Kategorie produktów

Orient po polsku

Poniedziałek, 27 stycznia 2020 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 01/167. Styczeń 2020
Każdy, kto choć raz próbował tradycyjnej kuchni w innych krajach musi przyznać, że diametralnie różni się od tej serwowanej na naszych rodzimych stołach. Zaskakujące połączenia smaków, nietypowe składniki czy formy podania. Jak się okazuje Polacy bardzo lubią eksperymentować w kuchni i chętnie sięgają po inspiracje zza granicy.
Kuchnia azjatycka jest w naszym kraju bardzo popularna. Jej różnorodność sprawia, że niemal każdy znajdzie smaki, które mu pasują. Do tego szeroka dostępność produktów do przygotowania dań orientalnych pomaga w ich popularyzacji. Warto dodać, że potrawy pochodzące z kontynentu azjatyckiego są zwykle niskokaloryczne i zdrowe, co wpisuje się w obecne trendy żywieniowe. Ich lekkość i prozdrowotność wynikają z używanych przypraw, a także metod ich przygotowania. Nic więc dziwnego, ze orient już na stałe zagościł w menu Polaków.

„Polacy coraz odważniej eksperymentują w kuchni – ma na to niewątpliwie wpływ zwiększonej mobilności (częściej i dalej podróżujemy), różnorodności restauracji i wydarzeń związanych z kulinariami innych kultur (np. festiwale smaków, food-tracków i in.), a także z dostępnością produktów. Sieci włączają do swojego asortymentu coraz więcej produktów egzotycznych, czy to tworząc działy stałe, czy tematyczne tygodnie promocji. Zachęcając klientów do zakupu nietypowych przypraw, warzyw, owoców, sosów, a także gotowych potraw, sieci nierzadko włączają promocję POS (czy to degustacje, czy zestawy przepisów itp.)” – wyjaśnia Paweł Waśko, Group Account Manager w ASM SFA.

Orient na sklepowych półkach

„Potrawy zapożyczone z innych kuchni coraz częściej pojawiają się na polskich stołach, nic zatem dziwnego, że konsumenci chętnie sięgają po produkty i przyprawy charakterystyczne dla egzotycznych krajów. Jedną z najbardziej rozpowszechnionych kuchni jest kuchnia orientalna. Jej zróżnicowanie jest bardzo szerokie, jednak ma jedną wspólną cechę – specyficzny i niepowtarzalny smak” – tłumaczy Renata Jakubowska z CMR.

Jak wynika z danych CMR, różnego rodzaju produkty orientalne są powszechnie dostępne w sklepach małoformatowych, jednak ich udział w sprzedaży jest niewielki. „Zamiłowanie klientów sklepów małoformatowych do orientu wyraźnie widać w segmencie sosów gotowych – warianty chińskie i słodko-kwaśne odpowiadają za ponad 20% wartości sprzedaży tej kategorii, a Sos słodko-kwaśny marki Łowicz plasuje się na drugim miejscu w zestawieniu najczęściej kupowanych sosów gotowych – w okresie od stycznia do czerwca 2019 r. pojawiał się na co dziesiątym paragonie z tą kategorią. Z kolei Fix do potraw chińskich Knorr zajmuje piąte miejsce wśród najczęściej kupowanych fiksów w sklepach małoformatowych” – wylicza ekspertka instytutu.

„Trudno wyobrazić sobie kuchnię chińską bez aromatycznych dodatków, takich jak np. sos sojowy, choć tego typu produkty są raczej trudno dostępne sklepach małoformatowych do 300 mkw. – ma je w ofercie tylko co piąta tego typu placówka, a ich wybór ogranicza się najczęściej do ok. 2-3 wariantów” – wskazuje Renata Jakubowska. CMR podaje, że najczęściej w sklepach małego formatu można znaleźć sosy sojowe marek Tao Tao. Z kolei największe udziały w wartości sprzedaży tego typu produktów mają sos sojowy oraz sos słodko-pikantny chilli. Jak wynika z danych instytutu, szerzej dostępne są przyprawy orientalne. CMR wskazuje, że np. przyprawę typu curry można spotkać średnio w 40% sklepów małego formatu, a kurkumę w co trzeciej placówce tego typu. Jednak wybór jest raczej niewielki, konsument ma średnio do wyboru po jednym wariancie obu przypraw.

„Klienci chętnie sięgają również po ryż basmati czy jaśminowy, makaron ryżowy i sojowy (najczęściej wybierają produkty marek Tao Tao i Risana) czy mleczko kokosowe” – podsumowuje Renata Jakubowska.

Niezwykłe produkty, oryginalny smak

Kuchnia wschodu to m.in. niezwykłe łączenie smaków. Potrawy, które łączą w sobie słodycz i kwaśne składniki pochodzą właśnie z Azji. Ludzie wierzą bowiem, że kwaśne potrawy sprawiają, że człowiek jest szczęśliwy, zaś słodkie przywracać mają utraconą energię życiową. Oczywiście wybór smaków kuchni orientalnej jest znacznie większy.

