Leszek Wąsowicz
Prezes, HELIO
To już 27 sezon bożonarodzeniowy, w którym nasze bakalie dają radość konsumentom, jak i detalistom. Dzięki znaczącym inwestycjom w promocję, wzrosła rozpoznawalność marki HELIO, a także jej sprzedaż. Dynamika wzrostu sprzedaży produktów naszych marek to ponad 35% r/r. Prócz inwestycji w markę, wzmocniliśmy infrastrukturę produkcyjną. Nowoczesna technologia i najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa produkcji to dla nas konsekwentnie budowana przewaga konkurencyjna. Dzięki niej dysponujemy dziś jednym z największych i nowoczesnych zakładów produkcyjnych w Europie, będąc tym samym wiarygodnym producentem i terminowym dostawcą nawet największych ilości. Niestety poza korzystnymi trendami konsumpcyjnymi wciąż trzeba się liczyć z kluczowymi dla branży ryzykami. Choć branża wydaje się atrakcyjna i prosta, przez lata widziałem już wiele biznesowych rozczarowań. Warto zatem stawiać na sprawdzonych partnerów, z transparentną sytuacją finansową i stabilną strukturą właścicielską. Za nami stoi olbrzymie doświadczenie, know-how, infrastruktura produkcyjna, miliony złotych inwestycji w markę HELIO i od początku działalności stabilny polski właściciel strategiczny i zarząd. To są wypracowane przez nas atuty, które stawiają nas w roli rynkowego potentata i pewnego partnera biznesowego.
Zbigniew Mojecki
Z-ca Prezesa ds. Handlowych
WSP „SPOŁEM”
Myślę, że czas ocen i podsumowań jeszcze przed nami – grudzień to bardzo intensywny, kluczowy wręcz okres sprzedażowy, który ma ogromny wpływ na ocenę całego roku. Niemniej jednak możemy się pochwalić, że po dziesięciu miesiącach odnotowaliśmy wzrost obrotów. Trend ten wiążemy zarówno z podejmowanymi przez nas działaniami, jak i szerszymi trendami rynkowymi, w które produkty Spółdzielni dobrze się wpisują. Mowa tu w szczególności o wzroście popularności wyrobów o wysokiej jakości i unikalnych cechach smakowych. Dobre jest również to, że w 2018 roku na rynku FMCG nastąpiła długo wyczekiwana stabilizacja. Prowadzenie biznesu stało się bardziej przewidywalne niż w roku 2017, co pozwoliło nam na zaplanowanie działań w dłuższym horyzoncie czasowym. W tym kontekście warto wspomnieć o wprowadzeniu na rynek Majonezu Kieleckiego lekkiego oraz Musztardy Kieleckiej starofrancuskiej. Już dziś mogę powiedzieć, że były to trafione ruchy – wyroby te zostały dobrze ocenione przez odbiorców. Obecnie przygotowujemy kolejne nowości, które pojawią się na rynku w przyszłym roku – takie przynajmniej mamy plany. Reasumując stwierdzić należy, że ciężko pracujemy, aby poprawić wyniki z zeszłego roku i jesteśmy na dobrej drodze, aby się to udało.
Robert Rudnicki
Prezes Zarządu
Fabryka Cukierków Pszczółka
Słodkie przekąski mają racje bytu w epoce fit i zdrowego trybu życia. Zmianie uległy tylko trendy ich spożycia. Rośnie w siłę grupa „inteligentnych klientów”. Już nie cena, a jakość oferowanych produktów oraz pochodzenie składników decydują o dokonywaniu zakupów. Konsumenci chcą słodyczy wysokiej jakości w różnorodnych smakach. Popularnością w roku 2018 cieszyły się produkty wzbogacone zdrowymi składnikami, takimi jak witaminy czy minerały. Ograniczeniu uległa ilość sztucznych barwników, konserwantów i różnego rodzaju dodatków. Rosnąca świadomość konsumentów wymusiła na producentach uwypuklenie składu produktu. Coraz bardziej popularna stała się tak zwana „czysta etykieta”. Rok 2018 wymusił na producentach słodyczy postawienie na innowacyjne i funkcjonalne produkty – konkretne wartości wspierające nasz organizm, od obniżenia stresu, przez dodanie energii aż po zwiększenie libido. Ekspansja zagraniczna napędziła zyski. Pod względem eksportu słodyczy Polska znajduje się na wysokim, ósmym miejscu.
