Wywiady

Wywiad ze Stephane Tikhomiroff Dyrektorem Zarządzającym Perfetti Van Melle Polska

Niedziela, 15 grudnia 2019 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 12/166. Grudzień 2019
O sukcesach na niełatwym rynku słodyczy, największych wyzwaniach i trudnościach w branży, ogromnym znaczeniu innowacyjności w rozwoju portfolio, a także o celach zaplanowanych na 2020 rok rozmawiamy ze Stephane Tikhomiroff Dyrektorem Zarządzającym Perfetti Van Melle Polska.
Jak wygląda rynek słodyczy w Polsce? Jakie są perspektywy jego rozwoju?

Spodziewamy się, że rok 2019 zakończy się dobrym, około 3% wzrostem jeśli chodzi o kategorię słodyczy. W przypadku gum prognozujemy wzrost na poziomie 4%, co jest wynikiem bardzo dobrym – głównie w porównaniu z panującą stagnacją, kiedy ta kategoria produktowa była zdominowana przez jednego gracza. Co więcej spodziewamy się, że przyszłoroczne wyniki będą jeszcze lepsze m.in. ze względu na prognozowany wzrost cen oraz podwyższenie jakości produktów. Długoterminowe perspektywy rozwoju są bardzo dobre.

Jak oceniacie mijający rok w Waszej branży? Co było największym wyzwaniem dla producentów słodyczy?

To był dobry rok. Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele spowodowało co prawda ograniczenie częstotliwości zakupów impulsowych, co z kolei przełożyło się na spadki sprzedaży niektórych firm. Mimo to podsumowując kończący się właśnie rok warto zauważyć, że popyt konsumpcyjny był ogólnie silny, a środowisko detaliczne zmienne.

A jaki był rok 2019 dla Perfetti Van Melle?
Co uznajecie za swój największy sukces?

Perfetti Van Melle Polska osiągnie swoje cele budżetowe, a więc bez wątpienia jest to dla nas dobry rok. Naszym sukcesem jest 20% wzrost w kategorii gum do żucia. Obecnie nasz udział w rynku wynosi już ponad 5% co oznacza, że jesteśmy jedynym liczącym się konkurentem lidera i to z dużym potencjałem wzrostu. Nasze nowe portfolio gum wyróżnia się na rynku i jest po prostu lubiane przez konsumentów.

Mówiąc o sukcesach, warty wspomnienia jest również fakt, że marka Chupa Chups bardzo dobrze poradziła sobie na polu innowacji. Możemy pochwalić się produktami takimi jak lizaki 3D: „czacha” i „napój tropikalny”, a także naszą najnowszą gamą „piekielnych”, bardzo kwaśnych produktów Chupa Chups Sour Infernals łączącą 4 kategorie produktowe: gumy, żelki, cukierki oraz lizaki.

Jakie trudności mogą spotkać producentów słodyczy w nadchodzącym roku?

Branża stoi przed tymi samymi wyzwaniami, co reszta gospodarki. Należą do nich m.in.: wzrost kosztów pracy i niższa dostępność pracowników, wyższe podatki, składki na ubezpieczenia społeczne, koszty energii i transportu, a także znaczny wzrost ceny cukru. Myśląc o kolejnym roku trudno nie wspomnieć również o planowanym podatku od cukru i sprzedaży detalicznej. W tym kontekście spodziewamy się, że ceny będą musiały wzrosnąć.

Czy możemy się spodziewać nowości produktowych?

Oczywiście, innowacyjność to podstawa modelu biznesowego Perfetti Van Melle.

A co z kampaniami reklamowymi i promocją pozycji z Waszego portfolio na przyszły rok?

Na tym etapie nie chcemy jeszcze udzielać takich informacji. Wszystkie szczegóły podamy przy okazji startu każdej z kampanii. Nie jest jednak tajemnicą fakt, że w zbliżającym się roku skupimy naszą uwagę na produktach Mentos oraz Chupa Chups.

A jakie cele chcecie zrealizować w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Co pozwoli podsumować przyszły rok jako udany?

Naszym głównym celem jest rozwijanie kategorii, w których już działamy poprzez silną aktywację naszego podstawowego asortymentu lub wprowadzanie innowacji. Oprócz rozwoju w kategorii gum oraz lizaków, planujemy działania w kategorii cukierków, dzięki wsparciu rolek Mentos.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska



tagi: Stephane Tikhomiroff, Perfetti Van Melle Polska,