Kategorie produktów

Rozmowa z Petro Pylypiukiem, CEO Modern Expo Group

Czwartek, 23 stycznia 2020 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 01/167. Styczeń 2020
Odmieniamy Retail! O trendach, dynamicznych zmianach i innowacyjności w światowym handlu detalicznym a także o przygotowaniach do międzynarodowych targów EuroShop – rozmawiamy z Petro Pylypiukiem, CEO Modern Expo Group.

cc.jpg

Panie Prezesie, jaki był mijający rok dla grupy Modern Expo? Jakie cele strategiczne zostały osiągnięte przez firmę w tym okresie?

Dla Modern Expo Group rok 2019, jak i każdy poprzedni był ważny, trudny i znamienny. Z pewnością bardzo ważną rzeczą jest, iż firma Modern Expo weszła w 2019 rok z nowym pozycjonowaniem. Zmieniliśmy starą markę na nową, unowocześniliśmy ją i główny przekaz, z którym chcieliśmy dotrzeć do rynku, polegający na tym, że Modern Expo to nie tylko wytwórca kompleksowych rozwiązań dla retailu – jest to przede wszystkim firma, która odmienia retail. „We create retail new”, to nasza nowa strategia. Oznacza to, że oferujemy naszym klientom nie tylko wytwarzane przez nas produkty, lecz jesteśmy także gotowi tworzyć nowe idee, rozwiązania w sferze designu oraz innowacje, które jesteśmy gotowi dostarczać do dowolnego kraju na świecie. Oprócz tego w roku 2019 rozumiejąc, że w celu zmiany sprzedaży detalicznej będziemy potrzebować odpowiednich kompetencji i ludzi ku temu, stworzyliśmy kilka firm pomocniczych. Należy do nich Mint Innovation – firma z bardzo dużym doświadczeniem w Big Data, sztucznej inteligencji, IoT – „Internet of Things” – dzięki której mamy możliwość tworzenia nowych, innowacyjnych rozwiązań. W 2019 roku powstała także firma Squares, której misją jest opracowywanie nad wyraz nowoczesnych, innowacyjnych koncepcji dla retailu, z nowatorskim wzornictwem, z wnikliwą analizą procesów sprzedaży detalicznej i kreowaniem nowych pomysłów mających odmienić handel detaliczny. Co jeszcze stało się w roku 2019? Był to na pewno rok trudny dla wielu firm ze względu na to, że światowa gospodarka nieco wyhamowała. Prowadziliśmy intensywne prace nad poprawą efektywności i udało nam się to zrobić. Nie zważając na trudną specyfikę rynku kontynuowaliśmy wzrost, kontynuowaliśmy wprowadzanie nowych produktów i rozwiązań, mających nas zbliżyć do naszej wizji, jaką jest stawanie się kluczowym graczem w zakresie zmian w retailu.

Rynek retail zarówno ten światowy, jak i lokalny ulega ciągłym zmianom. Powstają nowe formaty handlowe, wprowadzane są innowacje, a sztuczna inteligencja zastępuje pracowników. W jaki sposób grupa Modern Expo i centrum innowacji Modern Expo dostosowuje swoją ofertę do tych wielkich zmian?

Rzeczywiście, na skutek pewnych trendów, dla handlu detalicznego nadszedł czas wielkich wyzwań. Bardzo szybko rośnie sfera online retail, a offline retail traci klientów i nasza firma musi pomóc partnerom odnaleźć odpowiedź na trudne pytanie: jak dopasować się do tych trendów, jak utrzymać klientów i jak zwiększyć efektywność? Aby móc udzielić odpowiedzi na te niełatwe pytania, zgromadziliśmy dostępne nam środki i umiejętności w celu utworzenia ekosystemu, gdzie we współpracy z naszymi klientami możemy wypracować odpowiednie rozwiązania i prawdziwie innowacyjny produkt. Jak to działa? Większość klientów, z którymi obecnie rozmawiamy zaznacza, że stare metody i sztuczki nie działają.