Mateusz Orkisz
Członek Zarządu
Business Unit Director Spectrum Brands Poland
Rok 2018 z pewnością możemy zaliczyć do udanych, zresztą ta pozytywna tendencja utrzymuje się w VARTA już od wielu lat. Dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników i nieustannemu zaufaniu naszych klientów obroniliśmy nie tylko pozycję rynkową, ale także zwiększyliśmy sprzedaż LFL, poprawiliśmy rentowność i dystrybucję numeryczną. Ten rok upłynął także pod znakiem ważnego dla naszej marki wydarzenia – zmiany logo, nadania komunikacji bardziej emocjonalnego charakteru i wreszcie podniesienia wydajności baterii. Zainwestowaliśmy największe w naszej historii środki w kampanię online mającą na celu budowanie świadomości marki w nowej odsłonie i planujemy 17,4 mln wyświetleń naszych kreacji. Byliśmy także blisko naszych klientów – wspólnie organizowaliśmy akcje promocyjne, prezentowaliśmy się na targach branżowych, a bardziej lokalnie – pomagaliśmy zmaksymalizować odsprzedaż z półek wykorzystując nasze ponad 130-letnie doświadczenie w branży bateryjnej. Warto tu zauważyć, że VARTA to nie tylko ogniwa, ale również latarki, power banki i ładowarki.
W tym miejscu chcę podziękować wszystkim naszym klientom i partnerom handlowym za ten rok pełen wyzwań, ale też za wszystkie wspólne doświadczenia. Państwa zaufanie jest dla VARTA najcenniejszym zasobem i mam nadzieję, że pomoże nam osiągnąć jeszcze lepsze wyniki w 2019 roku.
Marek Moczulski
Prezes Zarządu
BAKALLAND
Rok 2018 dla rynku FMCG był na pewno rokiem nietypowym, na co wpłynął chociażby zakaz handlu w niedzielę czy ponadprzeciętne temperatury, z którymi mieliśmy do czynienia przez większą część roku. Sprawiło to, że będziemy mogli go precyzyjnie podsumować i wyciągnąć wnioski z nowo wprowadzonej legislacji najwcześniej za dwa kwartały. Dla Bakalland S.A. kończący się rok był kolejnym bardzo dobrym okresem. Wartość rynku bakalii paczkowanych przekroczyła 1,6 mld zł, w czym jako lider rynku mamy znaczący udział. Rynek bakalii przekąskowych rośnie w tempie dwucyfrowym i nadal będzie rosnąć w podobnym tempie jeśli chodzi o zwiększenie konsumpcji kategorii w przekąskowej okazji użycia. Systematycznie rośnie także rynek samych orzechów, który obecnie stanowi blisko ½ całego rynku bakalii. Wszystko dlatego, że dziś świadomi konsumenci wybierają produkty kierując się nie tylko smakiem. Szukają takich, które dodatkowo dostarczą im pożądanych składników odżywczych i będą pełnowartościowym uzupełnieniem codziennej diety. Co więcej nasze batony – bakaliowe, owocowe, proteinowe – idealnie wpisują się w te potrzeby. Trend przekąskowy, ale też trendy prozdrowotne są bardzo silne i będą oddziaływać na to, jak kształtujemy naszą ofertę przez wiele najbliższych lat. Kategorie, w których jesteśmy obecni z naszymi markami Bakalland i Delecta przeobrażają się zgodnie z trendami, a my mamy ambicje, by nieustannie je rozwijać i oferować konsumentom nowe propozycje. Nasz portfel produktowy idealnie wpasowuje się w oczekiwania konsumentów, a wszystkie nowości są odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów.
Maciej Ptaszyński
Dyrektor Generalny Polska Izba Handlu
W 2018 roku wprowadzono niedziele wolne od handlu. W najmniejszych sklepach, które mogą być prowadzone przez samego właściciela obroty w same niedziele niehandlowe co prawda rosną, ale przez agresywne kampanie zagranicznych dyskontów reklamujących się przed weekendem obroty w tych sklepach w piątki i soboty spadają tak bardzo, że niedzielny wzrost nie jest w stanie skompensować strat z poprzednich dni. Z kolei większe sklepy nie mogą odrobić spadków spowodowanych niedzielnym zamknięciem sklepów.
