Kategorie produktów

Rynek warzyw mrożonych

Niedziela, 03 września 2006 HURT & DETAL - Nr 5 (7) / 2006
Lato pełne jest owoców i warzyw, których będzie nam brakowało w zimie. Niektórzy, zapobiegliwi sami robią przetwory, inni rozsmakowują się w mrożonkach, dzięki którym możemy się delektować letnimi przysmakami o każdej porze roku. Pod ręką warto mieć także dania gotowe i ryby. Sezon na mrożonki rozpoczyna się we wrześniu i trwa do końca kwietnia, a więc czas najwyższy zapoznać się z tym, co oferują producenci.

Mrożonki zamiast fast food

Niewątpliwą szansą rozwoju mrożonek, jest stopniowa zmiana stylu życia w większych miastach. Rosnące tempo sprawia, że konsumenci coraz częściej sięgają po posiłki łatwe i szybkie w przygotowaniu. Występująca tendencja w promowaniu zdrowego odżywiania także wpływa na rozwój mrożonek, które są z pewnością dużo zdrowsze niż posiłki typu fast food. Mamy mniej czasu na gotowanie, a jednocześnie chcemy się zdrowiej odżywiać.

Wciąż jednak niezbędne jest uświadamianie polskich konsumentów o walorach odżywczych mrożonych warzyw i owoców. W celu zmiany świadomości konsumentów ruszyła ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjna współfinansowana ze środków Unii Europejskiej pt. „Mrożonki pełne natury”. Celem jej jest informowanie o zaletach mrożonych warzyw i owoców oraz właściwych sposobach ich przygotowywania i przechowywania.
W trakcie kampanii zostaną przeprowadzone liczne działania informacyjne, których celem będzie zwiększenie wiedzy Polaków na temat mrożonych warzyw i owoców. Kampanię nadzoruje Agencja Rynku Rolnego, a patronat nad nią sprawuje Stowarzyszenie Mrożonej Żywności zrzeszające 30 producentów mrożonych warzyw i owoców, mieszanek warzywnych i owocowych oraz dań wytwarzanych na bazie owoców i warzyw. Jednym z członków stowarzyszenia jest FRoSTA, która oferuje nie tylko mrożone warzywa, ale również szeroki asortyment dań gotowych oraz ryb – informuje Adam Basałaj z firmy Frosta.

Wśród mrożonych produktów warzywnych firma FRoSTA oferuje mieszanki warzywne z sosami, jak np. Classic Style – klasyczna mieszanka warzyw z sosem maślanym, Asian Style – chińskie warzywa z sosem, czy French Style – francuska kompozycja kalafiora, brokuł i romanesco w sosie śmietanowym.
Ważną pozycję w ofercie stanowi szpinak w sosie śmietanowym lub z sosem serowym z dodatkiem sera Gorgonzola. Firma zapowiada pojawienie się kolejnych propozycji z tej serii.
W ostatnich miesiącach na rynek wprowadzono nową kategorie warzyw ze świeżo mrożonymi przyprawami – Żółte, Zielone i Czerwone Warzywa na patelnię. Warzywa na patelnię, to dobry, sprawdzony i zaakceptowany przez konsumenta koncept na rynku. Jednak całkowitą nowością FRoSTy w tym zakresie jest kolorystyczne dobranie składników każdego z trzech produktów i oparcie ich na koncepcie tzw. kolorowej diety. Dodatkowo wyraźnego smaku dodają mieszankom warzywnym FRoSTY aromatyczne przyprawy.
Na wiosnę tego roku FRoSTA zaproponowała swoim konsumentom kolejną nowość w zupełnie nowej grupie produktowej – Ciasto francuskie, które po rozmrożeniu można natychmiast użyć do przygotowania wielu smakołyków, zarówno na słodko jak i na słono. Jego niewątpliwą zaletą jest prostota i wygoda przygotowania. Dzięki osobnym rozwałkowanym porcjom, ciasto szybko się rozmraża i można wykorzystać jednorazowo jedynie niezbędną ilość ciasta.
W tym samym czasie FRoSTA wzbogaciła recepturę doskonale znanych od kilku lat burgerów rybnych. Obecnie Burgery rybne z warzywami produkowane są z kawałkami ryb, z dodatkiem warzyw - groszku, marchewki i pietruszki.

Największą ofertę produktów FRoSTY stanowi kategoria mrożonych produktów rybnych ze zdecydowanym liderem sprzedaży Złotymi paluszkami rybnymi. Kolejna duża grupa asortymentu to mrożone dania gotowe, jak np. hiszpańska Paella – tradycyjne danie hiszpańskie z owocami morza, kawałkami kurczaka i ryżem, czy pikantny Mexican Chicken. W ofercie znajdują się także produkty z kurczaka – np. Cordon Bleu – chrupiące kotlety z kurczaka nadziewane serem i szynką, jak i niedawno rozwiniętą kategorią owoców morza wraz z m.in. Złotymi krewetkami – pierwszymi na rynku krewetkami panierowanymi. Wkrótce na rynku pojawią się nowe produkty z gamy owoców morza.
Według przedstawiciela FRoSTY - warto zaopatrzyć sklepową półkę w produkty rybne firmy. „Przygotowujemy się właśnie do promocji konsumenckiej w okresie jesiennym, która obejmie niemal wszystkie produkty rybne pod marką FRoSTA. Dodatkowo akcja będzie wsparta, jak co roku intensywną reklamą telewizyjną” – zapowiada Adam Basałaj.
Warzywa i owoce zawsze lubiane

Największym uznaniem polskich konsumentów wciąż cieszą się produkty o najdłuższej tradycji rynkowej, czyli mieszanki warzywne oraz warzywa mono. Ta grupa produktów charakteryzuje się największą sezonowością. To samo zjawisko dotyczy mrożonych owoców, które w okresie letnim są powszechnie dostępne w świeżej postaci.