Kiedy szukają nowych sposobów, które mogłyby to zmienić, podłączamy naszą firmę Squares, która przeprowadza wnikliwą analizę procesów biznesowych klienta, studiuje problematykę, po czym angażując różnych specjalistów z naszej firmy (którzy rozumieją aspekty finansowe, aspekty związane z kategoriami produktów, sprzętem, czy oprogramowaniem zabezpieczającym), przedstawia odpowiednią propozycję. Oczywiście najważniejszą jej częścią są zasady funkcjonowania nowego modelu biznesowego. Kwestią zasadniczą jest to, że sklepy zmieniają się przy pomocy nowoczesnego designu, ale jest także wiele innych rzeczy, których nasi klienci nie dostrzegają. Nie zauważają mechanizmów funkcjonowania rozwiązań, które mają za zadanie podniesienie efektywności naszych sprzedawców detalicznych. Chodzi o rozwiązania logistyczne – w jaki sposób towar będzie przetwarzany na składzie z minimalnymi nakładami, z mniejszą liczbą ludzi. I w tym względzie nasza firma proponuje prawdziwie innowacyjne rozwiązania, które polegają na automatyzacji logistyki przy użyciu przenośników, robotów i różnego rodzaju produktów programowych, które rzeczywiście w sposób istotny zmieniają czas przetwarzania towarów. W przypadku kwestii inwentaryzacji oferujemy rozwiązania angażujące sztuczną inteligencję, dzięki której możliwe jest przeliczenie towaru prosto na półce sklepowej w przeciągu zaledwie sekundy. Pracujemy nad rozwiązaniami, które umożliwią naszym klientom otrzymanie towaru w sposób prosty, bez konieczności obcowania z kasjerem lub tracenia czasu w kolejce. Wszyscy znają koncepcję Amazon Go, według której klient przychodzi, bierze towar i wychodzi. Dziś, wraz z naszym zespołem Mint Innovation, opracowaliśmy tego rodzaju rozwiązania i rozpoczynamy ich testowanie. Są to metody, które umożliwią klientom pozyskanie nowego konsumenckiego doświadczenia i rozwiązanie swoich problemów.

Jak ważny jest udział klientów w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań?

Nasza firma opracowała własny sposób tworzenia innowacji. Nie możemy tworzyć innowacji bez komunikacji z klientem, bez zrozumienia problematyki jego potrzeb. Dlatego w danym momencie oferujemy naszym klientom podejście oparte na design thinking (z ang. myślenie projektowe). Jest to podejście opracowane przez uniwersytet Stanforda, które polega na organizacji workshopu w centrum design thinking, na który zapraszamy klienta wraz z wybranym przez niego zespołem. Zbieramy własny zespół, który również bierze udział w danym warsztacie i w przeciągu dwóch dni w oparciu o podejście design thinking opracowujemy wiele rozwiązań, które mają potencjał rozwiązania problemów klienta. Pod koniec warsztatu otrzymujemy konkretne wymogi dotyczące niezbędnej do opracowania innowacji. Po otrzymaniu niezbędnych wytycznych, przechodzimy do opracowania innowacyjnej metody, później ją testujemy wraz z klientem i jeśli wszystko przebiega sprawnie, to tego rodzaju rozwiązanie zostaje upowszechnione na całą sieć. Na tym polega nasze podejście do tworzenia innowacji przy użyciu sztucznej inteligencji.

Poprawa poziomu Customer Experience – to główny cel jaki stawiają przed sobą uczestnicy sektora retail na całym świecie. W jaki sposób – jako doradca i kreator rozwiązań – pomagacie sieciom handlowym w jego osiągnięciu?