Rząd ustalił też, że kradzież poniżej 500 zł jest tylko wykroczeniem. Krokiem w dobrym kierunku jest wprowadzenie rejestru sprawców kradzieży, natomiast nadal problemem pozostaje wysokość kwoty, do której kradzież nie jest przestępstwem.
W tym roku samorządy uzyskały możliwość decydowania, o tym gdzie i w jakich godzinach może być sprzedawany alkohol. Otrzymały też nowe możliwości jeżeli chodzi o przyznawanie koncesji na sprzedaż alkoholu – podmioty, które stracą prawo do sprzedaży alkoholu będą mniej konkurencyjne niż sklepy prowadzące sprzedaż. Ma to wpływ na konkurencyjność między sklepami, lecz także może spowodować wzrost korupcji w samorządzie gminnym.
W nowym roku będzie więcej niedziel z zakazem handlu i będziemy obserwować coraz silniejsze skutki tej zmiany. Spodziewamy się też wzrostu cen produktów, który będzie spowodowany potężnym podniesieniem kosztów energii.
Wojciech Żabiński,
Wiceprezes Zarządu ds. Marketingu
Carlsberg Polska
2018 r. był pomyślny dla branży piwnej. Dobre wyniki to efekt m.in. słonecznej pogody i mistrzostw świata w piłce nożnej. Te czynniki i ciekawa oferta producentów spowodowała, że w ostatnie 10 miesięcy rynek piwa urósł wartościowo o 6,9%, wyprzedając wzrost wolumenowy, który zwiększył się o 3,5% Trendy konsumenckie są stabilne – rośnie sprzedaż piwnych specjalności, piw z regionów o tradycjach piwowarskich, rozwija się segment piw bezalkoholowych, dobrze radzą sobie piwa smakowe, które w sezonie osiągnęły wartościowy udział w kategorii na poziomie 10,8%.
To był też pomyślny rok dla Carlsberg Polska. Dobre wyniki zanotowała marka Okocim, kontynuująca mocną platformę komunikacyjną „Tu się warzy z zasadami”. Okocimska Klasyczna Pszenica zdobyła złoty medal Good Beer, a Porter brąz European Beer Star. Popularnością cieszyły się okocimskie radlery, w tym nowość Okocim Radler Truskawka nagrodzona złotem Chmielaków Krasnostawskich. Jesteśmy zadowoleni z wyników marki Žatecký Světlý Ležák. Przebojem są też Somersby i nowość Somersby Watermelon oraz bezalkoholowe piwo Karmi. W 2018 wprowadziliśmy nową markę piwa bezalkoholowego o właściwościach izotonicznych Birell, która zdobywa konsumentów wśród osób aktywnych.
Wśród głównych wyzwań stojących przed branżą jest m.in. stabilność legislacyjna.
Robert Ogór
Prezes, AMBRA
To był rok kontynuacji trendów, widocznych już od kilku lat. W rynku alkoholi nadal najszybciej rozwijają się kategorie i segmenty wysokiej wartości: wina, whisky, piwa kraftowe i inne alkohole premium. Dodatkowo z gorącego i długiego lata po okresie stagnacji skorzystała branża piwna oraz szereg innych „orzeźwiających propozycji” w tym – w rynku wina – kampania Fresco Frizzante. Również wina musujące wchodzą w gorący sezon grudniowy na rosnącej fali prosecco, które konsumentom otworzyło wiele nowych bąbelkowych okazji. W przyszłym roku oczekujemy utrzymania głównego trendu rosnących aspiracji. Konsument chce być partnerem, a nie odbiorcą przekazu marki. Przed producentem stawia to wymaganie pracy nad produktem i otwartej komunikacji.
