Kategorie produktów

Higiena – półka kosmetyków i akcesoriów

Poniedziałek, 30 września 2019 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 09/163. Wrzesień 2019
Produkty i akcesoria do higieny to asortyment, który możemy spotkać nie tylko w drogeriach, ale jest to także podstawa półki kosmetyczno-chemicznej w każdym osiedlowym sklepie. Jakich produktów poszukują Polacy? Czy więcej miejsca warto przeznaczyć na ofertę uniwersalną czy produkty dedykowane? Jedno jest pewne – produkty higieniczne dla kobiet – to must have każdego sklepu.
Każdy sklep rządzi się swoimi zasadami, odwiedzają go rozmaici klienci, których potrzeby się różnią. Półka drogeryjna jest jednak miejscem, przy którym zatrzyma się każdy. Szampon do włosów, mydło, a może pasta do zębów? Produkty do higieny są po prostu niezbędne. Co więcej, charakteryzują się one stałą częstotliwością nabywania i często kupowane są niezależnie od większych domowych zakupów. Dlatego też powinny znajdować się nawet w małym osiedlowym sklepie – w końcu właśnie taką placówkę konsument zawsze ma pod ręką.

Produkty szyte na miarę

Półkę drogeryjną podzielić możemy na produkty uniwersalne dla każdego konsumenta, takie jak pasta do zębów czy krem nawilżający oraz preparaty, które są przeznaczone dla konkretnych grup odbiorców. Jeśli chodzi o drugą grupę produktową, stałe miejsce na półce sklepowej powinny mieć szampon do włosów oraz płyn do mycia ciała. Konsumentki w przypadku tych kategorii poszukują raczej dodatkowych funkcji, które spełnia dany preparat. Dlatego też wśród uniwersalności oferowanych produktów warto znaleźć miejsce na ich różnorodność. Szampon do włosów suchych, zniszczonych lub farbowanych może okazać się zdecydowanie lepszą opcją dla klientki niż uniwersalny preparat. Znane i zaufane marki to kolejna kwestia, na którą zwracają uwagę konsumenci. Należy zadbać o to, aby na drogeryjnej półce znalazły się marki lubiane przez Polaków. Wśród produktów specjalnie przeznaczonych dla mężczyzn ważną rolę gra z kolei uniwersalność oraz pojemność – im więcej, tym lepiej. Warto, aby w ofercie pojawiły się opcje „2 w 1”, jak np. szampon i żel do mycia ciała w jednym preparacie.

Produkty dedykowane 
Produkty dla kobiet to must have każdego sklepu. Tampony, podpaski i wkładki higieniczne są kategoriami, które charakteryzują się szczególną cyklicznością w zakupie. Kobiety najchętniej wybierają znane im marki, którym ufają. Na półce drogeryjnej powinno znajdować się kilka opcji, spośród których każda klientka znajdzie swój zaufany produkt. W tym miejscu warto również przeznaczyć część przestrzeni na płyny do higieny intymnej oraz chusteczki nawilżane. Są to produkty stosowane przez kobiety do codziennej higieny i pielęgnacji. Z kolei wśród produktów do higieny przeznaczonych mężczyznom stałe miejsce należy się preparatom do golenia. Pianka do golenia oraz łagodzący krem po goleniu są pozycjami niezwykle uniwersalnymi, a zarazem niezbędnymi podczas regularnych zakupów dla większości panów.

Uniwersalność

Jeśli chodzi o produkty uniwersalne, po które sięga każdy konsument bez względu na płeć czy wiek, sytuacja wygląda nieco inaczej. Tutaj najważniejsza jest ogólność – produkt powinien wpisywać się w potrzeby jak największej ilości osób odwiedzających sklep. Przy dokonywaniu decyzji ważne okazują się znajomość marki oraz cena. Na półce sklepowej nie może zabraknąć absolutnie niezbędnego towaru, jakim jest pasta do zębów. Warto, aby klient miał do wyboru różne, znane mu warianty. W bliskim sąsiedztwie znaleźć mogłyby się również najbardziej podstawowe i uniwersalne szczoteczki do mycia zębów. Konsument, który wchodzi do sklepu z zamiarem kupna szczoteczki prawdopodobnie sięgnie również po pastę, jeśli ma ją w zasięgu wzroku.

Mydło do rąk – zarówno w postaci płynu, jak i kostki – również powinno być stałą pozycją w asortymencie. W końcu produkty myjące są podstawą półki drogeryjnej w każdym sklepie. Jednak nie możemy pominąć równie ważnej roli preparatów pielęgnacyjnych. Szczególnie z uwagi na nadchodzącą jesień warto część przestrzeni w „sklepowej drogerii” przeznaczyć na kremy ochronne, nawilżające oraz balsamy do ust. Są to towary, po które konsumenci często sięgają impulsywnie przy okazji innych zakupów. Dlatego też powinny znaleźć się w ofercie danej placówki.

Półka drogeryjna bogata w podstawowe kosmetyki do higieny to podstawa. Jednak to nie wszystko. Akcesoria również należą do grupy produktów, które konsumenci często kupują bez względu na większe zakupy. Waciki kosmetyczne, patyczki do czyszczenia uszu, jednorazowe maszynki do golenia czy nici dentystyczne są akcesoriami kosmetycznymi, po które klienci chętnie wpadną po drodze do pracy lub przy okazji. Warto, aby mieli szansę znaleźć je w każdym sklepie, bez względu na jego format.

Przede wszystkim dostępność produktów

Półka drogeryjna jest ważnym miejscem nawet w małym osiedlowym sklepie. Klienci mniejszych placówek często przychodzą po produkty do higieny będąc w potrzebie. Dlatego też odpowiednie zaopatrzenie działu drogeryjnego jest istotną kwestią zarówno dla konsumentów, jak i detalistów. Podczas zakupów ważna jest szybkość i wygoda. Wszystkie produkty do higieny powinny znajdować się w swoim bliskim sąsiedztwie, a klient powinien mieć do wyboru artykuły z różnych segmentów cenowych. Odpowiednie połączenie kategorii (takich jak szampony do włosów z płynami do mycia ciała) lub całe segmenty produktów dedykowanych dla konkretnych grup odbiorców, zdecydowanie ułatwi zakupy i odpowiednio zwiększy paragon. Jednak najważniejsza jest dostępność produktów do higieny w ofercie sklepu. O ile część z nich możemy określić jako kupowane impulsywnie, to nie należy zapominać o produktach, po które konsument przychodzi specjalnie, zazwyczaj w nagłej potrzebie. Przykładem są podpaski, wkładki higieniczne, tampony, czy chusteczki oraz płyny do higieny intymnej, a także jednorazowe  maszynki do golenia. Jeżeli zabraknie podobnych towarów klient następnym razem wybierze inną placówkę. 

Anna Pańczyk
Redaktor




tagi: Higiena , kosmetyki , drogeria ,