Aby klient powracał do „fizycznego” sklepu – w momencie, kiedy ma możliwość kupna towaru online, ekspresowej dostawy – sprzedawca musi się postarać. Bardzo ważne pod tym względem jest Customer Experience (z ang. doświadczenie konsumenckie), nowe doświadczenie, które może otrzymać w sklepie. Dla osiągnięcia podobnego efektu mamy wiele pomysłów, które bazują na tym, że klienci wracający do sklepu – powinni zastać tam przyjazną atmosferę, którą tworzy się przy pomocy nowoczesnego designu, materiałów i sprzętu. Jednak to nie wystarczy, by klient został i wracał. Dlatego oferujemy możliwość wykorzystania rozwiązań, które umożliwiają otrzymanie doświadczeń takich jak np. udział w pokazach kulinarnych. W ich trakcie mają okazję spotkać ludzi, od których mogą zdobyć nowe doświadczenie. Oczywiście jako część konsumenckiego doświadczenia możemy traktować testowanie nowych produktów. Klient otrzymawszy to doświadczenie, zyskuje zaufanie do firmy, wraca do niej i dokonuje następnych zakupów. Można o tym dużo opowiadać.

Osobiście uważam, że najlepiej jest razem z klientem i naszymi partnerami szukać takich rozwiązań, które zaowocują nowymi konsumenckimi doświadczeniami w różnych sferach, w różnych miejscach w sklepie i właśnie to robimy.

Z jakimi trendami w retailu będziemy mieli do czynienia w ciągu najbliższych kilku lat, na jakie przeszkody w dalszym rozwoju może natrafić sektor retail?

Te spośród zmian, które obecnie zachodzą w retailu można powiązać z kilkoma ważnymi trendami. Należy do nich trend społeczny – czyli zmiany społeczeństwa, które się starzeje. Zmienia się rodzaj konsumpcji i struktura rodziny. Wszystko to wymusza na sektorze retail zmianę, konieczność przystosowania się do tych trendów. Jeśli mamy mniej czasu, to mniej czasu spędzamy w sklepach, szukamy rozwiązań, które pozwolą nam otrzymać towar, kiedy tego chcemy i gdzie tego chcemy – na co odpowiedzią jest retail online. Powstaje pytanie: co powinien zrobić retail offline, co powinny zrobić tradycyjne sklepy, aby odpowiedzieć na ten trend? Jesteśmy przekonani, że mamy odpowiedź na to pytanie. Mamy pewność, że klienci offline powinni także zwiększać, bądź kreować obecność w online. Powinni przekształcać się w graczy omnichannel (z ang. połączenie różnych kanałów sprzedaży), prowadzących sprzedaż zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i online. Posiadamy wspaniałe rozwiązania, które umożliwiają takie połączenie.

Kolejnym trendem, który moim zdaniem ma wpływ na sektor retailu, jest ekologia. Obecnie trendy ekologiczne są dla ludzi istotne pod każdym względem, jednak w przypadku sprzedaży detalicznej stanowią one pewnego rodzaju wyzwanie, na które trzeba zareagować. Towar nie tylko musi być ekologiczny, ale musi mieć także ekologiczne opakowanie. Mówi się dzisiaj o sklepach, które nie zanieczyszczają środowiska, wykorzystują odnawialne źródła energii i powtórnie wykorzystują materiały. Dużym wyzwaniem dla spożywczej części handlu detalicznego jest wykorzystanie freonów – gazów, które nie powinny zanieczyszczać środowiska, dlatego uważamy, że sprzedaż detaliczna zazna wielkich zmian związanych z tym, że większość sprzedawców powinna korzystać z ekologicznych rozwiązań. Nasza firma ma ciekawe doświadczenia w tym zakresie, między innymi dobrym przykładem są urządzenia chłodzące działające na propanie i przy tym oszczędzające bardzo dużo energii.

Warto również wspomnieć o trendach, na które wpływ mają aspekty technologiczne. Przeżywamy obecnie technologiczną rewolucję i widzimy jak wykorzystywane są nowe osiągnięcia ludzkości w sferze sztucznej inteligencji, Big Data, IoT – odmieniają sprzedaż detaliczną. Uważamy, że już dziś większość firm rozpoczęła testowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Dla przykładu: nasza firma stworzyła rozwiązanie, które przekształca zwykły stelaż handlowy w stelaż inteligentny, który pełni funkcję stock monitoringu i managementu. Merchandise recognition (z ang. rozpoznanie towaru) – to, co daje możliwość wzięcia towaru z półki i dokonania natychmiastowego zakupu. Również zbieranie danych pomocnych w podejmowaniu dobrych decyzji. Sektor sprzedaży detalicznej oczekuje, że rozwiązania pomogą zmniejszyć zależność od ludzi, gdyż obecnie coraz trudniej jest znaleźć pracowników do pracy w sprzedaży detalicznej i logistyce. W przeciągu następnych kilku lat te trendy będą poważnie wpływać na sprzedaż detaliczną.