Edward Bajko
Prezes, Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek
Rok 2018 był dla naszej mleczarni intensywny pod wieloma względami. Przede wszystkim zanotowaliśmy wzrost sprzedaży sera marki Serenada oraz Skarby Serowara. W pierwszym przypadku jest to wynik stałej pracy nad jakością oraz budowanie świadomości marki. Dodatkowo odświeżyliśmy szatę graficzną serów Serenada. Towarzyszy temu szeroka kampania ogólnopolska obejmująca media telewizyjne oraz internet. Spoty reklamowe są emitowane, m.in. na kanałach: TVN, Polsat, TVP1, TVP2 oraz w najpopularniejszych stacjach tematycznych m.in. TVN Style, Kuchnia+. Jednocześnie, obok sprzedaży, stawiamy również na edukację. Prowadzimy szkolenia dla kupców oraz sprzedawców w sieciach handlowych w całej Polsce z zarządzania kategorią serową. Główny nacisk kładziemy na odpowiednią ekspozycję serów w ladzie tradycyjnej, produktów konfekcjonowanych w ladzie samoobsługowej, jak również merchandising. W związku z tym, że od zawsze duże znaczenie poza działalnością produkcyjną ma dla nas społeczna odpowiedzialność biznesu, postanowiliśmy również rozwijać nasz sztandarowy projekt CSR „Serenada dla dzieci”, w ramach którego organizujemy wyjątkowe kąciki zabaw dla dzieci w przychodniach zdrowia. Mimo, że był to dla naszej mleczarni intensywny rok, nie zwalniamy tempa i już mamy wiele nowych pomysłów, które konsekwentnie będziemy starali się wcielać w życie.
Tomasz Bizoń
Marketing i wdrożenia produktów
Pol-Hun
Rok 2018 dla branży – był bez wątpienia rokiem pracowników. Chyba nie ma w Polsce firmy produkcyjnej, handlowej, czy usługowej, która nie odmieniałaby tego słowa przez wszystkie przypadki. Zapewnienie ciągłości produkcji, sprzedaży przy dobrej koniunkturze rynkowej było i będzie głównym wyzwaniem wszystkich producentów.
Rok 2018 dla firmy Pol-Hun – to nieustanne zwiększanie wolumenu sprzedaży i zasięgu terytorialnego zarówno poprzez produkty sygnowane logiem General Fresh, jak i marki prywatne. Po raz kolejny udowodniliśmy wszystkim, że konsekwentne i spójne działanie departamentów sprzedaży, marketingu i rozwoju produktów stanowi sprawdzoną receptę na sukces. Rok 2019 dzięki nieustannie zwiększającej się świadomości klientów, poszukiwaniu nowych i nieszablonowych rozwiązań – stanowi dla nas punkt wyjścia do prac nad nowym asortymentem produktowym na kolejne miesiące.
Paweł Gurgul
Prezes Zarządu, Hortex
Dla Horteksu był to rok zmian zarówno właścicielskich, po stronie zarządu, jak i organizacyjnych. Stworzona została nowa strategia, nazywamy ją Hortex 3.0. Jest nastawiona na wzrost, zmianę sposobu zarządzania – budujemy bardziej otwarte, płaskie struktury, które naszym zdaniem lepiej odpowiadają na potrzeby zmieniającego się rynku. Ale nie tylko. Chcemy być atrakcyjnym pracodawcą, partnerem dla handlu, wprowadzać innowacje. Jako marka chcemy inspirować konsumentów do lepszego i pysznego odżywiania, a nasze produkty bazują na warzywach i owocach, które są podstawą piramidy żywieniowej, więc doskonale wpisują się w trend naturalny i prozdrowotny oraz potrzeby konsumentów – żyjemy coraz szybciej i mamy coraz mniej czasu. Obie kategorie, w których Hortex jest obecny systematycznie rosną, co jest pozytywne. Ze swojej strony chcemy dodatkowo stymulować wzrost kategorii edukując konsumenta o walorach naszych produktów i dlatego w komunikacji mrożonek silniej podkreślamy benefity związane ze smakiem, łatwością i szybkością przygotowania posiłków. Natomiast soki kojarzymy z największymi okazjami do konsumpcji – do śniadania i wspólnego posiłku. Jeżeli chodzi o wyzwania, zarówno dla nas jak i dla branży, to z pewnością leżą one po stronie rosnących kosztów pracy, energii i transportu.
Beata Panek
Dyrektor ds. Jakości i Rozwoju , BELiN
Rok 2018 upłynął w firmie BELiN pod znakiem innowacji – zarówno w sferze produktowej, jak i technologicznej.
