Kategorie produktów

Kod oswojony

Niedziela, 03 września 2006 HURT & DETAL - Nr 5 (7) / 2006
Wszyscy codziennie patrzymy na różne rzeczy, patrzymy na nie - i nie widzimy ich potencjału reklamowego. Twórczość polega między innymi na zauważeniu w czymś codziennym, mijanym bez przyglądania się - coś nowego, jakiegoś dotychczas niedostrzeżonego aspektu. Co bowiem może być interesującego w takim kodzie kreskowym?

Wszyscy codziennie patrzymy na różne rzeczy, patrzymy na nie – i nie widzimy ich potencjału reklamowego. Twórczość polega między innymi na zauważeniu w czymś codziennym, mijanym bez przyglądania się – coś nowego, jakiegoś dotychczas niedostrzeżonego aspektu. Co bowiem może być interesującego w takim kodzie kreskowym?

Za przełamywanie stereotypów w myśleniu reklamowym, za odnalezienie jakiejś wyjątkowej idei marketingowej można dostać specjalną nagrodę na festiwalu reklamy w Cannes: Titanium Lion. Lew Tytanowy to pomysł Dana Wiedena, który zaproponował w 2003 roku, aby w ten sposób nagradzać innowacyjne pomysły, łamiące stereotypy i przekraczające ustalone granice w myśleniu.

W tym roku nagrodę otrzymała niewielka japońska agencja Design Barcodes za przekształcenie technicznego elementu wspomagającego logistykę w sympatyczny element designu opakowania.

Kody kreskowe, bo o nich mowa, zazwyczaj są nadrukowywane gdzieś z boku, dyskretnie, co zresztą nadal nie jest zbyt wygodne podczas obsługi przy kasach.
A gdyby tak uczynić z nich element spójny z pozostałym wyglądem opakowania?

Jak można przeczytać w opisie pomysłu, firma najpierw opracowała 200 przykładów „oswojonych” kodów, zamieszczając je w specjalnej księdze „The Barcode Revolution”. W sukurs przyszedł jej też jeden ze znanych producentów napojów, który pierwszy skorzystał z pomysłu. Osiągnięte tymi drogami (oraz poprzez reklamę prasową i działania BTL) zainteresowanie mediów i firm zaowocowało kolejnymi zamówieniami.

Gdy widzimy zwykłe kody kreskowe, widzimy w nich po prostu element techniczny, który jest konieczny dla manipulacji produktem, jego ewidencji i przemieszczania. Wiemy, że są w nim zakodowane pewne abstrakcyjne informacje, których normalny człowiek nie będzie z przyjemnością analizował. Po prostu nudne ciągi kresek i cyferek.

Nowatorstwo Design Barcodes polega na przekształceniu tego elementu w znak ikoniczny, w coś nawiązującego do kształtów identyfikowalnych przez człowieka. Takie przekształcenie nie zmniejsza funkcjonalności samego kodu, natomiast znacznie wpływa na ocieplenie wizerunku przedmiotu. Informacja wizualna niesiona przez łatwo identyfikowalne kształty nawiązujące do funkcji produktu wzmacnia tylko siłę oddziaływania opakowania. Przynajmniej do czasu, gdy takie kody nie staną się popularne. A i wtedy spójność osiągnięta tą drogą będzie nadal czymś dodatnim.

Marek Ronik

„MpK-A”, nr 163
www.marketing-news.pl

tagi: kod kreskowy ,