Wiadomości

Pogarszają się nastroje konsumenckie

Czwartek, 17 września 2009
Wrześniowy pomiar nastrojów ludności wskazuje na pogorszenie klimatu konsumenckiego. Penkon - indeks nastrojów konsumenckich jest w porównaniu z sierpniem br niższy o 2,8 punkty. Pogorszyły się zarówno opinie o sytuacji finansowej gospodarstw domowych, jak i o kondycji polskiej gospodarki. Wskaźnik optymizmu gospodarstw domowych obniżył się jednak mocniej (spadek o 3,9pkt. proc.) niż wskaźnik percepcji ekonomicznej sytuacji kraju (o 1,8pkt. proc.) - wynika z najnowszych badań PENTORU.

Pogorszenie nastrojów w sytuacji ujawnienia przez Ministra Finansów przewidywanego w przyszłym roku ogromnego deficytu budżetowego nie wydaje się duże. Opinia publiczna prawdopodobnie jeszcze nie zareagowała na rządowe prognozy, doceniając bardziej pozytywne komentarze na temat kondycji polskiej gospodarki w warunkach kryzysu, dużo lepszej, o ile nie najlepszej w całej Europie.

Za niższe odczyty wskaźników odpowiadają jednak gorsze niż przed miesiącem oczekiwania rozwoju sytuacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Oceny sytuacji bieżącej są podobne jak w sierpniu. Zmieniły się natomiast oczekiwania. Wprawdzie nadal dominują gospodarstwa nie przewidujące zmian swojej sytuacji (66 proc.), ale mniej konsumentów spodziewa się  poprawy stanu osobistych finansów (16 proc. Polaków, o 3 pkt. proc. mniej), a więcej ich pogorszenia (18 proc., o 4 pkt. proc. więcej).  Pesymiści ponownie zaczęli przeważać nad optymistami.

Podobna tendencja wystąpiła w przypadku przewidywań zmiany sytuacji ekonomicznej kraju. Tu też dominuje grupa nie oczekujących zmian (39 proc.), chociaż liczebnie jest ona dużo mniejsza, aniżeli w przypadku oczekiwań w sferze finansów osobistych. Oczekujących, że za rok sytuacja ekonomiczna kraju będzie lepsza jest o 5 pkt. proc. mniej niż w sierpniu (28 proc.), za to obawiających się, że będzie gorsza jest o tyle samo więcej (33 proc.). Przed miesiącem optymiści posiadali 5 pkt. przewagę nad pesymistami; teraz mają taką nad optymistami - pesymiści.

Utrzymują się za to dobre komunikaty na temat polskiej waluty. Nadal kurczy się grupa konsumentów przeświadczonych o utracie wartości złotego. Ponad połowa Polaków twierdzi, że rodzima waluta zyskuje na wartości (25%), bądź trzyma się równo, nie zyskując, ale też nie tracąc. Odsetek negatywnie postrzegających siłę polskiej złotówki zmalał w ciągu ostatniego półrocza prawie o połowę,  z 87 do 45 proc.. We wrześniu tempo poprawy wizerunku polskiej waluty było jednak mniejsze, aniżeli w sierpniu.

We wrześniu zmalało przeświadczenie, że z naszymi gospodarczymi problemami możemy sobie poradzić sami, bez pomocy państw zachodnich (z 57 do 52 proc.) oraz poparcie dla przemian dokonujących się w kraju po 1989 roku. w Polsce (z 70 do 64 proc.). Na tym samym poziomie (53 proc.) utrzymuje się akceptacja dla zagranicznych inwestycji w naszym kraju.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 8-11 września 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/-3,1 proc., przy wiarygodności oszacowania równej 95 procent.

(Maja Święcka)