Kategorie produktów

Wywiad z Arturem Gajewskim, Dyrektorem Marketingu w firmie Purella.

Czwartek, 17 stycznia 2019 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 01/155. Styczeń 2019
O trendach żywieniowych rozmawiamy z Arturem Gajewskim, Dyrektorem Marketingu w firmie Purella.
Jakie trendy żywieniowe będą dominowały na rynku w 2019 roku? Jak w te trendy wpisuje się oferta Purella?

Obecne trendy na rynkach światowych wskazują, że coraz ważniejsze znaczenie dla konsumentów mają czynniki prozdrowotne. Wzrost popytu w ramach segmentu superfoods odbywa się przede wszystkim poprzez większą świadomość konsumentów, ich edukację oraz swoiste poczucie „inwestycji w przyszłość”. Purella dzięki współpracy z firmą MINTEL starannie analizuje globalne trendy, aby celnie wpisywać się z nowymi produktami w gusta i potrzeby klientów, często je wyprzedzając. W kategorii zdrowej żywności impulsowej możemy odnotować następujące trendy 2018 roku, które wzmocnią się jeszcze w 2019 roku:
  • Żywność białkowa: ok. 60% konsumentów z Europy chciałoby przekąsek o wyższej zawartości białka. W okresie 12 miesięcy do marca 2018 r. 27% nowych produktów wprowadzanych na rynek w Europie zawierało oświadczenie o „wysokiej zawartości białka”. Ważne jest też źródło pochodzenia tego składnika. Trend ten łączy się z trendem na produkty wegańskie, przez to coraz częściej białko z mleka czy serwatki jest zastępowane białkiem roślinnym. Purella do swoich proteinowych produktów wegańskich używa białka migdałowego, które jest bogate w składniki mineralne – dostarcza dodatkowo wapń i magnez.
  • Obniżona zawartość cukru: w okresie 12 miesięcy do marca 2018 r. 29% nowych produktów wprowadzanych na rynek w Europie zawierało oświadczenie „bez dodatku cukru/bez cukru”. Potwierdza to ewidentny trend na eliminacje/ograniczenie cukru z diety lub zastępowanie go naturalnymi alternatywami jak: lucuma, yacon, ksylitol, stewia.
  • Czysta etykieta (clean label): tego oczekuje już 70% konsumentów.
  • Żywność symbiotyczna: 20% globalnych premier to żywność funkcjonalna wzbogacona o symbiotyk (pre+probiotyk). Ponad połowa (55%) konsumentów szuka przyjaznych bakterii podczas zakupów spożywczych. Ten trend w Polsce jest dość nowy, Purella jednak jak zawsze stara się być trendsetterem prozdrowotnych połączeń, dlatego już w styczniu 2019 r. na rynku pojawią się innowacyjne przekąski z dodatkiem probiotyku i prebiotyku pod linią BeRAW.
Jaką pozycję na rynku osiągnęła Purella? Jak zdrowa żywność przyjęła się na rynku?

Z danych dostarczanych przez firmę AC Nielsen wynika, że udział rynkowy Purella w Polsce w segmencie batonów funkcjonalnych (RAW i białkowych) bez batonów zbożowych, szacowany był w 2017 r. na poziomie ok. 1 %, ale już w I półroczu 2018 r. udział ten wynosił 6%. Kategoria batonów specjalistycznych odnotowuje bardzo dynamiczny wzrost. BeRAW buduje pozycję i obecnie udział marki w rynku total Polska to ponad 13%.

Produkty proteinowe stają się coraz bardziej naturalne, a co za tym idzie w siłę rosną produkty oferujące taki skład klientom. Dobrym przykładem jest baton BeRAW Protein 38%, który jest już mocno zauważalny w tej kategorii.

Batony funkcjonalne najczęściej dostępne są na półce ze zdrową żywnością, przed którą trafiają jednak zazwyczaj tylko konsumenci świadomi. Jak wskazują badania ośrodka Open Reserach, niemal 2/3 kupujących stara się wybierać „zdrową żywność” podczas codziennych zakupów. Konsumenci oczekują by dostęp do zdrowej żywności był szerszy, łatwiejszy, lepiej oznakowany.

Widzimy już pozytywne ruchy w sieciach, gdzie zdrowe przekąski zaczynają wypierać konwencjonalne słodycze w strefie przykasowej np. na stacjach paliw czy w sieci Żabka stanowią już bardzo istotny procent na impulsowej półce. Coraz częściej zdrowe produkty pojawiają się również na akcja in-outowych na standach w dyskontach i dużych sieciach, które chcą w ten sposób przyciągnąć nowy profil konsumenta.

Jakie planowane są działania w 2019 roku przez firmę?

Rok 2019 będzie przełomowym rokiem w rozwoju portfolio Purella. W portfolio mamy ponad 20 produktów w kilku kategoriach. Linia BeRAW będzie rozwijała się o nowe przekąski, w tym już wspomniane innowacyjne ciasteczka PROBIOTIC COOKIE z funkcją symbiotyczną. Do tego kolejne produkty proteinowe i produkty w nowych kategoriach. Purella bardzo mocno rozwinie dział superfoods, nad którym pracowaliśmy przez cały 2018 rok.

Jakie działania marketingowe będą towarzyszyły wprowadzanym nowościom?

W 2019 roku planowane jest kontynuowanie działań wykorzystujących influencerów, ich pozytywna rekomendacja często warta jest więcej niż wysokobudżetowa kampania. Głównym influencerem zostaje oczywiście Ewa Chodakowska, ale już w pod koniec IQ zaskoczymy współpracą z kolejnym znanym ambasadorem w ważnej dla nas w tym roku kategorii.

Oczywiście zaplanowane są również szersze działania w ATL oparte o billboardy sponorskie, kampanie outdoorowe i ambientowe, liczne działania eventowe oraz rozwój social media i kanałów YT.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska



tagi: Artur Gajewski , Purella ,