Drogeria

Rynek chemii gospodarczej i kosmetyków 2020 – nowy rok, nowe wyzwania

Wtorek, 25 lutego 2020 HURT & DETAL Nr 02/168. Luty 2020
Jakie innowacje pojawią się na rynku w 2020 roku? Co będzie modne, jakie kosmetyki będą na topie i co nowego zaprezentują producenci chemii gospodarczej? Zapraszamy na przegląd trendów w branży.
Nowy rok to nie tylko nowości i innowacje, ale również umacnianie się pozycji istniejących już trendów. „Na rynku kosmetycznym w Polsce od pewnego czasu widać kilka silnych trendów, które w 2020 r. nie tylko nie osłabną, ale i być może przybiorą na sile” – przyznaje Blanka Chmurzyńska-Brown, Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. „Bardzo ważnym makrotrendem – który oddziałuje na to, jakie nowości i innowacje proponują producenci – jest autentyczność i wiarygodność marek. Widzimy, że z roku na rok konsumenci przywiązują do tego coraz większą wagę – dokonując wyborów przy półkach drogeryjnych i aptecznych analizują skład produktów, rodzaj opakowania, pochodzenie poszczególnych składników” – dodaje.

Ekologiczne rozwiązania w kolejnych kategoriach

Coraz większa dostępność do informacji, zwiększająca się świadomość oraz chęć zmian sprawiają, że trend produktów ekologicznych z roku na rok wkracza do kolejnych kategorii. Konsumenci czytają etykiety, sprawdzają, analizują oraz porównują. „Odzwierciedleniem tej idei jest rosnąca wśród konsumentów popularność kosmetyków ekologicznych czy wegańskich – o czym świadczy kilka dużych ubiegłorocznych debiutów – czy szukanie deklaracji zwanych przez nas w żargonie kosmetycznym „free fromami” (m.in. „nie zawiera parabenów”, „nie zawiera SLS”, „nie zawiera fenoksyetanolu”) które od 1 lipca 2019 r. są zakazane Dokumentem Technicznym Komisji Europejskiej w sprawie kryteriów dla deklaracji marketingowych. Myślę, że te tendencje pozostaną bardzo silne” – informuje Blanka Chmurzyńska-Brown.

Konsumenci coraz większą uwagę przywiązują do tego, co znajduje się w ich koszyku zakupowym. Nie zapowiada się, aby trend produktów ekologicznych miał tracić na sile, a wręcz przeciwnie – pojawia się coraz więcej rozwiązań, które umożliwiają klientom życie w harmonii ze środowiskiem. W kolejnych drogeriach pojawiają się, już nie tylko półki, ale i całe działy produktów ekologicznych. Producenci odpowiadają na potrzeby konsumentów oferując nowości oparte na składnikach pochodzenia naturalnego. „W czerwcu 2019 roku roczna wartość przeanalizowanej części polskiego rynku kosmetyków – na który składają się kosmetyki kolorowe, produkty higieny osobistej, higieny intymnej oraz kosmetyki dla dzieci – osiągnęła ponad 4,8 mld zł. Udział produktów ekologicznych w tym samym okresie wyniósł zaledwie 1%, czyli 52 mln zł. To jednak właśnie w tym segmencie producenci na przestrzeni ostatnich miesięcy odnotowali imponujący, 71% wzrost sprzedaży. Sprzedaż ekologicznych kosmetyków wystrzeliła w górę, podczas gdy wartość sprzedaży dla całej kategorii w relacji rok do roku utrzymała się na stabilnym, niemal niezmiennym poziomie” – przyznaje Szymon Mordasiewicz, Dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Klienci poszukujący ekologicznych rozwiązań coraz częściej są gotowi zapłacić za nie więcej. Troska o środowisko staje się jednym z ważniejszych determinantów zmiany stylu życia konsumentów, co znacznie wpływa na zmiany zakupowe w praktycznie każdej kategorii. Jak informuje Szymon Mordasiewicz: „Kosmetyki przyjazne zdrowiu i środowisku to relatywnie młoda kategoria, która stopniowo zyskuje na rozpoznawalności i staje się coraz bardziej popularna wśród polskich konsumentów. Wpisuje się przy tym w inne ekotrendy, widoczne chociażby w kategoriach sprzętu RTV-AGD, motoryzacji czy przede wszystkim – żywności. Dlatego jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych miesięcy i lat wzrost w kategorii ekologicznych kosmetyków będzie kontynuowany, a na rynku pojawią się kolejne nowości produktowe oraz kolejni gracze”.

Chemia gospodarcza

Składniki pochodzenia naturalnego odgrywają szczególną rolę w przypadku środków czyszczących. Produkty wykorzystywane regularnie w każdym gospodarstwie domowym powinny być przede wszystkim skuteczne i bezpieczne. Współczesny świadomy i ciekawy produktów konsument pozostaje ostrożny w stosunku do chemicznych składów. Stąd też, klienci coraz częściej sięgają po łagodne dla skóry środki hipoalergiczne lub produkty czystości pozbawione sztucznych dodatków. Ekologiczne produkty są bezpieczne, jednak to nie jedyny powód, dla których rośnie ich popularność. Współczesny konsument skłania się ku takim rozwiązaniom chcąc zmniejszyć swój wpływ na środowisko naturalne. Naturalne składniki ulegające biodegradacji oraz opakowania produktów nadających się do recyklingu to zdecydowane atuty w oczach współczesnego konsumenta.

