Kategorie produktów

Retail w Niemczech

Środa, 19 czerwca 2019 HURT & DETAL Nr 06/160. Czerwiec 2019
O handlu detalicznym za naszą zachodnią granicą, rozmawiamy z Fabianem Schaeferem – CEO Germany/Austria/Switzerland w Modern-Expo Group.
log400.jpg

Jaka jest obecnie struktura handlu detalicznego w Niemczech?

Przyglądając się sklepom spożywczym, Niemcy są domem dla największych europejskich sprzedawców detalicznych. W pierwszej dziesiątce europejskich gigantów mamy Schwarz Group (1), Aldi Nord & Aldi Süd (3), Edeka (5), Rewe Group (6) i Metro AG (10). Jak widzimy, konkurencja jest zacięta, a Niemcy są zdominowane przez dyskonty, głównie przez Lidla i Aldiego. Jest to spory rynek, który oferuje duże możliwości, zarówno sprzedawcom detalicznym, jak i dostawcom, zwłaszcza, że Niemcy są największym rynkiem konsumenckim w Europie. Przy wciąż dobrych referencjach i wydajności niemieckiego rynku, w ostatnich latach branża retail będzie się dalej rozwijać, będąc już trzecim co do wielkości sektorem przemysłu. Ten trend jest też odzwierciedlony w sektorze DIY.

Jakie trendy występują w branży retail?

Spodziewamy się, że sektor będzie rozwijał się szczególnie w obszarze dyskontów i ich doświadczonych niemieckich konsumentów. Dyskonty od pewnego czasu koncentrują się na customer experience, aby przyciągnąć jeszcze więcej klientów. Kolejnym tematem, który zyskuje na znaczeniu jest handel e-commerce. Firmy o ugruntowanej pozycji na rynku powoli w to wchodzą, głównie z powodu rentowności. Dotychczasowe sklepy będą coraz częściej kwestionowane przez sprzedawców internetowych w nadchodzących latach.

Jakie wyzwania stoją zatem przed rozwojem retailu na rynku niemieckim?

Wyzwaniem będzie handel detaliczny online (Amazon Fresh już zarekordował dwucyfrowy wzrost), a także płatności mobilne, ekspresowe kasy i IOT. Niemieccy klienci od dawna wahają się, czy przyjąć płatności mobilne czy elektroniczne. Inwestycje w tych obszarach będą dość duże z ogólnie niskimi marżami w niektórych sektorach.

W jaki sposób Modern-Expo spełnia oczekiwania sektora retailu i klientów w Niemczech?

Modern-Expo spełnia oczekiwania w tym sensie, że oferuje doskonałą jakość za konkurencyjne ceny. Ponadto portfolio produktów Modern-Expo jest wystarczająco szerokie, aby obejmować ofertę dla prawie wszystkich rodzajów handlu detalicznego (od sklepów spożywczych do produktów nieżywnościowych); DIY, a także regały magazynowe i produkty zautomatyzowane dla centrów logistycznych. Modern-Expo GmbH świadczy klientom usługi lokalne, zapewniając jednocześnie wraz z centralą na Ukrainie, że produkty są nie tylko konkurencyjne cenowo, ale także spełniają wszystkie wymogi prawne UE od TÜV poprzez certyfikaty Bureau Veritas do CE.

Jakie technologie wspierają pracę detalistów a, jakie klientów sklepów?

Praca detalistów będzie wspierana przez następujące elementy: inteligentną technologię dla urządzeń wspierających zdalną analizę, remanent i konserwację. Przeniesie się to również na obsługę klienta, zminimalizuje braki na półkach, itp. Ponadto klient będzie wspierany przez kasy samoobsługowe, które zapewniają krótsze kolejki i szybszy przepływ konsumentów przez sklep. Myślę też, że kody kreskowe albo QR będą zawierać więcej informacji o poszczególnych produktach, które będą wspierać klientów i ich wybory. Oba systemy powinny być wspierane w przyszłości przez inteligentne systemy kamer: klienci logują się za pośrednictwem aplikacji, skanują, odbierają produkty, a następnie opuszczają sklep bez zatrzymywania się przy kasie.

Jakie systemy zakupowe są najbardziej popularne na rynku niemieckim?

Najpopularniejsze metody zakupów to nadal tradycyjne metody codziennego lub cotygodniowego robienia zakupów w lokalnym sklepie. Natomiast zakupy e-commerce w sektorze handlu nieżywnościowym rosną z roku na rok wykładniczo.

Jak popularna jest wśród Niemców forma zakupów online, Click & Collect?

Click & Collect nadal reprezentuje niszę na rynku, zwłaszcza model hybrydowy. Podczas zakupów przez internet większość ludzi – zwłaszcza rodzin – preferuje dostawy do domu. Chociaż ten model jest bardziej popularny w przypadku artykułów niespożywczych i elektrycznych, nadal jest niewielki w porównaniu z sektorem spożywczym, ale rośnie znacząco rok po roku.

Jakie innowacje w retailu zdobywają największą popularność wśród mieszkańców Niemiec?

Jestem przekonany, że kasy samoobsługowe będą najpopularniejszą innowacją wśród niemieckich konsumentów. Pomoże to nie tylko w kolejkach do kasy, ale również umożliwi klientom płacenie kartą lub gotówką, co jest nadal ważne w Niemczech, gdzie kraj jest bardzo uzależniony od gotówki. Jeśli ten trend się zmieni w kierunku płatności mobilnych lub kartami, technologie można łatwo dostosować. Wydaje mi się, że Click & Collect w sklepie może zyskać popularność, a klienci będą mogli zamawiać niektóre produkty nieżywnościowe do lokalnego sklepu, w którym robią świeże zakupy, aby zabrać wszystko do domu.

Jak według Pana będzie wyglądał handel detaliczny w Niemczech za 10 lat, jakie zmiany technologiczne w retailu nastąpią w tym czasie?

Wyobrażam sobie, że Click & Collect będzie oferowany przede wszystkim w tych sklepach, które chcą ograniczyć koszty logistyczne, a niektóre sieci będą w stanie lepiej zatrzymać klientów poprzez większy asortyment niespożywczy online. Kupowanie impulsywne lub zakup świeżych produktów będzie nadal dokonywany w lokalnych sklepach, ale prawdopodobnie będzie wspomagany przez technologię, w której klienci korzystają z aplikacji, a następnie po prostu płacą za pośrednictwem aplikacji. Mogłoby to również pomóc w walce z ogromną ilością żywności marnowanej każdego dnia, wiedząc więcej o wymaganiach klientów dotyczących żywności i dostosowaniu łańcucha dostaw do tej wiedzy. Może to być scenariusz z wieloma lokalnymi sklepami o ograniczonym asortymencie dostosowanym do bazy klientów w odpowiednim obszarze i sklepami z dużym portfolio produktów w centralnych lokalizacjach, w których klienci mogą robić zakupy dla produktów nie rutynowych lub zaspokajać inne potrzeby. (TP)



tagi: handel detaliczny , Fabian Schaefer , Modern-Expo Group. ,