Patrząc jednak na najpopularniejsze składniki, to orientalne dania przede wszystkim opierają się na smażonym w woku mięsie, makaronie czy ryżu. Obowiązkowymi pozycjami są też sos sojowy czy rybny. Często też w azjatyckich potrawach wyczujemy mleko kokosowe, trawę cytrynową, imbir czy chilli.

O ile w wielu krajach europejskich potrawy orientalne spożywamy głównie sztućcami, o tyle w Azji je się przede wszystkim pałeczkami bądź rękami – łącząc palce od wskazującego do małego, a kciukiem popychając jedzenie do ust.

Rosnąca popularność

Niektóre potrawy zapożyczone z kuchni innych kontynentów na stałe zagościły w menu Polaków. Wiele rankingów wskazuje, że w ostatnich latach, szczególnie w dużych miastach modnym było spożywanie zup ramen i pho. Pierwsza z nich to japońskie danie, przez wielu porównywane do naszego rodzimego rosołu. Oczywiście dodatki są zgoła inne niż w naszej tradycyjnej potrawie. Z reguły ramen serwuje się z makaronem, mięsem, gotowanym jajkiem oraz wieloma przyprawami, warzywami i algami. Oryginalnego smaku potrawie dodają m.in. shichimi togarashi, czyli charakterystyczna dla kraju kwitnącej wiśni mieszanka 7 przypraw dodająca potrawom pikanterii i słodyczy.

Zupa pho to z kolei danie pochodzące z Wietnamu, gdzie jest najpopularniejszą potrawą spożywaną zarówno na śniadanie, jak też obiad czy kolację. Jest to rodzaj bulionu wołowego podawanego z makaronem oraz mięsem – najczęściej kurczakiem bądź wołowiną. Sekretem potrawy są ostre, aromatyczne przyprawy.

Znaną potrawą orientalną – często przenoszoną na polskie stoły – jest curry. To ostry, aromatyczny sos serwowany z warzywami i mięsem oraz dodatkiem ryżu. Z racji różnic w preferencjach smakowych, to serwowane w Polsce nieco różni się od swojego pierwowzoru. Tradycyjne, azjatyckie curry jest potrawą bardzo ostrą. Jej najbardziej pikantna wersja pochodzi ze Sri Lanki, nieco łagodniejszą serwuje się w Indiach. Sos curry serwowany w Polsce ma wyraźny smak mleczka kokosowego, które w tradycyjnej wersji nie zawsze jest dodawane.

Z południa i wschodu Azji, a głównie z Chin i Wietnamu, przybyły na nasz stół sajgonki. Często nazywane też spring rolls, co jest dosłownym tłumaczeniem nazwy chińskiej. Występują w bardzo wielu odmianach w zależności od kraju i regionalnych upodobań. Przypominają niewielkie naleśniki, gdzie zamiast ciasta do zawinięcia farszu wykorzystywany jest papier ryżowy. Wyróżnia je smażenie w głębokim tłuszczu.

Pad Thai to kolejne danie, które znajdziemy w niemal każdej restauracji serwującej potrawy kuchni azjatyckiej. Jest to jeden z najbardziej popularnych posiłków na wschodnim kontynencie. Jest to nic innego jak smażony makaron ryżowy z różnymi dodatkami – mięsnymi i wegetariańskimi. Najczęściej podawany jest z krewetkami, kurczakiem czy tofu, a także z kiełkami fasoli mung.

Nie ma chyba osoby, która nie znałaby japońskiego przysmaku jakim jest sushi. Popularność dania w Europie sprawiła, że w ciągu ostatnich lat powstaje coraz więcej restauracji specjalizujących się w przygotowywaniu wyłącznie tej potrawy. Jedzenie sushi stało się modne, nie tylko dzięki temu, że sprzyja spotkaniom z przyjaciółmi, ale przez niezwykłą różnorodność pozwalającą na cieszenie się za każdym razem innymi doświadczeniami smakowymi. Sushi to potrawa oparta na gotowanym ryżu zaprawionym octem ryżowym owiniętym często wodorostami nori, a wypełniona najróżniejszymi dodatkami – zaczynając od najpopularniejszego z nich, czyli surowej ryby i owoców morza, poprzez warzywa, owoce, grzyby po tofu i omlet japoński.

Z kolei dim sum to małe, azjatyckie przekąski. Należą do nich między innymi chińskie pierożki. Mogą być one smażone na oleju lub gotowane na parze. Ostatnia z form jest szczególnie kojarzona właśnie z kuchnią orientalną. Bardzo często ich nadzienie jest złożone z wielu składników z przewagą jednego z nich – wieprzowiny, kurczaka, krewetek lub warzyw. Zwykle chińskie pierożki przypominają niewielkie sakiewki, które bez problemu można spożyć na jeden kęs.

Znanych dań orientalnych jest jednak znacznie więcej. Azja coraz śmielej wkracza na nasze talerze, a producenci dbają, by dzięki dostępności produktów na sklepowych półkach każdy mógł odtworzyć smaki poznane na popularniejszych z roku na rok egzotycznych podróżach. Warto zatem stworzyć w sklepie przestrzeń na orientalne przysmaki.

Joanna Kowalska
Redaktor


tagi: kuchnia orientalna , produkty , kuchnia tradycyjna ,