Sok kontra nektar
Oznacza to, że rynek soków, którego wartość jest o ok. 40% wyższa niż nektarów, jest już nasycony, a konkurencja na nim niezwykle ostra. W ostatnim roku jego wartość zmniejszyła się o kilka procent. Tymczasem kategoria nektarów rozwija się bardzo dynamicznie. W obydwu kategoriach karty rozdają polscy producenci.
Soki i nektary sprzedawane są w niemal wyłącznie w opakowaniach kartonowych i szklanych (PET ok. 1-2%). W sokach królują kartony, chociaż od 2003 r. obserwujemy niewielki, ale systematyczny wzrost wartości sprzedaży szklanych butelek (ponad 12% w pierwszym półroczu bieżącego roku). W kategorii nektarów jest podobnie – pod względem formatu opakowań dominują kartony (choć ich przewaga nad butelkami szklanymi jest mniejsza niż w sokach), a ich udział w rynku w ciągu ostatnich dwóch lat rośnie (odwrotnie niż w sokach).
W ofercie Agros Nova znajdują się doskonałe soki i nektary popularnych marek: Fortuna, Garden, Tarczyn, DrWitt oraz Pysio. Fortuna oferuje 16 wariantów smakowych soków i nektarów w kartonach o pojemności 1 litr oraz butelkach szklanych o pojemności 0,33 litra. Secyficzną jest znana już na rynku linia Fortuna Karotka, w której znajdują się gęste, przecierowe soki marchwiowo-owocowe, bogate w beta-karoten. Oferowane są w sześciu wariantach smakowych. W 2005 roku Fortuna wprowadziła także na rynek nową linię soków: Karotkę Warzywną. Karotka Warzywna - to przecierowe soki wielowarzywne „doprawione ze smakiem” w kartonowych opakowaniach o pojemności 500 ml. Karotka Warzywna to także niskokaloryczna przekąska, której walory smakowe i żywieniowe docenili eksperci magazynu o zdrowiu VITA nagradzając ją tytułem „Złota Vita”.
Garden to soki i nektary owocowe w kartonach o pojemności 1,5 L. Są dostępne w pięciu wariantach smakowych. Nowością jest tu linia Gardena – prosto z sadu. 2-litrowe nektary w formule rodzinnej: „1L + 1L gratis” są odpowiedzą firmy na dynamicznie rosnący segment dużych pojemności.
W ofercie Agros Nova znajdziemy także soki przecierowe marchewkowe i owocowe Pysio. Jak zaznacza Joanna Bancerowska - mają one bardzo korzystną cenę w stosunku do konkurencji. Soki Pysio dostępne są w dwóch liniach opakowań szklanych (butelki o pojemności 320 ml z charakterystycznym kapturkiem oraz butelkach o pojemności 985 ml z formułą promocyjną „750 ml + 30% gratis”) oraz w kartonikach 0,2 litra z „turborurką”.
Aktualnie w ofercie Pysia znajdują się trzy linie produktowe: soki marchewkowe w sześciu wariantach smakowych, soki owocowe w czterech kolorowych kompozycjach smakowych oraz Pysio Banana Bum - nowa linia nektarów przecierowych na bazie banana z dodatkami egzotycznych owoców.
Marką obecną na polskim rynku od 40 lat jest Tarczyn. Soki i nektary z tym znakiem obejmują dziesięć smaków produkowanych wyłącznie w szklanych butelkach o pojemności 0,33 litra.
W portfolio Agros Nova znajduje się też linia wysokiej jakości soków i nektarów, przygotowanych z naturalnych składników, bez dodatku konserwantów, sztucznych barwników i sztucznych aromatów - DrWitt. Produkty te są bogate w naturalne witaminy i mikroelementy, a pasteryzacji zawdzięczają długi termin przydatności do spożycia. Są dostępne w czterech wariantach smakowych w charakterystycznych szklanych butelkach o pojemności 1 litr i 0,3 litra. Sok pomarańczowy DrWitt otrzymał najwyższą ocenę i zajął pierwsze miejsce w rankingu „Świata Konsumenta” w styczniu 2005 r.
Atutem soków i nektarów są nie tylko walory smakowe, ale przede wszystkim walory odżywcze i zdrowotne. Witaminy i mikroelementy pomagaja przecież zachować dobrą formę, gdy na dworze robi się coraz zimniej. Soki warzywne zawierające potas, witaminy i niewiele kalorii, mogą stanowić ekwiwalent małego posiłku (np. drugiego śniadania) i stały składnik diety. Soki marchewkowe są bogate w beta-karoten. Zawierają optymalną dla zdrowia i urody kompozycję witamin przeciwutleniających: A, C i E. Jak podaje producent, jedna szklanka soku Fortuna Karotka pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania organizmu na te witaminy. Z kolei soki pomarańczowe czy nektary z czarnej porzeczki zawierają witaminę C, która pełni ważną rolę w procesach tworzenia tkanek. Ma działanie oczyszczające i odtruwające organizm, a także pobudzające siły witalne i eliminujące zmęczenie przez co wzmacnia układ odpornościowy.
Pijemy coraz więcej
Kategoria soków, nektarów i napojów niegazowanych to wg danych ACNielsen jedna z trzech najważniejszych kategorii wśród napojów bezalkoholowych. Wspomniany już spadek sprzedaży soków na rzecz nektarów spowodowany jest między innymi tym, że segment soków 100% jest ściśle określony przez prawo. Jak wyjaśnia Mirosław Stochaj, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Coca-Cola HBC Polska, aby produkt mógł być zaliczony do tego segmentu musi być wyprodukowany w 100% z naturalnego soku i nie może być słodzony cukrem. Ogranicza to automatycznie możliwości wprowadzania na rynek nowych produktów o innowacyjnym składzie, które zazwyczaj w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju kategorii. Wspomniane obostrzenia nie dotyczą już segmentu nektarów, co pozwala producentom na rozwinięcie skrzydeł i oferowanie konsumentom coraz bardziej wyrafinowanych i innowacyjnych produktów.