Biorąc pod uwagę olbrzymi potencjał rozwoju trendu na produkty ekologiczne warto również wskazać na rozwiązania wegańskie, które wkraczają do następnych kategorii produktowych. Stąd też, pojawiają się kolejne alternatywne firmy, które swoim konsumentom proponują środki czystości nie zawierające w sobie żadnego składnika odzwierzęcego. Powstają wegańskie zamienniki tradycyjnych produktów, jak chociażby płyn do WC z kwasami owocowymi czy zastosowanie czerwonych buraków w środkach czyszczących. Pamiętajmy jednak, że weganizm to przede wszystkim sposób życia. Opierając się na wykluczeniu produktów odzwierzęcych z diety, konsumenci rezygnują również z takich rozwiązań w każdej innej sferze swojego życia. Stąd też, w kolejnych kategoriach pojawiają się liczne alternatywy „vegan-friendly”. Trend na produkty wegańskie póki co dotyczy mniejszej części konsumentów, jednak z dużym prawdopodobieństwem będzie się on rozwijał równolegle z tendencją do wybierania produktów ekologicznych.

Trend zero waste i zmiany w opakowaniach

W 2019 roku wieloma dziedzinami życia konsumentów zawładnął trend „zero waste”. Przeniknął również do branży chemii gospodarczej oraz kosmetycznej, czego odzwierciedleniem są m.in.: opakowania nadające się do recyklingu, rozwiązania wielokrotnego użytku czy też zdecydowane ograniczenie produkcji plastiku. Kolejni konsumenci podejmują się wyzwania, jakim jest sposób życia „zero waste” lub (częściej praktykowany) „less waste”. W dosłownym tłumaczeniu oznacza to „zero śmieci” lub „mniej śmieci”. W praktyce polega na redukowaniu liczby odpadów, które „nie otrzymają drugiego życia” pod postacią recyklingu. Na możliwość wzrostu trendu związanego z przyjaznymi dla środowiska opakowaniami kosmetyków i chemii gospodarczej wskazuje Dyrektor Generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. „Podczas przygotowań do wydania raportu „Strategia plastikowa i kosmetyki" pytaliśmy użytkowników kosmetyków, jak ważny jest dla nich ten aspekt w procesie zakupu. Odpowiedzi wskazują, że Kosmetyk 4.0 – czyli produkt przygotowany z myślą o konsumencie 4.0 – ma spełniać wszystkie dotychczasowe wymagania, być bliski pod względem składu, działania, przekonań i upodobań oraz bezpieczny zarówno dla człowieka, jak i natury. Wśród najważniejszych cech opakowań produktów drugą grupę najliczniejszych odpowiedzi stanowiły te wskazujące na przyjazność środowisku: ekologiczność, biodegradowalność i możliwość ponownego użytku opakowania” – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown.

W kategoriach chemii gospodarczej oraz kosmetyków od wielu miesięcy mnożą się rozwiązania, w myśl których opakowania stają się coraz bardziej przyjazne dla środowiska. Celem takich działań jest stworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym (poprzez wykorzystanie dostępnych zasobów) niweluje się tworzenie odpadów. Wśród licznych przykładów takich działań znajdują się chociażby kapsułki do zmywarki, które coraz częściej pojawiają się w otoczkach rozpuszczalnych w wodzie, zamiast plastikowych. Z kolei w branży kosmetycznej kolejni producenci decydują się na wprowadzanie uzupełniaczy płynów do kąpieli czy mydeł, dzięki którym konsument zamiast wyrzucać opakowanie ma szansę wykorzystać je wielokrotnie.

Warto mieć na uwadze, że popularność „zero waste” to nie tylko trend, lecz przede wszystkim wynik poważnych zmian. Świadczy o tym pierwsza ogólnoeuropejska strategia w dziedzinie tworzyw sztucznych, która jest jednym z etapów procesu przechodzenia na gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ). Stąd też konsumenci systematycznie zaczną zauważać zmiany w opakowaniach produktów, które kupują na co dzień. Już dzisiaj na półkach sklepowych kolejne opakowania oznaczane są jako biodegradowalne, bądź nadające się do recyklingu. Cechy te są coraz wyraźniej podkreślane podczas komunikowania produktów, co staje się w oczach klientów istotną wartością dodaną.

Nowa forma zakupów

Zmianom ulega sposób życia konsumentów, a co za tym idzie sposób w jaki robią zakupy, które powoli przechodzą do przestrzeni internetowej. Coraz istotniejszy staje się czas. Konsument się zmienia i jego priorytety podczas zakupów również ulegają przeobrażeniom. Zakupy online stają się coraz popularniejszym kanałem. Pojawiają się internetowe drogerie, których punkty stacjonarne w głównej mierze odpowiadają za miejsce odbioru zamówionych artykułów. Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” firmy Gemius z czerwca 2019 roku wśród trzech najczęściej wymienianych przez polskich internautów zalet e-zakupów znajdują się: możliwość kupowania w każdym momencie (75%), brak konieczności jechania do sklepu (72%) oraz nieograniczony czas wyboru (68%). Zmiana formy zakupów wpływa również na dostęp do informacji. Przed zrealizowaniem zamówienia online klienci mają możliwości porównania danych produktów, przeanalizowania ich składu czy poznania opinii innych użytkowników.

Trendy obecne w branży kosmetycznej i chemii gospodarczej są odpowiedzią na potrzeby konsumentów. To nie przemijające tendencje, a olbrzymie zmiany, które swoje odzwierciedlenie mają w przepisach prawnych. W roku 2020 możemy spodziewać się utwierdzania swoich pozycji przez już obecne trendy. Minimalizowanie negatywnych oddziaływań na środowisko naturalne znajdzie swoje odzwierciedlenie w zmianach w opakowaniach oraz zwiększającej się ilości składów pochodzenia naturalnego, a co za tym idzie – zmieni się również sposób komunikowania produktów nakierowany na odbiorcę, jakim jest świadomy konsument.

Anna Pańczyk
Redaktor





tagi: rynek chemii gospodarczej i kosmetyków, drogeria,