Wiadomości

Początek roku przyniósł odczuwalny wzrost cen produktów FMCG

Piątek, 21 lutego 2020
Styczeń 2020 r. rozpoczął kolejny cykl comiesięcznych badań koszyka zakupowego przeprowadzanych przez ekspertów ASM Sales Force Agency. Początek roku przyniósł odczuwalny wzrost cen względem grudnia 2019. Średnia wartość koszyka zakupów wyniosła w styczniu 2020 r. 231,72 zł, a więc o ponad 3 zł więcej niż przed miesiącem. Niezmiennie pod względem wysokich cen w rankingu prowadzi e-grocery z wartością 265,00 zł o ponad 30 zł przekraczające średnią wszystkich wyników i aż o ponad 50 zł – 19,12 proc. – sieć najtańszą, czyli Auchan (z 214,32 zł). Najdroższym sklepem stacjonarnym okazał się w styczniu E.Leclerc kwotą 240,43 zł o niecałe 10 zł przekraczając wartość średnią, zaś o ponad 25 zł sklep najtańszy. Najdroższy ze sklepów off-line wciąż pozostaje dużo tańszy niż e-grocery (o blisko 25 zł).
Comiesięczne badanie ASM SFA bazuje na cenach przykładowego koszyka zakupowego. Najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym sklepie najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich najtańszych produktów w jednym miejscu. Nawet tańsze sieci posiadają w swoim asortymencie najdroższe grupy produktów. I odwrotnie, i w najdroższych sklepach zdarzają się najtańsze w danym miesiącu produkty.

Badanie ASM SFA niezmiennie wykazuje, że rozdźwięk między cenami najwyższymi a najniższymi tych samych produktów może być znaczący w zależności od sieci i kanału sprzedaży (oraz, co logiczne, akcji promocyjnych). Oznacza to, że za ten sam produkt jesteśmy w stanie zapłacić nawet ponad dwukrotnie więcej w zależności od miejsca, w którym dokonujemy zakupów. Podczas gdy próba zakupienia wszystkich produktów z analizowanej listy byłaby nieopłacalna logistycznie i czasowo, a w niektórych rejonach Polski wręcz niemożliwa, to warto zwrócić uwagę na ceny poszczególnych produktów – zwłaszcza z kategorii luksusowych (jak alkohol czy słodycze) lub kupowanych rzadziej (jak np. kosmetyki, chemia domowa).

- W tym miesiącu wzrost cen badanego przez nasz koszyka produktów FMCG odpowiada szacunkom GUS, według których inflacja w na początku roku była rekordowa. Styczeń przyniósł wyraźny wzrost cen praktycznie we wszystkich kanałach sprzedaży. Szczególnie wyraźnie podrożały zakupy produktów FMCG przez Internet, co jednak nie odstrasza klientów: e-grocery cieszy się w naszym kraju rosnącą popularnością. Odpowiada to trendom światowym i świadczy o zmieniających się także na rodzimym rynku nawykach konsumenckich. Dla coraz zamożniejszych Polaków ważna jest już nie tylko niska cena, ale przede wszystkim komfort zakupów i jakość produktu. Rozwijający się rynek e-grocery ciągle ulepsza swoje rozwiązania i możliwości – od wzbogacania asortymentu, przez szybkość dostawy, po uproszczenia w procedurach reklamacyjnych. Stanowi to niemałe wyzwanie dla sieci stacjonarnych, które muszą modernizować rozwiązania odciągające klienta sprzed ekranu. Atutem są tu przede wszystkim promocje, jakość towarów i usług oraz przekształcanie zwykłego shoppingu w prawdziwe doznania zakupowe. Myślę, że czeka nas w najbliższej przyszłości bardzo ciekawa rywalizacja tych dwóch kanałów sprzedaży – z korzyścią przede wszystkim dla klienta. - wyjaśnia Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  



Metodologia badania:

Badanie ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu, członka grupy ASM Group S.A., obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Raport obejmuje łącznie 50 punktów sprzedażowych i ceny 40 wspólnych dla wszystkich sieci produktów z 10 kategorii (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu ketchup czy majonez).



tagi: ASM Sales Force Agency, koszyk zakupowy, FMCG,