Z rynku FMCG

Tradycyjnie czy komercyjnie? Jak Polacy szykują się do świąt? Wyniki badania

Poniedziałek, 09 grudnia 2019
Komercjalizacja świąt według 47% Polaków jest główną przyczyną zmian świątecznych zwyczajów i przygotowań. Co trzeci z nas zastępuje tradycyjne prezenty voucherami i kartami podarunkowymi, a 37% pyta najbliższych o preferencje upominkowe, bojąc się porażki. Według 40% skupiamy się głównie na samych przygotowaniach, gubiąc ideę świąt.
Jak pokazują wyniki badania "Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków", zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń, wciąż ulegamy szałowi grudniowych zakupów i gorączkowych przygotowań do Bożego Narodzenia.

Strach przed porażką i wygoda wpływa na wybór upominków

Dla co trzeciego Polaka kupno prezentów dla najbliższych to wciąż wyzwanie. Wynika to z faktu, że boimy się porażki w wyborze upominku, zajmuje nam to zbyt dużo czasu i często nie wiemy jakie są preferencje prezentowe osób, które chcemy obdarować. Według 27% Polaków stajemy się bardziej wygodni ofiarując na prezenty vouchery i karty podarunkowe. Jak podkreśla 23% coraz częściej zamiast prezentów materialnych wolimy takie, które pozwalają bliskim rozwijać pasje czy miło spędzić czas.

Technologie zmieniają świąteczne obyczaje

Jak zdradza 45% respondentów prezenty coraz częściej nabywamy w sieci, nie rozstając się ze swoimi smartfonami szukamy świątecznych okazji i pomysłów na upominki. Inspiracje kulinarne i przepisy na potrawy również czerpiemy głównie z Internetu, jak podkreśla 32% zapytanych. Według 15% pasterkę coraz częściej oglądamy w telewizji zamiast w niej osobiście uczestniczyć, a życzenia składamy sobie głównie za pośrednictwem mediów społecznościowych. Co trzeci Polak przyznaje się, że w czasie świąt stara się powstrzymać od spędzania Bożego Narodzenia z telefonem w ręku, ale niestety mu to nie wychodzi.

Szaleństwo przygotowań odbija się na celebrowaniu świąt

Co trzeci Polak spośród 1015 respondentów badania serwisu Prezentmarzeń postrzega święta jako szaleństwo przygotowań i coraz mniej czasu na ich celebrowanie. Tempo życia i stres przekłada się na odbiór świąt, ale mimo to dla 30% z nas to wciąż najpiękniejsze chwile w ciągu roku z niepowtarzalną atmosferą. Według 28% to czas, kiedy trwa głównie zakupowa gorączka. Tylko 9% zapytanych Polaków badania przyznaje, że w czasie świąt staramy się na chwilę zatrzymać w codziennej gonitwie.

Najpiękniejsze momenty, które chcemy celebrować podczas Bożego Narodzenia to biesiadowanie przy wigilijnym stole - 29% odpowiedzi, ubieranie choinki – 22% odpowiedzi oraz obdarowywanie się prezentami – 21% odpowiedzi. Mimo że technologie i komercjalne podejście do świąt wpływają na ich odbiór, to najbardziej jak deklaruje aż 72% Polaków zapytanych przez serwis Prezentmarzeń, Boże Narodzenie chcemy wciąż obchodzić tradycyjnie, czyli w domu z rodziną.

Zwiększamy co roku świąteczny budżet

Prawie połowa respondentów badania deklaruje, że co roku zwiększa budżet na przygotowania do świąt, z czego 43% przyznaje wprost, że lubi w grudniu finansowo zaszaleć, a 5% nie liczy wydawanych kwot, aby się nie denerwować. Dla 43% ważne jest, aby pilnować wydatków i nie wydawać więcej. Tylko 7% zapytanych mówi wprost, że skromnie obchodzi święta. Grudniowe szaleństwo 46% respondentów finansuje z bieżących dochodów, a co trzeci Polak z oszczędności. Dla 10% świąteczna gorączka zakupowa wymaga zadłużenia na kartach kredytowych, 6% korzysta z kredytu lub bierze chwilówki, 4% pożycza w rodzinie lub u przyjaciół.

Ciągłe życie w pośpiechu, towarzyszący nam stres oraz zbyt mało czasu dla bliskich powoduje, że w nadchodzących Świętach Bożego Narodzenia Polacy chcą odnaleźć chwilę spokoju i poczuć wyjątkową atmosferę. Mimo wszechobecnych technologii, popularności mediów społecznościowych i niezastąpionej roli Internetu, gdzie szukamy inspiracji na prezenty, potrawy i wystrój domu – w kwestii celebrowania świąt wciąż aż 72% Polaków pozostaje tradycjonalistami.


* Badanie "Zmiany w zwyczajach i preferencjach świątecznych Polaków" zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1015 respondentów w formie ankiety online w listopadzie 2019 roku.  




tagi: Komercjalizacja, święta, zakupy, konsument, badanie opinii,