Wiadomości

Dobre wyniki Carlsberg Polska w 2018, innowacje i inwestycje

Wtorek, 19 marca 2019
W 2018 roku Carlsberg Polska osiągnął dobre wyniki sprzedaży, w tym wzrost wolumenu i wartości sprzedaży, zamykając rok udziałami wolumenowymi ok. 20 proc. i wartościowymi ok. 19 proc.
Dla branży piwnej był to pomyślny okres, w którym z nawiązką udało się odrobić spadki z roku 2017 (dla przypomnienia: spadek wartości w 2017 na poziomie -1,3 proc., wolumenu o -2,4 proc.) W 2018 roku wzrost wartościowy 7,7 procent przewyższył wzrost wolumenu 4,1 procent. Piwo to nadal największa wartościowo kategoria wśród artykułów napojów alkoholowych (16,8 mld zł.).

Stabilne pozostają trendy konsumenckie: wyróżniający się w 2018 wzrost zainteresowania piwami bezalkoholowymi, rozwój piwnych specjalności i piw premium. Według danych Nielsena w 2018 roku największe wzrosty wartościowo zanotowały piwa bezalkoholowe (o 79,8 proc.) a ich udział w rynku piwa 3,1 proc.  i piwne specjalności (o 22,5 proc., udział w rynku 2,5 proc.). Pod względem wartości, w roku 2018 branża zanotowała duże wzrosty we wszystkich segmentach premium – na poziomie 15,7 proc., a sama kategoria najdroższych piw urosła aż o blisko 40 proc. Wzrost piw smakowych w tym radlerów wyniósł 33 proc.1, a ich udział w rynku piwa sięga w sezonie 7,4 proc. (same radlery odnotowały wzrost o 19% wartościowo). Udział lagerów, w tym piw mocnych w rynku piwa wynosi 89,7 proc.

Dla Carlsberg Polska był to rok wytężonej pracy w rynku, umacniania kluczowych marek oraz wprowadzania innowacji odpowiadających na trendy konsumenckie.

Wśród nowości w 2018 roku znalazły się:
  • Okocim Radler Truskawka z kwiatem lipy - mix piwa (45%) i lemoniady o smaku truskawki i kwiatu lipy (55%)
  • Okocim Radler Wiśnia z pigwą 0,0% alko. - o smaku pigwy i wiśni z odrobiną limonki
  • Somersby Watermelon – delikatnie musujący napój piwny o smaku arbuzowym 
  • Birell – piwo bezalkoholowe o właściwościach izotonicznych w dwóch wariantach Lager oraz Belgian WIT (pszeniczne).
W 2018 roku bardzo dobrze radziła sobie marka Somersby, której nowość Somersby Watermelon cieszyła się dużą popularnością wśród konsumentów. Swój udział wartościowy w rynku zwiększyła o 0,6 proc. w porównaniu do 2017, a sprzedaż wartościowo wzrosła o 46 proc.2

Dobre wyniki odnotowała marka Žatecký Světlý Ležák, wprowadzona w połowie 2017 roku. W 2018 roku wzrost wartości sprzedaży sięgnął 220 procent. Skuteczna okazała się platforma komunikacyjna „Žatecké Noviny”, z sympatycznymi mieszkańcami miasteczka Žateck, z którego pochodzi chmiel aromatyczny stosowany w warzeniu piwa. Kampania „Žatecké Noviny” i kompleksowe działania marketingowe wokół wprowadzenia marki doceniono srebrną statuetką EFFIE 2018 w kategorii Launch/Relaunch.

Dobrze radziła sobie również marka Karmi. Wzrost sprzedaży wartościowo o 27 procent to efekt m.in. trwającej od 2015 roku współpracy z Penelope Cruz i pozycjonowania marki z kampanią „Nie za słodkie, nie za gorzkie”, która wystartowała w czerwcu 2017. Carlsberg Polska w 2018 zanotował wzrost sprzedaży swoich piw bezalkoholowych na poziomie 42 proc. wartościowo3.

