W przypadku dwóch kolejnych województw – dolnośląskiego i opolskiego - wartości siły nabywczej równają się przeciętnej dla Polski. Kolejną grupę tworzą woj. łódzkie, zachodniopomorskie, małopolskie, lubuskie, podlaskie i wielkopolskie, których mieszkańcy dysponują siłą nabywczą w sklepach mniejszą niż „przeciętny” Polak, ale nie więcej niż o 5 proc.
Najmniej w handlu detalicznym mogą nabyć mieszkańcy woj. lubelskiego, kujawsko-pomorskiego, świętokrzyskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego – od 6 proc. do 10 proc. mniej niż „przeciętny” Polak. Powyższe relacje siły nabywczej do średniej krajowej przekładają się na konkretne kwoty: mieszkaniec woj. mazowieckiego może wydać w sklepach o ponad 2400 PLN rocznie więcej niż mieszkaniec woj. warmińsko-mazurskiego.
Z kolei różnica siły nabywczej pomiędzy mieszkańcami woj. pomorskiego i podkarpackiego (drugie i przedostatnie województwo w rankingu) przekłada się na kwotę ok. 740 PLN. Oznacza to, że handel detaliczny w woj. pomorskim rocznie ma szansę „zagospodarować” kwotę o blisko 3,4 mld zł większą niż w woj. podkarpackim.
Warszawa, Konstancin-Jeziorna, Płock – mieszkańcy tych miast mogą wydać najwięcej w sklepach.
Regionalne dysproporcje siły nabywczej w handlu detalicznym są jeszcze większe, gdy porównuje się między sobą poszczególne powiaty lub gminy. W rankingu najsilniejszych powiatów pod względem siły nabywczej dla handlu detalicznego zwyciężają jednoznacznie miasta grodzkie – Warszawa i Płock oraz powiaty pruszkowski, piaseczyński i grodziski (woj. mazowieckie). Ogółem mieszkańcy powyższych regionów mogą wydać w handlu detalicznym o ok. 20 proc.- 45 proc. więcej niż „przeciętny” Polak.
Oznacza to, że np. mieszkaniec Warszawy może wydać w handlu detalicznym o blisko 3800 PLN, a mieszkaniec powiatu grodziskiego o 1750 PLN rocznie więcej niż statystyczny Polak. Pierwszą dziesiątkę powiatów z najwyższą siłą nabywczą w handlu detalicznym zamykają powiaty legionowski i warszawski zachodni (woj. mazowieckie) oraz miasta grodzkie: Gdańsk, Siedlce i Katowice.
Z kolei w kategorii „gminy” pierwszą dziesiątkę otwierają: Konstancin-Jeziorna, Podkowa Leśna, Grójec, Sulejówek i Piastów (woj. mazowieckie). Przeciętny mieszkaniec tych gmin może wydać w handlu detalicznym o ok. 30 proc.- 38 proc. więcej niż tzw. statystyczny Polak. Przekłada to się na kwotę większą od polskiej przeciętnej o ok. 2600-3200 PLN, która może być pozostawiona w sklepach w ciągu roku. Pierwszą dziesiątkę gmin z najwyższą siłą nabywczą zamykają: Piaseczno, Pruszków, Łomianki, Michałowice i Legionowo (woj. mazowieckie).
Bezpośrednie porównania siły nabywczej w handlu detalicznym w poszczególnych gminach Polski wskazują jednoznacznie na daleko idące zróżnicowania. Mieszkaniec miasta z najwyższą siłą nabywczą może przeznaczyć na zakupy w sklepach o blisko 7500 PLN rocznie więcej niż mieszkaniec gminy z najniższą w kraju siłą nabywczą.