Jak zaznacza przedstawiciel „Nordis” Chłodnie Polskie Sp. z o.o. z każdym rokiem coraz bardziej wydłuża się okres sprzedaży warzyw mrożonych przez co zaciera się ich dotychczasowy wybitnie sezonowy charakter.

Oferta „Nordis” Chłodnie Polskie Sp. z o.o. obejmuje ponad 30 pozycji mrożonych warzyw i owoców i cały czas jest wzbogacana o nowe asortymenty. Obecnie znajdują się w niej warzywa „solo” takie jak: kalafior, szpinak, marchew, oraz mieszanki warzywne i zupy jak np.: marchew z groszkiem, zupa wiosenna, bukiet warzyw. Portfolio uzupełniają warzywa na patelnię np. mieszanka azjatycka, mieszanka wiejska, dania warzywno – mięsne: danie prowansalskie, danie meksykańskie. „Nordis” oferuje również frytki karbowane i proste.

„Produkty firmy „Nordis” Chłodnie Polskie Sp. z o.o. wyróżnia duża innowacyjność połączona z wysoką jakością przy umiarkowanej cenie” – zachwala Dyrektor Handlowy firmy – Bolesław Kołodziejczak. Według danych przez niego przytaczanych „Nordis” Chłodnie Polskie Sp. z o.o. zajmuje 3 miejsce wśród producentów mrożonych warzyw w Polsce. Uwzględniając zaś potencjał produkcyjny całej grupy „Nordis”, która dostarcza warzywa również pod nazwą Frigoopol, Calfrost oraz Chłodnia Białystok pozycja ta byłaby jeszcze wyższa.

Jesienne nowości

Wprowadzenie nowości na rynek zapowiada firma Globus Polska. Dominować będą nowe produkty z kategorii „mrożone warzywa na patelnię” oraz „mrożone dania gotowe” – informuje Radosław Drzewiecki, Dyrektor ds. Handlu i Marketingu Globus Polska Sp. z o.o.

We wrześniu 2006 roku do sklepów w całej Polsce trafią dwie nowe propozycje producenta mrożonek Felco: mieszanki warzywne Espana i Salsa. Jest to odpowiedź producenta na stale rosnącą wśród klientów popularność tego typu produktów. Espana i Salsa marki Felco mogą stanowić zarówno danie główne, jak i być bazą do przygotowania dania mięsnego.

Kolejną nowością wprowadzoną na rynek we wrześniu br. będą Warzywa po flamandzku - mrożone danie, które zastąpi w portfolio firmy Warzywa w sosie beszamelowym. Producent mrożonek Felco uaktualnia swoją ofertę także poprzez odświeżenie produktów dobrze już znanych na polskim rynku. Zmieniona została receptura czterech propozycji, w tym dwóch mrożonych dań gotowych: Kurczaka po prowansalsku i Mexico, jak również Mieszanki warzywnej do zup oraz Napoli (dania typu „warzywa na patelnię z makaronem”). To jednak nie koniec nowości w ofercie firmy Globus. Producent chce zaskoczyć konsumentów swoimi nowymi propozycjami.

W portfolio Felco znajduje się obecnie ponad 40 różnych propozycji mrożonych owoców i warzyw, mieszanek owocowych i warzywnych, mrożonych zup, warzyw na patelnię oraz dań gotowych. Mrożone warzywa Felco, takie jak Marchew z groszkiem, Fasola szparagowa żółta czy Brokuły to produkty cieszące się największym powodzeniem – informuje Radosław Drzewiecki. Tradycję polskich smaków podkreślają mrożone zupy: Barszcz ukraiński, Zupa kalafiorowa czy Zupa „Złota jesień”. Mrożone owoce, takie jak truskawki, maliny, wiśnie czy jagody najczęściej wykorzystywane są do przygotowania ciast i deserów. Do osób aktywnych, nie dysponujących nadmiarem wolnego czasu adresowane są produkty z kategorii „warzywa na patelnię” lub „dania gotowe”. To mieszanki warzywne, szybkie i proste w przygotowaniu.

Zdaniem producentów oferta produktowa jest skomponowana tak, aby wychodzić na przeciw zapotrzebowaniem bardzo różnych grup konsumentów. Znajdują się w niej produkty tradycyjne, propagujące klasyczne polskie potrawy, np. zupy. Globus przygotowuje je przede wszystkim z myślą o osobach, które chcą i mogą poświęcić pewien czas na przygotowanie posiłku. Ważne miejsce w ofercie firmy zajmują jednocześnie produkty nowoczesne - gotowe dania mrożone, do przygotowania których wystarczy zaledwie kilkanaście minut. Są one inspirowane kuchnią świata, mają oryginalne smaki i atrakcyjnie wyglądają na talerzu – zachwala Radosław Drzewiecki.

Udziały firmy Globus Polska w polskim detalicznym rynku mrożonek wynoszą ok. 8%. Na rynku krajowym sprzedawanych jest 30% mrożonek, zaś 70% produkcji trafia na eksport do krajów Unii Europejskiej, Rosji i krajów bałtyckich.

tagi: mrożonki , frosta , warzywa , globus , chłodnia ,