Rodzice starają się zapewnić swoim dzieciom wszystko to, co według nich jest najlepsze - inwestują w ich edukację, dbają o ich schludny wygląd, pokazują im świat. Niestety w natłoku codziennych obowiązków często zapominają, że rodzina jest też idealnym miejscem nauki prozdrowotnego stylu życia, że kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych to również inwestycja - w zdrowie dzieci, to szansa na zapobieganie wielu chorobom, w tym coraz powszechniejszej nadwadze i otyłości.
- Szacuje się, że słodzone napoje i soki stanowią 20 proc. dziennej dawki energetycznej. Oznacza to, że 1/5 spożywanych kalorii pochodzi nie z pożywienia, a z napojów. Dotyczy to szczególnie dzieci szkolnych - słodkie napoje są głównym źródłem cukru i zbędnych kalorii w ich diecie. Taki nawyk wiąże się z 60 proc. większym ryzykiem rozwoju otyłości, gdyż są to kalorie w formie płynnej - łatwo dostępnej i przyswajalnej. Gdyby udało się ten nawyk zmienić, miałoby to znaczący wpływ na stan zdrowia polskich dzieci - mówi Agnieszka Tokarek-Nowicka, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju oraz Komunikacji Zewnętrznej w Żywiec Zdrój S.A. - Dlatego też postanowiliśmy aktywnie włączyć się w kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych naszych dzieci poprzez ogólnopolską kampanię edukacyjną „Mamo, Tato, wolę wodę!".
Program powstał z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodzicach. Jego nadrzędnym celem jest zachęcenie dzieci do picia wody i uczenie prawidłowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat, bowiem zdrowy styl życia, w tym aktywność fizyczna i racjonalne odżywianie, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka i właściwego przebiegu procesu nauczania.
Popularyzacja wśród dzieci picia wody o właściwej jakości zdrowotnej to przede wszystkim „misja" dla rodziców, ale także zadanie dla placówek edukacyjnych. Środowisko przedszkolne i szkolne jest niezmiernie ważnym miejscem kształtowania właściwych postaw i nawyków, dlatego w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie cyklu lekcji w 1100 przedszkolach i 1100 szkołach w 40 miastach w Polsce. Ich założeniem jest zwiększenie wiedzy dzieci, na temat zasad prawidłowego żywienia oraz wpływu wody na życie i zdrowie człowieka. Informacje o wodzie oraz zdrowym stylu życia dzieci zdobywać będą w towarzystwie Zdrojka - sympatycznego wodnego ludzika. Razem z nim odkryją skąd pochodzi woda, poznają jej właściwości i zastosowanie.
- Warto pokazywać wodę w wielu aspektach, ciekawym kontekście, mówić o tym, jakie znaczenie ma dla nas i otaczającego świata. Woda jest ciekawa, daje wiele możliwości, ma wiele zastosowań. Woda to także radość i zabawa, dlatego też edukacja najmłodszych powinna być z nią połączona. Dzieci bardzo lubią bawić się wodą - nie tylko nad morzem czy jeziorem, ale również w domu. Mogłyby bez końca siedzieć w kąpieli w wannie czy godzinami przelewać wodę z jednego naczynia do drugiego. Zabawy te mają aspekt relaksujący i edukacyjny - pomagają poznać pojęcie objętości, związek pojemności naczynia z jego wielkością i kształtem - mówi Anna Kosk, doświadczony pedagog, psycholog i dyrektor Przedszkola Integracyjnego nr 247 na warszawskim Żoliborzu. - Zachęcajmy dzieci do picia wody poprzez dobry przykład i zabawę, to najskuteczniejsze sposoby.
W akcję, której organizatorem jest Żywiec Zdrój S.A., włączyło się wiele uznanych instytucji. Patronat honorowy nad akcją edukacyjną w szkołach i przedszkolach objęło Ministerstwo Zdrowia, a patronat merytoryczny Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Matki i Dziecka. Materiały edukacyjne kampanii uzyskały pozytywną opinię rzeczoznawców Ministerstwa Edukacji Narodowej. W program zaangażowała się również TVP 2, która objęła patronat medialny nad projektem. Akcję wspierają także sieć sklepów Smyk.
5 września od godz. 11.00 w Złotych Tarasach w Warszawie odbędzie się event inaugurujący Kampanię „Mamo, tato wolę wodę!", a informacje o MTWW będą na stronie http://www.mamanaczasie.pl
(maj)
tagi: woda , kampania , Żywiec Zdrój ,
1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system...
Trzydniowe Forum imienia Krzysztofa Pakuły „Partnerstwo –...
W lutym 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach...
W 2023 roku liczba osób pobierających świadczenie, potocznie...
Dynamicznym wzrostom sprzyjają zakupy surowca dokonywane przez...
Tego obecnie najbardziej boją się Polacy...
Oznacza to likwidację całego rynku...
Eksperci komentujący te dane zwracają uwagę na...