Świadomy konsument chce wiedzieć maksymalnie dużo o produkcie, który nabywa, dlatego też rok 2019 bezsprzecznie będzie czasem świadomości konsumenckiej. Podobnie jak w sektorze spożywczym, w kategoriach drogeryjnych naturalne produkty zyskują w oczach klientów.
Maksymalnie duży udział składników pochodzenia naturalnego w składzie traktowany jest jako bezkonkurencyjny atut. Producenci chwalą się tym, a konsumenci potwierdzają zainteresowanie decydując się na dany produkt.
Naturalne produkty
Trend na produkty naturalne zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem. Nie jest to jedynie moda, która mija, a rzeczywiste podniesienie się świadomości konsumentów. Duży napis „BIO” czy „EKO” na produkcie może okazać się niewystarczającym argumentem dla świadomego konsumenta. Skład produktu przestał być tajemnicą, klienci zwracają na niego uwagę i szukają pokrycia ze sloganami widniejącymi na kosmetykach.
Najbardziej rzetelnym potwierdzeniem są certyfikaty przyznawane produktom. Jednym z nich jest NaTrue. Najwyższy poziom jakości naturalnych produktów, który można uzyskać, czyli miano kosmetyku organicznego zakłada, że minimum 95% składu danego kosmetyku opierać musi się na substancjach pochodzących z upraw ekologicznych lub kontrolowanego dzikiego zbioru. Co więcej, opakowanie danego kosmetyku podlegać musi recyklingowi. Wymagania dotyczące przyznania certyfikatu NaTrue nie różnią się znacznie od warunków stawianych przez inne organizacje przyznające podobne atesty.
Nowy marketing
Rynek chemiczno-kosmetyczny zmienia się również za sprawą mediów społecznościowych. Instagram, YouTube czy Facebook są miejscami, w których rozpoczynają się kampanie reklamowe.
Influencerzy, czyli liderzy opinii, zaczynają być przodującymi promotorami konkretnych marek. Klienci najchętniej kupują produkty z polecenia, które z kolei przybrało zupełnie nową formę. Nie chodzi już o szeptaną reklamę, a reklamę, która dociera do wielotysięcznych odbiorców. Influencerzy i celebryci polecając produkty podpisują się pod nimi własnym nazwiskiem, dlatego też rekomendacje są bardziej wiarygodne dla odbiorców.
Tradycyjne kampanie reklamowe często są zastępowane przez te mające miejsce w mediach społecznościowych, a trendy zaczynamy śledzić poprzez hasztagi na Instagramie.
Eko sprzątanie
Konsumenci nawet podczas sprzątania coraz chętniej sięgają po ekologiczne środki czystości. Nie jest to tak widoczna zmiana, jak w przypadku innych kategorii produktowych, jednak świadomy konsument podczas codziennych obowiązków zaczyna przywiązywać uwagę do troski o środowisko naturalne. Obecny trend stoi pod znakiem produktów przyjaznych środowisku. Zmieniająca się mentalność konsumentów oraz stale zwiększająca się świadomość indywidualnego wpływu na środowisko naturalne wpływają pozytywnie na decyzje zakupowe.
Trend BIO i EKO powoli wkracza we wszystkie kategorie produktowe. Co więcej, ekologiczne płyny do sprzątania czy preparaty do mycia naczyń okazują się rozwiązaniem nie tylko przyjaznym dla środowiska, ale również delikatnym dla skóry. Tym samym, produkty hipoalergiczne również coraz częściej pojawiają się na półkach sklepowych. Świadomi konsumenci chcą dbać długofalowo o kondycję własnego organizmu, dlatego też chętniej nabywają produkty, które chronią skórę przed negatywnym działaniem silnych środków czyszczących.
Coraz częściej na produktach zauważalne są hasła takie jak „biodegradowalny”, „przyjazny środowisku” czy „hipoalergiczny”. Konsument decydując się na produkt z pewnością chętniej wybierze ten, który poza satysfakcjonującym działaniem, oferuje mu dodatkowe wartości. Podczas zakupu środków z kategorii chemii gospodarczej klienci nie przywiązują jeszcze tak dużej uwagi do składu, jak w przypadku kategorii spożywczej czy kosmetycznej. Jednak uwydatnienie ważnych informacji na etykietach produktów jest z pewnością pomocne przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Uniwersalność, proste rozwiązania
Zdecydowanie zauważalną zmianą jest również poszukiwanie szybkich rozwiązań w kategorii chemii gospodarczej. Produkty „2 w 1” lub wielofunkcyjne preparaty okazują się świetnym rozwiązaniem dla żyjących w pośpiechu konsumentów. Chusteczki nawilżane lub uniwersalne płyny redukują ilość potrzebnych artykułów w wózku sklepowym, a także umożliwiają zmniejszenie ilości czasu, który konsument musi poświęcić na zakupy oraz samo sprzątanie. Szybkość życia i pośpiech wymuszają na konsumentach poszukiwanie uniwersalnych rozwiązań zastępujących specjalistyczne artykuły chemii gospodarczej.
Tym samym środki płynne lub te w formie proszku powoli zaczynają zwalniać miejsce produktom, które umożliwią posprzątanie powierzchni „jednym” pryśnięciem. Spreje czy pianki okazują się szybszym rozwiązaniem niż te preparaty, które wymagają m.in. obróbki z wodą. W końcu liczy się każda chwila.
Marki własne
Coraz silniejszą pozycję uzyskują na rynku chemii gospodarczej marki własne. Trendem, który zawsze będzie przodował jest dobra cena, która przyciąga klientów. Oczywiście, konsumenci decydują się częściej na produkty markowe – sprawdzają czy marki premium są warte swojej ceny lub sięgają po nie ze względu na znajome logo, któremu ufają. Jednak należy pamiętać o tym, że marki własne, występujące najczęściej w dużych sieciach, dzięki odpowiedniej ekspozycji oraz konkurencyjnej cenie zachęcają konsumentów do przetestowania. Atrakcyjna cena produktów marek własnych jest nadal niezwykle ważnym czynnikiem wyboru dla Polaków.
Anna Pańczyk
Redaktor H&D