W ramach napojów niegazowanych – trzeciego z segmentów omawianej kategorii – spadek sprzedaży notują napoje niegazowane w dużych opakowaniach PET (2l i powyżej). Są to produkty tradycyjnie kojarzące się konsumentom z mniej zdrowym, gorszym substytutem soków czy nektarów i wobec obserwowanych zmian stylów życia na bardziej pro-zdrowotny cieszą się coraz niższym zainteresowaniem. Z tego samego powodu obserwujemy wzrost sprzedaży napojów niegazowanych w kartonach, które w świadomości konsumenta są znacznie bliższe sokom 100% i nektarom. W ramach napojów niegazowanych obserwujemy również wzrost sprzedaży produktów w małych, wygodnych opakowaniach PET.
Jak ocenia Mirosław Stochaj, kontynuacji opisanych powyżej trendów należy się spodziewać również w najbliższej przyszłości. Warto pamiętać, że rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych w Polsce jest jednym z najlepiej rozwiniętych i konkurencyjnych rynków tego typu w Europie. Jednocześnie kategoria rokuje nadzieję na dalszy rozwój w przyszłości w związku ze stosunkowo niskim spożyciem per capita w Polsce w porównaniu do innych krajów europejskich oraz wspomnianym już trendem w zachowaniach konsumenckich.
Coca-Cola HBC Polska obecnie skupia swoją uwagę w tym segmencie rynku na kanale HoReCa (24% wartościowego udziału w rynku). Dla klientów z tego kanału posiada kompleksową ofertę smaków soków i nektarów Cappy w butelkach szklanych bezzwrotnych o pojemności 0,2l. Nowoczesna technologia produkcji typu „hot fill” pozwala do minimum skrócić okres pasteryzacji, a co za tym idzie, pozwala otrzymać produkt końcowy najwyższej klasy. Jak wyjaśnia filozofię firmy Mirosław Stochaj, w tym segmencie rynku ważne jest aby konsumentowi zapewnić maksymalne wrażenia smakowe, które można uzyskać spożywając 100% sok, tak wiec w ofercie handlowej firmy dominują soki.
Moda na zdrowie
Mocne wsparcie reklamowe buduje rynek i stwarza modę na picie soków. Ta ostatnia moda wpisuje się w trend na zdrowy styl życia. Polscy konsumenci szukają propozycji, które w pełni spełnią ich oczekiwania zarówno pod względem samego produktu – jego jakości i smaku, jak również pod względem opakowania – jego funkcjonalności i nowoczesności. Coraz częściej o wyborze decyduje marka, jakość i zaufanie, choć nadal nie bez znaczenia jest również cena. Zadaniem producentów jest trafnie odczytywać potrzeby konsumentów, zaspokajać je oraz zaskakiwać ich innowacyjnymi pomysłami. A ci ostatni są otwarci na nowości.
Patrząc w przyszłość firma Maspex Wadowice widzi rozwój soków, napojów i nektarów w aseptycznych opakowaniach plastikowych bez użycia konserwantów i sztucznych barwników. Dlatego też w ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek kolejne produkty w tym segmencie: dwusmakowe napoje Tymbarku, linii Tymbark FIT z L- karnityną, napojach marchwiowych Kubuś Play oraz pod koniec roku 100% soki Tymbarku. W portfolio firmy znajdziemy produkty markowe: Kubuś, Tymbark oraz produkt ekonomiczny Caprio. Kubuś należy do najpopularniejszych soków przecierowych w Polsce. Wielokrotnie nagradzany przez specjalistów branżowych, jest również ceniony przez klientów. W ubiegłym roku na rynku pojawiły się napoje Kubuś Play, czyli orzeźwiające napoje dla dzieci w plastikowych opakowaniach bez sztucznych barwników i konserwantów, produkowany w technologii Top Aseptic. Jako atuty tego produktu firma wymienia wyróżniające się opakowanie - poręczny kształt, odpowiednią pojemność (0,4 l) oraz pierwsze na polskim rynku zamkniecie w postaci jednoczęściowego sport-cap’u. Dzięki plastikowej butelce dzieci mogą zabrać swoje napoje wszędzie i pić je tam, gdzie spędzają wolny czas. Tymbark to oferta soków, nektarów i napoje w kartonach, butelkach szklanych oraz aseptycznych butelkach plastikowych (bez sztucznych barwników i konserwantów. Natomiast Caprio to napoje w kartonach dla konsumentów, którzy szukają produktów wysokiej jakości w przystępnej cenie.
Owoce i warzywa oraz ich przetwory ze względu na wartość odżywczą mają duże znaczenie w żywieniu człowieka. Szczególne znaczenie mają w okresie jesienno-zimowym, kiedy coraz mnie je się świeżych owoców i warzyw. Wtedy soki są źródłem witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.
tagi: soki , nektary , agros , maspex , coca-cola ,
Tchibo ogłosiło nową, globalną strategię klimatyczną...
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys...
W pierwszym półroczu 2025 roku sieci handlowe w Polsce...
W obliczu narastających napięć geopolitycznych i...
To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego...
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter...
Bitcoin może kosztować nawet 200 tys. dolarów...
Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej...