Kategorie produktów

Rozmowa z Marcinem Skowronem, Wiceprezesem Zarządu Zakładów Tłuszczowych „Bielmar”

Czwartek, 23 stycznia 2020 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 01/167. Styczeń 2020
O wyzwaniach na rynku, wprowadzonych nowościach, zrealizowanych celach i osiągnieciach w 2019 roku – jak również planach na 2020 rok – rozmawiamy z Marcinem Skowronem, Wiceprezesem Zarządu Zakładów Tłuszczowych „Bielmar”.
Jaki był 2019 rok dla branży tłuszczów roślinnych oraz jak poradziły sobie Zakłady Tłuszczowe „Bielmar”?

Rok 2019 był bardzo trudny dla całej branży tłuszczów roślinnych. Spowodowane było to przede wszystkim dużymi wahaniami cen oleju palmowego. Znaczny wpływ na sytuację na rynku miał również duży wzrost ceny oleju rzepakowego, na którym w głównej mierze opiera się kategoria tłuszczów roślinnych i margaryn. Wszelkie trudności wynikają zatem z jednej strony z rosnących cen surowców, natomiast z drugiej strony kategoria margaryny na rynku detalicznym z roku na rok wykazuje kilkuprocentowe spadki.

Mogę przyznać, że w tych niełatwych warunkach poradziliśmy sobie bardzo dobrze. Przede wszystkim olej palmowy kontraktujemy z pewnym wyprzedzeniem, co wiąże się z ryzykiem, ale w pewien sposób zapewnia bufor bezpieczeństwa, ponieważ możemy planować wszelkie zmiany cen. Po drugie jesteśmy w dobrej sytuacji, ze względu na fakt, iż sami tłoczymy olej rzepakowy. Zatem na nasze barki spada jedynie kontraktacja w trakcie kampanii rzepakowej. Dzięki temu, że mamy swój rzepak oraz kontaktujemy olej palmowy zwyżkę kosztów spowodowaną wszelkimi wahaniami cen w 2019 roku wzięliśmy na siebie.

2019 rok to również liczne nowości w ofercie Bielmar, m.in. Beskidzki Culinary…

Beskidzki Culinary to nowość ostatnich tygodni. Jest to produkt całkowicie innowacyjny, który łączy w sobie dobre cechy masła klarowanego i oleju rzepakowego. Produkt ten znajdzie bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Zanim wprowadziliśmy go na rynek był testowany z szefami kuchni, przede wszystkim Wojtkiem Harapkiewiczem – ambasadorem marki i ekspertem kulinarnym. Mamy wiele planów związanych z tym produktem, wiążemy z nim duże nadzieje, ponieważ jest to połącznie najlepszych wartości tłuszczu roślinnego i tłuszczu zwierzęcego.

Proszę o podsumowanie 2019 roku, czy wszystkie zaplanowane cele zostały zrealizowane?

W 2019 roku skupiliśmy się na trzech obszarach, były to plany inwestycyjne, marketingowe oraz rynkowe. Jeśli chodzi o plany inwestycyjne w ostatnim czasie kupiliśmy nowe linie produkcji opakowań, zmodernizowaliśmy tłocznię, mamy również nową linię do wytwarzania tłuszczów tzw. szytych na miarę, co oznacza, że jesteśmy w stanie wytworzyć naszym klientom tłuszcz o danej specyfikacji. Ponadto dużym przedsięwzięciem był fakt, iż zaimplementowaliśmy zintegrowany system zarządzania IFS, który bardzo usprawnił wszystkie procesy w firmie.

Jeśli chodzi o cele marketingowe zrealizowaliśmy wszelkie plany związane z komunikacją naszych produktów i brandów. Wprowadziliśmy wszystkie zaplanowane nowości przy czym byliśmy bardzo aktywni medialnie. Można powiedzieć, że w tym obszarze jesteśmy spełnieni.

Biorąc pod uwagę cele rynkowe to na tym obszarze praca cały czas trwa. Rozpoczęliśmy współpracę z nowymi klientami, pracujemy nad budową dostępności i czymś co nazywam hasłem działu sprzedaży, czyli jakością dostępności. W tym obszarze – „the sky is the limit” – chyba nigdy nie będzie tak, żeby nie mogło być lepiej dlatego stale wprowadzamy ulepszenia. W realizacji celów rynkowych i sprzedażowych za każdym razem będziemy uważali, że można więcej.

Z jakimi wyzwaniami będą musiały zmierzyć się Zakłady Tłuszczowe „Bielmar” w 2020 roku?

W 2020 roku będziemy musieli zmierzyć się przede wszystkim z globalną konkurencją, trendami konsumenckimi oraz z oczekiwaniami związanymi z jakością. Ponadto cały czas musimy stawiać czoła rosnącym kosztom. Pracownicze plany kapitałowe, podzielona płatność, podwyżka płacy minimalnej, polityka odpadowa, wysokie ceny prądu i gazu to wszystkie czynniki, które ograniczają płynność finansową firm, w szczególności małych i średnich.

Czego poszukują konsumenci oraz jak na te potrzeby odpowiadają produkty ZT „Bielmar”?

Dzisiejszy konsument jest wyedukowany, czyta skład produktów, szuka wyrobów o tzw. czystej etykiecie, wysokiej jakości składników, zwraca również uwagę na lokalne pochodzenie. Dlatego na opakowaniach wszystkich naszych margaryn będziemy komunikować o tym, że jesteśmy polskim producentem, by konsument jeszcze bardziej czuł przywiązanie do naszej firmy i naszych produktów.

Tłuszcze roślinne doskonale wpisują się w zdrową dietę oraz trend prozdrowotny. Tłuszcz jest najważniejszym źródłem energii, powinien dostarczać 30% jej dziennego zapotrzebowania. Cieszymy się, że to właśnie zdrowe odżywianie jest w modzie, gdyż tłuszcze roślinne wpisują się w obecnie panujące na rynku trendy.

Czy konsumenci również będą mogli spodziewać się licznych nowości?

Z pewnością zaskoczymy konsumentów wieloma nowymi pozycjami w portfolio. Skupimy się na dalszym rozwoju linii Beskidzki, mamy już Olej Beskidzki oraz linię Beskidzki Culinary. Na pewno w tej kategorii będziemy chcieli mocno się rozwijać. Chcemy także podążać w kierunku margaryn funkcjonalnych np. dedykowanych dla dzieci czy dla seniorów, bądź wzbogaconych witaminami. Cały czas będziemy bazować wokół hasła – „nowocześnie, innowacyjnie, zdrowo”.

Jakie działania w obszarze marketingu oraz wsparcia sprzedaży zaplanowane są na 2020 rok?

Z pewnością pojawimy się w prasie branżowej, prasie handlowej. Mamy zaplanowane aktywności billboardowe, komunikację w radiu jak również liczne konkursy oraz promocje konsumenckie. Będziemy pracować nad tym, by konsument chętniej sięgał po nasze produkty. Działania w obszarze wsparcia sprzedaży cały czas staramy się dopasować do realiów czy do najważniejszych regionów. Stale także pracujemy nad przebudowywaniem struktury handlowej, żebyśmy byli wszędzie tam, gdzie jest nasz konsument.

W roku 2020 bardzo mocno chcemy postawić także na edukację konsumenta. Mamy świadomość, iż wiele osób nie wie, że margaryna jest połączeniem oleju i wody. Naszym priorytetem w 2020 roku jest uświadamianie konsumenta, wokół czego będą tworzone nasze działania marketingowe.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska




tagi: Marcin Skowron , Zakłady Tłuszczowe „Bielmar” ,