Wiadomości

Polscy producenci i sieci handlowe – opłacalne partnerstwo

Czwartek, 10 września 2009
Dobra współpraca sieci handlowych i producentów nabiera znaczenia szczególnie w okresie spowolnienia gospodarczego. Duży odbiorca, dający szansę na długoletnią współpracę i stały zbyt produktów jest dla producenta gwarantem stabilności, co jest szczególnie ważne w okresie gorszej koniunktury. Korzyści czerpią również sieci - produkty pochodzące od znanych i cenionych dostawców przyciągają klientów.

Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej warunkiem dobrej współpracy pomiędzy sieciami handlowymi i producentami są: ścisłe przestrzeganie wynegocjowanych warunków umowy regulującej współpracę; otwarcie na propozycje i postulaty drugiej strony; podejmowanie wspólnych projektów. Duże sieci handlowe powinny zdawać sobie sprawę, że dobre relacje z producentami to jeden z warunków ich sukcesu i pozycji rynkowej. Zdaniem Krajowej Izby Gospodarczej, efektywna współpraca producentów z sieciami handlowymi wymaga również większej konsolidacji producentów.

Temat współpracy pomiędzy sieciami a producentami omówiony został 3 września br. na spotkaniu zorganizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą. Eksperci, przedstawiciele producentów i sieci handlowych wspólnie zastanawiali się, co jest kluczem do budowy partnerskich relacji oraz jak właściwe relacje mogą pomóc w rozwoju polskich firm produkcyjnych, zwłaszcza w okresie spowolnienia gospodarczego. Na spotkaniu wystąpili: dr Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej, Wiceprezes Eurochambres, Jan Kolański, Prezes Zarządu Jutrzenka Holding S.A., dr Maria Andrzej Faliński, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, Pedro Pereira da Silva, Dyrektor Generalny Jeronimo Martins Dystrybucja oraz prof. Jadwiga Seremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki żywnościowej.

Pomimo, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat funkcjonowania w Polsce sieci handlowych nie brakowało nieporozumień i sporów pomiędzy właścicielami sieci a producentami, obie strony uznały, że kluczem do sukcesu są partnerskie relacje.

(Maja Święcka)