Działalność innowacyjna jest już na stałe wpisana w system zarządzania przedsiębiorstwem. Wyraża się ona w stałym pogłębianiu naszej oferty, będącej odpowiedzią na wybory konsumentów związane z dbałością o zdrowie i bezpieczeństwo, a także poszukiwaniem nowych wartości. Od wielu lat w strukturach firmy istnieje dynamiczny Dział Badawczo-Rozwojowy, prężnie rozwija się także współpraca z wieloma instytucjami naukowymi. Przedsiębiorstwo może się pochwalić patentami i zgłoszeniami na nowe rozwiązania technologiczne. Nowoczesne metody zarządzania, poziom inwestycji przemysłowych oraz wiedza technologiczna pozwoliły uzyskać w 2018 r. środki na rozwój innowacyjnej działalności. Obecnie realizujemy projekt inwestycyjny dofinansowany z Funduszy Europejskich pt. „Zautomatyzowana technologia konfekcjonowania herbaty i ziół podnosząca bezpieczeństwo produktu”. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku, BELiN w sposób ciągły buduje nowoczesną markę. Tylko w samym 2018 roku w naszej ofercie zadebiutowało ponad 30 nowych produktów, w tym kilka kolekcji: „Mami & Baby”, skierowana dla dzieci; linia herbatek funkcjonalnych Komplex; „Skarby Polskiej Natury” – seria herbatek w piramidkach; „Ziołowe Duety” – seria herbat ziołowych w zaskakujących zestawieniach i smakach.
Iwona German
Dyrektor Marketingu
w regionie CEE McCormick Polska
McCormick Polska zalicza mijający rok do bardzo udanych. Nasze przyprawy marek Kamis i Galeo są nieustannie w czołówce najchętniej kupowanych przez Polaków, dla których coraz większe znaczenie ma wysoka jakość produktów. Jest to wiodący trend w całym sektorze FMCG. Wychodząc naprzeciw wymaganiom konsumentów, producenci dokładają starań, aby zapewnić jak najwyższą jakość asortymentu. Klientów bardziej interesuje także pochodzenie produktu, sposób w jaki został pozyskany oraz czy produkcja nie wpływa negatywnie na środowisko. Oczekiwania rosną także w stosunku do firm – wymaga się od nich przejrzystego oraz etycznego działania. Niezmiennie istotne pozostaje kryterium smaku – tutaj konsumenci nie akceptują żadnych kompromisów. Te warunki idealnie spełniają nasze produkty. Dzięki wypracowanemu przez lata łańcuchowi dostaw jesteśmy w stanie wskazać pochodzenia produktów z dokładnością co do pola uprawy, co ujęte jest w nowej platformie komunikacyjnej marki Kamis „A dokładniej?”. Ścisła współpraca z lokalnymi dostawcami w połączeniu z kompleksowymi badaniami to gwarancja najwyższej klasy oraz wyśmienitego smaku naszych produktów. Liczymy na to, że przyszły rok będzie równie udany dla nas, jak również dla całego rynku FMCG, który w dalszym ciągu będzie notował wzrosty napędzane coraz większą konsumpcją.
Tomasz Polański
Dyrektor Generalny
Eurocash Dystrybucja
Rok 2018 był pełen zmian i wyzwań. Istotnym tematem jest wzrost kosztów paliwa i deficyt pracowników, który znacząco wpływa na logistykę. Dystrybutorzy stoją więc przed wyzwaniem optymalizacji łańcucha dostaw tak, aby pomimo narastających trudności móc oferować swoim partnerom wysokiej jakości serwis. Trendy rynkowe obracają się na korzyść sklepów osiedlowych – konsumenci coraz bardziej cenią wygodę robienia zakupów blisko domu. Handel małoformatowy staje jednak przed wieloma wyzwaniami związanymi m.in. z konkurencją dyskontów, niedzielami niehandlowymi czy rosnącymi problemami z pozyskaniem pracowników. Dlatego, aby móc skutecznie konkurować na rynku, detaliści muszą zwiększać efektywność swoich sklepów i dostosowywać się do potrzeb lokalnego rynku. Tu z pomocą przychodzą nowe technologie, które dają przedsiębiorcom nowe możliwości. Kluczem są dane rynkowe dostosowane do profilu sklepu i demografii okolicznych mieszkańców, dzięki którym właściciel sklepu może lepiej dostosować ofertę do lokalnych konsumentów. W połączeniu z funkcjonalnościami usprawniającymi wybór i zamawianie produktów, niezależni detaliści zyskują przewagę, która do tej pory była dla nich niedostępna. Technologia będzie coraz częściej gościć na zapleczach sklepów małoformatowych.
