Kategorie produktów

Ekspozycja baterii

Wtorek, 04 czerwca 2019 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 05/159. Maj 2019
Baterie używane są w niemal każdym domu i czasem nie zdajemy sobie sprawy jak wiele sprzętów codziennego użytku jest nimi zasilane – piloty, zegary, odtwarzacze muzyki, zabawki itp. Jednak kupujemy je impulsowo i bardzo ważną rolę dla wielkości sprzedaży odgrywa właściwa ekspozycja.
Na rynku możemy znaleźć bardzo wiele różnych rodzajów baterii. Przeważnie dzielą się na cynkowo-węglowe, alkaliczne, srebrowe i litowo-manganowe. Najczęstszym wyborem w całej kategorii baterii są te z dwóch pierwszych kategorii.

Baterie należy odróżnić od akumulatorów, które także są elektrochemicznymi źródłami zasilania. Podstawowa różnica między nimi polega jednak na tym, że te pierwsze nie mają możliwości ponownego naładowana, a drugie można wykorzystać wielokrotnie.

Rynek baterii

Ze względu na specyfikę kategorii i jej impulsowość – warto zadbać o dostępność baterii w sklepie i zapewnić im odpowiednią widoczność.

Jak podaje CMR – wartość sprzedaży baterii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w maju 2018 roku w stosunku do tego samego miesiąca poprzedniego roku zwiększyła się o 0,4%, a wolumen sprzedaży wzrósł o 9,4%. Instytut wyliczył, że w 2018 roku średnia liczba wariantów baterii nie zmieniała się znacząco i klienci mogli wybierać średnio spośród 4 różnych produktów. W całym roku 2018 produkty z tej kategorii dostępne były średnio w 68% sklepów małoformatowych, w samym maju ubiegłego roku były natomiast dostępne w 69% placówek o wspomnianym formacie.

„Największe udziały w wartości sprzedaży baterii w maju 2018 roku należały do Varty, która posiadała 29% udziału. Na kolejnym miejscu uplasował się Gp Battery z udziałem 15% i Panasonic z udziałem w wartości sprzedaży 15%. Na kolejnych miejscach pod względem wartości udziałów w wartości sprzedaży znalazły się Energizer i Duracell, które łącznie posiadały 19% udziału w maju 2018 roku” – opowiada Katarzyna Cieślik z CMR.

„Klienci sklepów małoformatowych w maju 2018 roku najchętniej kupowali baterie pakowane po 4 sztuki, najczęściej były to baterie AA Alkaline Power firmy Panasonic, baterie AAA Alkaline Power Panasonic oraz baterie AAA Varta Longlife. Klienci sklepów małoformatowych w maju 2018 roku często sięgali także po baterie marek własnych” – dodaje ekspertka instytutu.

Trendy i rozwój kategorii

Chyba trudno wyobrazić nam sobie funkcjonowanie bez sprzętów zasilanych na baterie. Dzięki nim stają się mobilne, ponieważ nie potrzebujemy ładowarki. Są też wygodne poprzez swój niewielki rozmiar. Nic więc dziwnego, że baterie na rynku mają stabilną pozycję.

„Kategoria baterii rozwija się bardzo dynamicznie. Zarówno w ujęciu wartościowym jak i ilościowym. W pierwszym przypadku wzrosty to nawet 10%. Jeśli chodzi o ilość to jest to niecałe 6%. Jednak tę różnicę uzasadnia fakt, że baterie sprzedają się lepiej w opakowaniach z większą ilością sztuk. Co ważne, baterie najlepiej sprzedają się w sklepach wielkoformatowych” – zaznacza Paweł Waśko, Szef Działu Merchandisingu w ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group.

„Patrząc na rynek polski to warto zaznaczyć, że produkty brandowe stanowią prawie 80% udziału wartościowego całego segmentu. Marki własne to zdecydowanie rzadszy wybór. Najczęściej klienci decydują się na baterie alkaliczne (80%). W dalszej kolejności znajdują się produkty cynkowo-węglowe. Baterie dobrze sprzedają się przez cały rok, ale dla wielkości sprzedaży istotne w jest miejsce, w którym są wyeksponowane. Jeśli są one widoczne – rotacja się zwiększa” – komentuje Paweł Waśko.

Ekspozycja

Baterie są zdecydowanie produktem impulsowym. Niewiele osób udaje sie do sklepu z zamiarem ich zakupu. Większość klientów przypomina sobie o potrzebie ich nabycia będąc już w placówce, a najczęściej, gdy stoją już przy kasie. Stąd też, jak podkreśla Paweł Waśko, jest to idealne miejsce do ulokowania ich ekspozycji. Zaznacza jednak, że nie powinno to być jedyne miejsce, gdzie mogą się znaleźć. „Dobrze jest, gdy prezentujemy je również w części przemysłowej sklepu, gdzie znajdują się przedmioty użytkowe, które są zasilane na baterie, choćby np. latarki. Do tego działy z zabawkami. Poza strefą kasy to idealne miejsca, by zastosować cross-merchandising, oferując do sprzedaży właśnie baterie. Do ekspozycji warto użyć tzw. krawatów, na których możemy w bardzo widoczny sposób zaprezentować ofertę” – wymienia ekspert ASM Sales Force Agency (ASM Group).

„Klienci w Polsce, podczas zakupu baterii, kierują się przede wszystkim dwoma czynnikami – ceną i jakością. Istotny jest też rodzaj i moc produktu. Bardzo małe znaczenie w przypadku tej kategorii ma konkretna marka. Lojalność klientów wobec danego producenta jest znikoma. W razie potrzeby nikt nie będzie czekał na dostarczenie baterii danej firmy, tylko zakupi te, które są aktualnie w sprzedaży. Kluczem do sukcesu w sprzedaży segmentu jest zatem zapewnienie dostępności produktu i odpowiedniej widoczności” – podkreśla ekspert z ASM Group.

W przepisach dotyczących sprzedaży baterii znajdziemy zapisy o obowiązku przyjmowania przez sprzedawcę zużytych baterii. Ciąży on na tych detalistach, którzy w swojej ofercie mają produkty z tejże kategorii, a powierzchnia placówki przekracza 25 mkw. Zgodnie z przepisami muszą nie tylko „przyjmować selektywnie zebrane zużyte baterie przenośne oraz zużyte akumulatory przenośne od konsumenta przez udostępnienie pojemnika na te produkty”, ale też nie mogą pobierać opłaty za ich zebranie. Detalista jest przy tym zobowiązany do przekazania zużytych baterii i akumulatorów sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte ogniwa. Pojemnik na zużyte baterie może być jednak dodatkową formą informacji, że posiadamy je w ofercie.

Stosując się do zasad właściwej ekspozycji i pamiętając o tym, co jest dla klienta istotne przy zakupie baterii, możemy zyskać na ich sprzedaży. Mając je stale w ofercie i umieszczając je w widocznym miejscu dbamy o ich regularną rotację, a także wybór naszej placówki jako jedyne miejsce ich zakupu.

Joanna Kowalska
Redaktor



tagi: ekspozycja , baterie , poradnik ,