home” wzrosła o 5,6% przy dynamice wzrostu całej kategorii na poziomie 1,6%. „Jeżeli chodzi o lody konsumowane w domu Polacy najchętniej sięgają po marki własne, które stanowią ok. 27% wartości całego rynku w tym segmencie. Na drugim miejscu są produkty firmy Unilever. Do najbardziej popularnych marek należą: Big Milk, Grycan, Bracia Koral oraz Carte D’Or. W dystrybucji tego typu produktów największą rolę odgrywają dyskonty, odpowiadające w 2019 roku za 45% wartości sprzedaży” – informuje Joanna Kwiczor, Client Business Partner w Nielsen Polska.
Według danych CMR w okresie od stycznia do września 2019 r. pozycję lidera kategorii pod względem wartości sprzedaży utrzymał Unilever. Większość udziałów wartościowych należy do 4 głównych graczy – Unilever, Koral, Froneri i Grycan zarówno w małym formacie, jak i w supermarketach. „Razem skupiają blisko 80% rynku w tej kategorii. Warto dodać, że poza kluczowymi producentami liczy się również marka własna” – podkreśla Julia Kijo z CMR.
Kategoria sezonowa
Rynek lodów jest mocno sezonowy i silnie uzależniony od pogody. Jak podaje CMR korelacja wartości sprzedaży lodów z temperaturą jest duża. „Blisko 40% udziałów wartościowych lodów familijnych przypada pojemnościom do 0,5 l. Prawie 2/3 udziałów wartościowych w sklepach małego formatu należą do pojemności od 0,5 l do 1,3 l” – przyznaje Julia Kijo z CMR.
Joanna Kwiczor z Nielsen Connect Polska także podkreśla, że na konsumpcję lodów ogromny wpływ ma pogoda. „Widać to wyraźnie porównując dane pogodowe ze sprzedażą po miesiącach w roku 2019 z rokiem 2018. Maj 2018 był w Polsce rekordowy pod względem temperatur, co miało ogromny wpływ na wzrost wartości sprzedaży – wzrost aż o 46% procent w porównaniu z majem 2017. W 2019 r. sprzedaż w tym miesiącu była z kolei o ponad 26% niższa w porównaniu z 2018 r., ale nadal wyższa niż w 2017 r. Niższe temperatury oznaczają również mniejszą sprzedaż lodów impulsowych na korzyść wzrostu znaczenia opakowań familijnych. Przekłada się to na mniejszy wolumen sprzedaży ilościowej kategorii lodów liczonej w sztukach – spadek o 8,6% porównując cały rok 2019 do 2018” – mówi Joanna Kwiczor.
Oferta producentów
Producenci są już przygotowani na sezon lodowy, a w ich ofertach pojawiło się wiele ciekawych nowości:
- Marka Grycan stawia na produkty najwyższej jakości, tworzone w oparciu o tradycyjne receptury. Kolejny rok poleca bestsellery takie jak lody Bakaliowe, Czekoladowe, Waniliowe, Truskawkowe i Śmietankowe oraz Sorbety z Malin oraz Mango. W ofercie Grycan na 2020 rok nie zabraknie także zupełnych nowości. Na rynku zadebiutują lody wegańskie w trzech smakach. Chocolate with roasted cocoa beans – kremowe lody na bazie napoju kokosowego oraz ryżowego z czekoladą i prażonymi ziarnami kakaowca, słodzone ksylitolem oraz syropem daktylowym. Vanilla – klasyczny smak w wegańskiej wersji, stworzony na bazie napojów kokosowego i ryżowego, a także orzechów nerkowca i aromatycznej wanilii Bourbon. Lody słodzone są ksylitolem i syropem z agawy. Peanut Butter – kremowe lody na bazie napoju kokosowego, które swój intensywny smak zawdzięczają bogatej zawartości palonych i mielonych orzeszków arachidowych, słodzone ksylitolem oraz syropem daktylowym.
- Wiosną 2020 w sklepowych lodówkach nie zabraknie nowości od Froneri Polska. Największą innowacją będzie nowa linia lodów Kaktus o nazwie Kaktus Shake. Po raz pierwszy Kaktus pojawi się na rynku jako mleczne lody na patyku w owocowych polewach z zaskakującymi dodatkami. Będą to kombinacje klasycznego smaku śmietankowego z mango i marakują, truskawką lub ze słonym karmelem.
To nie koniec nowości od marki Kaktus – na fanów czeka również nowy smak klasycznych lodów Kaktus w wersji na patyku, czyli arbuz-jabłko. Smak został stworzony przez samego ambasadora marki – wokalistę Dawida Kwiatkowskiego i jest sygnowany jego imieniem.
Kolejna innowacja to Oreo Stick-Sandwich, czyli lodowa kanapka Oreo na patyku, oblana delikatną czekoladą Milka. Wśród form podania produktów, innowacją będą miniserduszka Milka oraz minikółeczka Oreo. To lodowe przekąski podzielone na 8 miniporcji, które można zjeść samemu lub się nimi podzielić.
Nie zabraknie nowości z segmentu lodów familijnych. Będą to 2 nowe propozycje od marki Scholler: Mango-Marakuja-Śmietanka z sosem mango oraz Słony Karmel-Czekolada z orzeszkami ziemnymi. Pojawią się także nowość na patyku Lion i rożek Kit Kat Peanut Butter.