Thanos Athanassopoulos
Managing Director
Barilla Poland
Rok 2018 to kolejny rok wzrostów sprzedaży. Możemy pochwalić się w dwucyfrowym wzrostem sprzedaży makaronów i sosów (Źródło: dane wewnętrzne firmy). To wynik konsekwentnego stosowania przyjętej strategii obecności w mediach oraz działań promocyjnych w punktach sprzedaży.
W roku 2018 ruszyła kampania z nowym ambasadorem marki – mistrzem tenisa Rogerem Federerem. Uosabia on w swoim codziennym życiu zasady, które pozwoliły mu znaleźć miejsce w sercach milionów ludzi na świecie. Jego wartości i status gwiazdy pozostają w zgodzie z misją Barilla, polegającą na pomaganiu ludziom w lepszym odżywianiu się i zrównoważonym rozwoju planety.
Jego dążenie do perfekcji z jednej strony i prostota z drugiej – sprawdzają się również doskonale w przypadku Barilli: z tak doskonałym i jednocześnie prostym produktem jak makaron Barilla każdy może być mistrzem, stąd hasło kampanii – Masters of Pasta.
Nieustannie pracujemy nad rozszerzaniem dystrybucji naszych produktów we wszystkich kanałach sprzedaży i rozpoczęciem współpracy z nowymi odbiorcami. Skupiamy się na odpowiednim asortymencie i odpowiedniej ekspozycji w miejscach sprzedaży, które są kluczowymi elementami zapewniającymi stały wzrost.
Tadeusz Czarniecki
Dyrektor Marketingu
Wawel
Rok 2018 był dla rynku FMCG rokiem wyzwań. Do tych najistotniejszych, które odczuł cały rynek handlu i usług, zaliczyłbym przede wszystkim ograniczenie handlu w niedziele. Zmiany w prawie wykreowały nową rzeczywistość konsumencką, z którą każdy sektor musiał się na swój sposób zmierzyć. Drugim wyzwaniem było długie lato – trwające w tym roku od kwietnia do niemalże października – a jak powszechnie wiadomo wysokie temperatury nie sprzyjają sięganiu po produkty czekoladowe. Z pewnością cieszyli się więc w tym roku producenci napojów czy lodów, ale dla producentów wyrobów z czekolady była to poważna próba, dlatego tak ważne jest, by w ofercie liczącej się marki konsument mógł znaleźć również coś lekkiego, odpowiedniego na lato. Poradziliśmy sobie z tym wyzwaniem dzięki nowościom. Żelki jak SMOK, dzięki którym Wawel wszedł w nową kategorię, stały się wyrazistą marką, która w dynamicznej kategorii szybko znalazła swoich odbiorców. Patrząc szerzej, mijający rok upłynął nam pod znakiem kontynuacji obranej strategii – konsekwentnie rozwijaliśmy projekt „Dobre Składniki”, kierując nasze działania do młodej grupy docelowej. Dzięki temu jesteśmy coraz bliżej konsumenta i jego potrzeb – również dosłownie, bo rok 2018 to także rok wielkiej premiery Wawel Truck, czyli interaktywnej ciężarówki, która nieprzerwanie przemierza Polskę. Daje nam to mnóstwo doświadczeń i, co najważniejsze, możliwość bezpośredniego kontaktu z konsumentem.
Bogdan Łukasik
Przewodniczący Rady Nadzorczej
Modern-Expo Group
Kończący się rok 2018 okazał się pełen wyzwań dla przedstawicieli branży retail w Polsce. Na czynniki lokalne nałożyły się globalne trendy społeczne, takie jak starzenie się populacji, rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie szybkości i wygody procesu zakupowego oraz przeniesienie się wielu potencjalnych klientów do sieci. Zmiany te wymusiły na branży dynamiczną reakcję. W szerszej perspektywie na znaczeniu zyskały dwa formaty – sklepy typu convenience i supermarkety proximity. Co je łączy? Bliskie położenie, właściwe zatowarowanie oraz przemyślana ekspozycja produktów. Na popularności zyskały inteligentne elementy wyposażenia sklepów. W mijającym roku Modern-Expo także wprowadziło do swojego portfolio rozwiązania smart. Realizując duże projekty z kluczowymi klientami umocniło swoją pozycję lidera na rynku, utrzymując jednocześnie dotychczasową dynamikę wzrostu. Eksperci Modern-Expo prezentowali opracowane rozwiązania i trendy na najważniejszych konferencjach i targach na świecie: w Dubaju, Warszawie czy Kijowie. Producent otrzymał również pożyczkę od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, co pozwoliło na inwestycje w rosnący park maszynowy i w konsekwencji zwiększenie wolumenu produkcji, również dzięki wprowadzeniu w całej firmie nowego systemu zarządzania opartego o model LEAN Management. Firma otworzyła także 2 nowe biura: w Warszawie i Bukareszcie.