Woj. mazowieckie, opolskie i śląskie – największy przyrost siły nabywczej w handlu detalicznym
W 2004 roku podobnie jak obecnie najwyższą siłę nabywczą w handlu detalicznym wykazywali mieszkańcy woj. mazowieckiego, pomorskiego, dolnośląskiego i śląskiego. W rankingu województw największego „skoku” dokonało województwo opolskie – z miejsca 11 na 5. Podczas gdy w 2004 przeciętna siła nabywcza mieszkańca woj. opolskiego była o 5 proc. mniejsza od polskiej średniej, dzisiaj jest ona równa przeciętnej krajowej. Inną znaczącą zmianą jest spadek w rankingu woj. podlaskiego z miejsca 6 na 10. Warto również wskazać na awans woj. lubelskiego z 14 miejsca na 12 oraz spadek woj. świętokrzyskiego z 12 na 14 pozycję.
Ranking województw zmienia się dość znacznie, jeśli pod uwagę zostanie wzięta dynamika siły nabywczej. Okazuje się wprawdzie, że pod tym względem pierwszą pozycję nadal zajmuje woj. mazowieckie, ale na drugim miejscu plasuje się woj. opolskie. Ogółem mieszkańcy woj. mazowieckiego dysponują średnio o ponad 4300 PLN więcej do wydania w sklepach niż przed dwoma laty, zaś mieszkańcy woj. opolskiego o ponad 3700 PLN. 3 i 4 pozycję w hierarchii dynamiki siły nabywczej zajmują woj. śląskie i pomorskie. Pod względem przyrostu siły nabywczej w handlu detalicznym stosunkowo słabo wypada woj. dolnośląskie – czwarte województwo w Polsce pod względem wartości siły nabywczej, ale 11 pod względem wielkości przyrostu siły nabywczej pomiędzy 2004 a 2006 rokiem.
Zestawienie poziomu siły nabywczej na 2006 rok z jej dynamiką w porównaniu do 2004 pozwala na pozytywną ocenę woj. lubelskiego. Zajmuje ono wprawdzie pozycję 12 w rankingu siły nabywczej, jednak pod względem wielkości jej przyrostu w porównaniu do 2004 znajduje się na pozycji 9.
Polaryzacja siły nabywczej w handlu detalicznym
Analiza wyników dla poszczególnych regionów wskazuje na daleko idącą polaryzację siły nabywczej w handlu detalicznym. Po jednej stronie znajduje się 31 miast na prawach powiatu/ gmin z siłą nabywczą wyższą od przeciętnej Polski o przynajmniej 20 proc. Po drugiej stronie plasuje się 929 miast na prawach powiatu/ gmin, których ludność charakteryzuje się mniejszą siłą nabywczą o przynajmniej 20 proc. od przeciętnej dla Polski.
Badania GfK dotyczące siły nabywczej
Wyniki pochodzą z bazy danych GfK Polonia „Indeks Siły Nabywczej dla Handlu Detalicznego 2006” zawierającej wskaźniki siły nabywczej dla poszczególnych województw, powiatów i gmin Polski.
***
Grupa GfK zajmuje 5 miejsce w światowym rankingu agencji badań rynkowych. W 2005 roku Grupa GfK osiągnęła sprzedaż wysokości 937 milionów EURO (672 miliony w 2004) z usług świadczonych przez pięć działów firmy - Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media oraz HealthCare. Oprócz 13 oddziałów a Niemczech, w skład Grupy wchodzi ponad 130 firm zlokalizowanych w ponad 70 krajach. Grupa zatrudnia ponad 7600 osób z czego 80 proc. pracuje poza granicami Niemiec. Więcej informacji na stronie internetowej: www.gfk.com
GfK Polonia Zajmuje trzecie miejsce w rankingu agencji badawczych w Polsce. W 2005 roku osiągnęła obroty w wysokości 44,7 miliona złotych (2004: 38,5 miliona złotych). Zatrudnia 123 osoby.
GfK, Możliwości zakupowe Polaków, „MpK-T”, nr 135,
http://www.marketing-news.pl
tagi: możliwości zakupowe polaków ,
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24%...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....