A jak będzie wyglądać według Pana future store za kilka lat? Czy sklepy w pełni autonomiczne zdominują rynek convenience?

Jak będzie wyglądać sklep przyszłości? Myślę, że to bardzo kreatywne pytanie. Sądzę, że ludzka wyobraźnia może namalować różne obrazy. Z pewnością możemy powiedzieć, że sklep przyszłości nie jest w pełni sklepem tradycyjnym. Jest to nowy rodzaj sprzedaży detalicznej, który z pewnością będzie łączyć sprzedaż offline ze sprzedażą online. Bez tego się nie da. Już dzisiaj obserwujemy, że kluczowi gracze online otwierają sklepy tradycyjne. Znane sieci offline przechodzą w online. Będzie to więc system łączący wspaniałe sklepy, do których ludzie będą przychodzić w celu zdobycia konsumenckiego doświadczenia, w których ludzie będą delektować się rozmową, próbować nowego jedzenia – czerpać satysfakcję lub odkrywać dla siebie coś nowego – nowe marki. W tym samym czasie branża będzie pracować nad tym, aby w sklepie przyszłości klient mógł otrzymać każdy zakupiony przezeń towar w dowolnym, wyznaczonym przez niego miejscu, bardzo szybko. Infrastruktura będzie działała w taki sposób, że nie tylko będzie można bardzo szybko zamawiać, ale też zamówienia będą bardzo szybko przetwarzane i dostarczane. Możemy też mówić o rozwiązaniach, które dzisiaj nasza firma przygotowuje, czyli np. last mile (z ang. ostatnia mila), dzięki czemu dostawa będzie szybka i tania. Sklep przyszłości to zapewne sklep, który zobaczymy w przyszłości, więc idźmy wspólnie w tym kierunku pewnym krokiem.

W połowie lutego 2020 roku odbędą się targi EuroShop w Dusseldorfie. Jak postępują przygotowania do uczestnictwa Modern Expo w tym tak bardzo ważnym dla sektora retail wydarzeniu?

EuroShop jest dla nas głównym wydarzeniem, do którego zaczynamy przygotowania od razu po uczestnictwie w poprzednim EuroShop. Jeśli to wydarzenie ma miejsce raz na trzy lata, to możemy mówić o tym, że przez trzy lata pracujemy nad nowymi produktami i rozwiązaniami, które chcielibyśmy przedstawić naszym partnerom. Następny EuroShop, który odbędzie się w lutym 2020 roku będzie dla nas szczególny z kilku powodów: po pierwsze, chcemy przedstawić się jako firma, która się zmieniła – przeszła rebranding. Chcemy pokazać, że firma Modern Expo, to nie tylko silny międzynarodowy wytwórca i dostawca kompleksowych rozwiązań dla handlu detalicznego, lecz chcemy także pokazać, że Modern Expo to nowoczesna, innowacyjna firma, która ma bardzo duże doświadczenie i umiejętności, która może pomóc naszym partnerom poprawić efektywność, nowoczesność i innowacyjność ich biznesu.

W trakcie międzynarodowych targów EuroShop nasza firma przedstawi nowoczesne, innowacyjne rozwiązania, które odmienią sprzedaż detaliczną. Rozwiązania, które poprawią efektywność biznesu, które sprawią, że sklepy będą ładne, a klienci lojalni i szczęśliwi. Zapraszam na nasze stoisko: Pawilon 13b15.

Dziękuję za miłą rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Prezes Wydawnictwa, Redaktor Naczelny


tagi: Petro Pylypiuk , Modern Expo Group ,