Mariusz Ryciak
Wicedyrektor Marketingu, OSHEE
Rok 2018 był dla branży spożywczej pełen wyzwań. Rosnąca świadomość w zakresie zdrowego stylu życia powoduje, że oczekiwania klientów względem jakości, pochodzenia i składu żywności są coraz większe. Trend na tzw. „czystą etykietę” dominuje też polski rynek, gdzie wg tegorocznych badań agencji Nielsen ponad 60% konsumentów wybiera produkty z prostą i czytelną dla nich listą składników. Jednak w ekotrendzie nie chodzi wyłącznie o wykorzystanie nieprzetworzonych, naturalnych komponentów, ale też sposób ich pozyskiwania. Współczesny klient – przedstawiciel pokolenia Y – oczekuje, że jedzenie, które kupuje w sklepie pochodzi z ekologicznych gospodarstw i jest wytwarzane z poszanowaniem zasobów naturalnych. Polityka produktowa OSHEE wpisuje się w te oczekiwania poprzez eliminację oleju palmowego ze wszystkich wyrobów oraz znaczne obniżenie ilości cukru. Nowy profil klienta to też zmiana w podejściu do robienia zakupów. Wg badania „Shopper Study” przeprowadzonego przez Opinion w 2017 roku dla 80% Polaków kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie jest jakość produktu, a 66% deklaruje, że chętnie zapłaci więcej, jeśli produkt oferuje lepszą jakość. W połączeniu ze wzrostem zasobności portfeli zmiany te powinny sprzyjać rozwojowi branży.
Hubert Hozyasz
Prezes Zarządu, CMR
W 2018 obroty sklepów spożywczych do 300 mkw. wzrosły o ponad 5%. Spadła nieco liczba transakcji, ale poszerzył się koszyk i wzrosły ceny. Nie zmieniła się struktura sprzedaży. Nadal ¼ obrotu generują produkty zmiennowagowe. Pośród produktów paczkowanych niezmiennie prym wiodą: papierosy, piwo, alkohole mocne, napoje, słodycze, przekąski. Wprowadzenie niedzieli niehandlowych nie wpłynęło istotnie na strukturę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Nadal produkty kulinarne odgrywają w nich dużo mniejszą rolę, niż ma to miejsce w supermarketach. Placówki, które nie mogą być otwarte w niedziele niehandlowe, poniosły straty w obrotach. Część obrotu przeszła na sobotę i piątek oraz poniedziałek. Istotny odsetek transakcji odpłynął jednak do dyskontów kuszących atrakcyjnymi promocjami w piątki i soboty. Zyskały również mniejsze sklepy, których właściciele zdecydowali się pracować w niedzielę. Głównym czynnikiem, który pozytywnie wpłynął na obroty była pogoda. Ciepły kwiecień i lato stoją za wzrostami sprzedaży napojów, piwa i lodów. Niestety w rankingu top 1000 produktów pod względem liczby transakcji nie znalazła się żadna nowość wprowadzona na rynek w 2018 roku. Głównymi wyzwaniami w kanale małoformatowym pozostaje poszerzenie koszyka zakupowego poza alkohole, napoje i produkty impulsowe i porządkowanie asortymentu.
