Jak wynika z danych CMR, w październiku 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,6% wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji utrzymała się na tym samym poziomie. W porównaniu z wrześniem 2019 r. obroty placówek małoformatowych wzrosły o 3,5%, a liczba transakcji nieznacznie wzrosła.
Złota polska jesień nie zatrzymała sezonowych spadków popytu na lody, napoje czy piwo – w październiku klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wydali na lody o prawie 50% mniej niż we wrześniu, a ich wydatki na wodę spadły o 5%. Kilkuprocentowy spadek w porównaniu z wrześniem odnotowało też piwo, przy czym najbardziej w porównaniu z wrześniem zmniejszył się popyt na warianty najbardziej sezonowe, czyli piwa smakowe i radlery (wydatki na nie były aż o 20% niższe niż we wrześniu) oraz piwa bezalkoholowe.
W porównaniu z październikiem 2918 r. wzrosła wartość sprzedaży wszystkich trzech kluczowych dla małego formatu kategorii, czyli alkoholi, wyrobów tytoniowych i napojów, które łącznie odpowiadają za około 50% obrotów placówek małoformatowych. Dynamicznie rosnąca sprzedaż wkładów do podgrzewaczy i innych alternatywnych wyrobów tytoniowych nie zaszkodziła tradycyjnym papierosom – w październiku liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o około 2% wyższa niż rok wcześniej.
Październik był kolejnym miesiącem, w którym wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowała kategoria whisky. Nadal świetnie radzą sobie również wódki smakowe (wydatki na nie były o 9% wyższe niż rok wcześniej), przy czym największą popularnością cieszą się niezmiennie małe opakowania – 7 na 10 opakowań wódek smakowych sprzedawanych w sklepach małoformatowych stanowią butelki o pojemności do 100 ml. W porównaniu z poprzednim rokiem klienci sklepów małoformatowych kupują też więcej win, w tym również tych musujących i wermutów, systematycznie spada natomiast zainteresowanie tanimi napojami winopodobnymi.
Jak pokazują dane CMR, w październiku 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,37 zł i była tylko o 2,5% wyższa niż we wrześniu. W porównaniu z październikiem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła się o 7%, do czego przyczyniła się coraz większa skłonność klientów do sięgania po produkty lepszej jakości i marki z wyższych półek cenowych, a także obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen żywności.
DHL i New York University Stern School of Business...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.