Satysfakcjonujące wyniki odnotowała również marka Okocim, która zwiększyła sprzedaż wartościowo o 9 proc. W 2018 roku marka zaangażowała się w unikalny projekt internetowy „18:45. Czas na zasady”. Za całokształt działań marketingowych, w tym za skuteczną kampanię „Tu się warzy z zasadami” została uznana Marką Roku przez magazyn Media i Marketing, zaś internetowy talk-show „18:45. Czas na zasady” zdobył brąz MIXX Award. Z nagród za jakość warto wymienić brązowy medal European Beer Star 2018 dla Okocim Mistrzowski Porter, i drugi już złoty medal Good Beer na Polskim Kongresie Browarniczym dla Okocim Klasyczna Pszenica. W konsumenckim konkursie Chmielaków Krasnostawskich złoto otrzymał Okocim Radler  Truskawka z kwiatem lipy.

Wzrosty odnotowała także marka Carlsberg, której sprzedaż wartościowo wzrosła o 8 proc. w efekcie m.in. zaangażowanie w promocje konsumenckie i w mediach społecznościowych.

Oprócz nowych smaków i rozszerzenia oferty piw bezalkoholowych do wybranych sklepów wprowadzona została oferta piw super premium znanych i cenionych marek: Grimbergen, Brooklyn, Kronenburg 1664, Garage – dla konsumentów szukających smaków ze światowych rynków piwa. W 2018 roku sprzedaż piw firmy Carlsberg z tego segmentu odnotowała wzrost wartościowo o 34 proc.  

Podobnie jak w poprzednich latach marki Harnaś, Kasztelan oraz Okocim utrzymały swoje pozycje w gronie TOP 10 marek piwa w Polsce. 

Z kwestii inwestycyjnych, w 2018 roku rozpoczęła się rozbudowa i modernizacja Browaru Bosman w Szczecinie, która będzie sfinalizowana w 2019. Browar, oprócz warzenia m.in. lokalnej marki piwa Bosman, stanie się też centrum produkcyjnym i eksportowym na inne rynki w ramach Grupy Carlsberg. Inwestycja wyniesie łącznie ponad 92 miliony złotych, a zatrudnienie znajdzie w browarze dodatkowych 45 osób. O wyborze lokalizacji w Polsce, w Browarze Bosman zadecydowały m.in. doświadczony zespół, wysoka jakość warzonych tu piw oraz dogodne położenie. W ramach modernizacji browar pozyska ekspertyzę w najnowocześniejszych technologiach dot. procesu warzenia i pakowania – np. nowe formaty opakowań, a także nowe możliwości planistyczne oraz eksportowe.

- Cieszy nas wzrost wartości kategorii, to że konsumenci wyraźnie preferują piwa z wyższej półki – specjalności i piwa premium. Pozytywnie oceniam również wzrost piw bezalkoholowych. Te trendy przekładają się na większą wartość rynku. Budowanie wartości kategorii jest krytyczne ze względu na wyzwania kosztowe – rosnące ceny surowców, mediów i pracy - podsumowuje Paul Davies, prezes Carlsberg Polska.

- W 2019 roku będziemy niezmiennie umacniać pozycję rynkową, budując udziały i wartości biznesu. Będziemy kontynuować rozwój oferty piw bezalkoholowych oraz premium, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów. Liczymy również na stabilne i przewidywalne otoczenie biznesowe, niezmiernie ważne, aby planować działania i inwestycje w dłuższym horyzoncie czasowym.  – podkreśla Paul Davies.





1  Dane wewnętrzna Carlsberg Polska 01-12 2018. Wszystkie inne dane w informacji prasowej, jeśli inaczej nie zaznaczone to dane Nielsen:
Nielsen, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety bez Dyskontów, Dyskonty, Duże, Średnie i Małe sklepy spożywcze, Sklepy winno-cukiernicze, Stacje benzynowe), Piwo, udział wartościowy, 2018, zmiana sprzedaży wartościowej, 2018 vs 2017
2  Dane wewnętrzna Carlsberg Polska za okres 01 - 12.2018
3  Dane wewnętrzne Carlsberg Polska za okres 01 - 12. 2018

tagi: Carlsberg Polska , innowacje , inwestycje , wyniki finansowe ,