- W tym sezonie w portfolio marki Koral nie zabraknie kultowej serii Grand, która zostanie wzbogacona o wersję Exotic – czyli lody o smaku śmietankowym w polewie sorbetowej z marakui – a także bestsellerowej linii Koral Ice Coffee, która najbardziej przypadła do gustu konsumentom w wersji Cappucino. Najbardziej znane lody marki Koral – Koktajlowe i Iza – zostaną zaprezentowane z nowym gadżetem, będzie to składana łyżeczka dołączona do opakowania. Z kolei linia lodów Oskar pojawi się w nowych, kolorowych i designerskich – określanych mianem patchwork’owych – opakowaniach przeznaczonych dla młodzieży, która jest głównym konsumentem tej serii. Top Milker również wraca w nowej odsłonie – w ciekawym graficznie opakowaniu w kolorze turkusowym, który na dłużej zagości nie tylko na odświeżonych opakowaniach, ale również wśród gadżetów reklamowych Koral. Impulsowe nowości to linia TOP Sorbet – lody sorbetowe w dwóch smakach: kwaśna lemoniada i bananowe w mlecznej czekoladzie. Pojawi się również nowość wśród wodnych lodów Solo – czarna herbata o smaku brzoskwiniowym. W kategorii lodów familijnych marka zaprezentowała nowe smaki linii Kolorowe Lato w opakowaniu o pojemności 1 l – sorbetowe kwaśna lemoniada oraz połączenie trzech smaków: czekolady, śmietanki i caffe latte.
Rozszerzona zostanie także oferta produktów licencyjnych – do gamy lodów Oshee dołącza nowy wariant lodów sorbetowych Oshee multifruit, który nawiązuje do najpopularniejszego napoju tego producenta Oshee Isotonic multifruit drink. Wyciskane lody wodne o smaku wieloowocowym będą wzbogacone witaminami B6 i PP oraz biotyną.
Nowe, oryginalne smaki zostaną zaprezentowane również w portfolio drugiej marki – z segmentu high premium – Bracia Koral. Linia Lody Jak Dawniej 900 ml zaoferuje smak tiramisu, a w pojemności 450 ml pojawi się smak makowe z rodzynkami i skórką pomarańczową. W linii ukaże się także rożek biszkoptowo-jagodowy.
- Colian proponuje impulsowe warianty na patyku: lody Jeżyki, Śliwka Nałęczowska, Oranżada Hellena, Grześki w czekoladzie deserowej, nowe Grześki w czekoladzie mlecznej, a także świderek i tubę Oranżada Hellena. Sukces sprzedażowy formatów impulsowych lodów Jeżyki i Grześki w poprzednich sezonach zainspirował firmę Colian do rozszerzenia asortymentu o nowe warianty gramaturowe. Lody Jeżyki i Grześki obecne są na rynku w nowym formacie familijnym, czyli w kubkach o pojemności 500 ml. Wkrótce Colian zaproponuje też nowy smak w formacie lodów familijnych 500 ml.
- W nadchodzącym sezonie Big Milk od Unilever Polska pozytywnie zaskoczy lodożerców ogromną ilością nowości, i to na różnych płaszczyznach.
Dużym wydarzeniem będzie wprowadzenie wegańskiej linii lodów. Lody na bazie migdałów w wersjach impulsowych (na patyku) oraz w formacie Pint (450 ml) Big MilkVegan Choco. W ofercie Pint również pojawią się lody poziomkowe bazujące na kokosach.
Big Milk ukaże się także w kubeczku 150 ml w zestawie z drewnianym patyczkiem w środku. Nowy format to kolejne dwa warianty smakowe.
Pojawią się również nowości w linii Intense. Nowość to lody SuperŚmietanka, czyli ulubiony smak polskich lodożerców podniesiony do smaku Intense, w sam raz na tradycyjny, polski deser.
Ofertę lodów Pint uzupełni także nowy, odświeżający, letni lodowy smak Owoców Leśnych.
Pojawi się również bogaty wariant w linii Big Milk Wawel – lody inspirowane smakiem Kasztanek, popularnych słodyczy od Wawelu, dostępne w dwóch formatach rożek oraz pint. W roku 2020 cała marka Big Milk przeszła gruntowną zmianę opakowań.
- Kilargo poleca szeroką ofertę marki Augusto. Z jednej strony są to lody dobrze znane już na rynku, a z drugiej innowacyjne nowości. Przede wszystkim to popularne lody Bambo dostępne zarówno w rożku, kubeczku, jak i na patyku w wielu smakach, a także Gullivery, m.in. miętowe, Trio Caramel, Almond czy White. Oprócz tego w ofercie znajdują się lody wodne oraz sorbety. Wyjątkową innowacją są lody w saszetce Ice To Go dostępne w trzech smakach: waniliowym, truskawkowym oraz czekoladowym.
- Firma JOGO oferuje lody marki Bambino w czterech kategoriach: klasyczne lody na patyku, lody w waflu, rożki oraz lody o pojemności 1 l. Ponadto w ofercie znajdują się unikalne na rynku lody śmietankowe na patyku i lody rodzinne o pojemności 1 l, dla smakoszy nietolerujących laktozę. Absolutną nowością tego sezonu są lody na patyku o intensywnym smaku wiśni w polewie z prawdziwą czekoladą.
To tylko niektóre propozycje dostępne wiosną na rynku. Wybór wśród marek i nowości będzie zdecydowanie większy, dlatego już dzisiaj warto zaplanować przestrzeń na dodatkową bonetę w sklepie. Jeśli pogoda dopisze – ogromne zyski gwarantowane!
Monika Kociubińska
Redaktor
*źródło: Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska włączając Dyskonty, Kioski, Stacje Benzynowe i Sieci Drogeryjne, sprzedaż wartościowa i ilościowa, okres styczeń 2019 – grudzień 2019 oraz styczeń 2018 – grudzień 2018 i maj 2017, kategoria: Lody.