Technologia

Technika i logistyka

Piątek, 15 lutego 2019 HURT & DETAL Nr 02/156. Luty 2019
Oświetlenie sklepowe – nowe technologie

Odpowiednie oświetlenie prezentowanych produktów oraz nastrój, który panuje w sklepie, to ważne elementy dla każdego konsumenta robiącego zakupy, o czym przekonują się kolejni właściciele sklepów. Kluczowymi technologiami dla oświetlenia sklepu są obecnie LED i HCL. Technologia LED - czyli diody emitujące światło, stały się już domyślnym wyborem w nowych sklepach i stopniowo wypierają starsze systemy oświetlenia. Wynika to z faktu, że nie tylko zużywają mniej prądu, ale równocześnie zwiększają zyski. Najnowszym jednak udogodnieniem w sferze poprawy doświadczeń konsumentów i zwiększeniem wyników sprzedażowych jest technologia HCL, czyli oświetlenie dostosowane do biorytmu człowieka. Technologia ta pozwala naśladować naturalne zmiany barwy światła w ciągu dnia i wprowadzać je do oświetlenia sklepowego. Jak wynika z eksperymentu przeprowadzonego przez Grupę TRILUX, zabieg ten wpływa pozytywnie zarówno na ocenę sklepu przez klientów, jak i wartość dokonywanych przez nich zakupów. Klienci spędzali w sklepie o 21% więcej czasu i oceniali atmosferę o 35% wyżej, niż w podobnej placówce z oświetleniem statycznym.

QuarticON napędza e-commerce

Polska jest jednym z najdynamiczniejszych rynków e-commerce w Europie. Jedną z firm zajmujących się tą działalnością jest QuarticON. Firma stworzyła oparte na sztucznej inteligencji systemy wsparcia i personalizacji procesów sprzedaży oraz marketingu internetowego. Dzięki systemowi e-sklepy odnotowują średnio wzrost sprzedaży miesięcznej o 15%. Wg danych PwC, 55% Polaków robi zakupy przez Internet, a wartość rynku e-commerce nad Wisłą w tym roku przebije granicę 50 mld zł. Obecnie spółka pracuje nad rozwiązaniem w modelu SaS, dającym możliwość szybkiej i niedrogiej implementacji silnika dla sprzedawców internetowych notujących niewielkie obroty.

Carrefour otworzył kolejny kanał sprzedaży

Carrefour, jedna z największych sieci handlowych w kraju oraz polski serwis zakupowy Szopi.pl, dający możliwość zlecania przez internet dostawy zakupów spożywczych do domu, nawiązali współpracę. Dzięki podpisanej umowie klienci serwisu zyskali dostęp do kilku tysięcy produktów z oferty Carrefour, a sieć uruchomiła kolejny kanał sprzedaży, zwiększając komfort robienia zakupów. Ten model współpracy to nowość na polskim rynku e-grocery.

Rozwiązania IT, które usprawnią pracę

W jaki sposób efektywnie zarządzać swoją działalnością? Jak zoptymalizować i zintegrować wszystkie procesy w sprzedaży retail? Pomocne okazują się najnowsze rozwiązania IT. Firmy technologiczne oferują rozwiązania, które usprawnią proces sprzedaży od poziomu dystrybucji, przez optymalizację rozmieszczenia towarów w sklepie, po kompleksowe analizy i wyniki efektów. Najnowsze systemy umożliwiają integrację wszystkich kanałów dystrybucji, śledzenie transakcji, zarządzanie zaopatrzeniem, a nawet obsługę programów rabatowych i lojalnościowych. Rozwiązania pozwalają na monitorowanie, analizę oraz planowanie zatowarowania w przekroju całego cyklu sprzedaży. Ponadto, dają możliwość tworzenia szczegółowych raportów finansowych oraz sprzedażowych.

Stosunkowo młodą, ale prężnie rozwijającą się koncepcją jest RI – „Retail Intelligence”, czyli system optymalizujący rozmieszczenie towarów działający na podstawie danych na temat zachowań konsumenckich. Dzięki tym informacjom sieci handlowe są w stanie zapewnić najbardziej efektywne pozycjonowanie towarów w sklepie. Obecny rozwój technologiczny sięga jeszcze dalej. Sieci handlowe eksperymentują nad systemami, które potrafiłyby zintegrować oświetlenie sklepowe tak, aby prowadziło klienta wprost do produktu, który zaznaczył na swoim smartphone-ie.

Michał Pańczyk
Redaktor



tagi: technika , logistyka , Retail ,