Sylwia Mokrysz
Prokurent i Członek Zarządu, Mokate
Rok 2018 był w Mokate dobrym czasem dla Unitu Herbat. Finalizujemy nasze inwestycje budowlane i logistyczne. Stale rozbudowujemy produktowe portfolio. Rozwijamy się zarówno w segmencie herbat ekonomicznych – tu króluje niezawodna Minutka, jak i premium, gdzie lokowana jest pełna gama herbat LOYD. W minionym roku ponownie docenili nas klienci, co jest najwyższą wartością dla każdej firmy. „Złoty Paragon” i „Hit Handlu” świetnie ten fakt potwierdzają. Udoskonaliliśmy m.in. naszą linię LOYD Warming Tea o nowe kompozycje smaków. Jak zawsze stawiamy na działania prozdrowotne i popularyzujące taki właśnie styl życia, czemu daliśmy wyraz m.in. poprzez linię herbatek funkcjonalnych LOYD Recepta na… Zdrowe Gardło, Spokojny i Dobry Sen oraz Aktywne Trawienie.
Joanna Goszczyńska – Wronkowska
Brand Manager, Upfield Polska
Konsumenci wybierają sprawdzone produkty i przywiązują dużą wagę do ich wysokiej jakości. Dlatego tak dużą popularnością cieszyły się niezmiennie w 2018 roku produkty firmy Upfield, takie jak kostka do pieczenia Kasia oraz margaryny Rama, Flora, Flora ProActiv oraz Delma, dostępne w różnych wariantach. Te doskonale znane i rozpoznawalne wśród konsumentów marki, w ostatnim czasie jeszcze mocniej ugruntowały swoją silną pozycję na rynku w kategorii produktów tłuszczowych. Marki należące do firmy Upfield cieszą się także dużym zaufaniem i uznaniem wśród handlowców – potwierdza to pierwsze miejsce kostki do pieczenia Kasia oraz wyróżnienie dla Flory Original, przyznane w VIII edycji konkursu „Złoty Paragon – Nagroda Kupców Polskich”, organizowanego przez „Hurt & Detal”. Warto więc pamiętać, by w nadchodzącym roku, produkty Upfiled były łatwe do odnalezienia przez konsumentów oraz dobrze widoczne na sklepowych półkach.
Maciej Paluch
Prezes Zarządu
Lakma Strefa
Za nami 30 lat działalności grupy Lakma. Mijające 12 miesięcy to dla nas, z punktu widzenia rozwoju i wyników sprzedaży, kolejny rok przynoszący oczekiwane wzrosty. Nasze czołowe marki Sidolux i Perlux odnosiły sukcesy rynkowe, potwierdzone wzrostami sprzedaży i poszerzeniem dystrybucji. Szczególnie dobrze przyjęta została perfumowana linia koncentratów do płukania tkanin Perlux, która zdobyła nagrodę branżową – Perła Rynku FMCG 2018. Innowacyjne rozwiązania oraz najwyższa jakość produktów to dla nas przewaga konkurencyjna, którą konsekwentnie budujemy od początku naszej działalności. Pozwala nam to umacniać pozycję wiarygodnego partnera wśród odbiorców w Polsce i za granicą. Rok 2018 to inwestycje w rozwój produktów. Poszerzenie linii Sidolux Profi o kolejne indeksy pozwoliło na zbudowanie pełnego portfolio profesjonalnych środków czystości. Ukoronowaniem ostatnio prowadzonych działań jest totalny redesign marki Sidolux M połączony z ulepszeniem receptur i uzupełnieniem linii o nowości produktowe. Ta zmiana pozwala nam z optymizmem wkroczyć w kolejny rok pracy nad nowymi produktami oraz rozwojem aktualnego portfolio. Przed nami kolejne nowości i pozytywne zmiany. Pomimo trudnych realiów rynkowych brandy Sidolux i Perlux nieustannie umacniają swoją pozycję konkurencyjną. Jestem głęboko przekonany, że nasze bogate doświadczenie i silne marki o ugruntowanej pozycji rynkowej pozwolą przypieczętować silną pozycję Lakma na rynku domowych środków czystości w nadchodzącym roku.
Violetta Kania
Commercial Director, Ravi
Rok 2018 był okresem intensywnego rozwoju, pozyskiwania nowych partnerów biznesowych oraz dalszego umacniania pozycji rynkowej firmy. W gronie licznych zrealizowanych inwestycji na szczególną uwagę zasługuje uruchomienie produkcji kostek toaletowych Wave, które zgodnie z oczekiwaniami szybko dołączyły do grona liderów sprzedaży w swojej kategorii. Dużą uwagę przywiązujemy także do rozwoju eksportu, który wspieraliśmy poprzez udział w kilku edycjach targów o znaczeniu międzynarodowym. Rynek wymaga, aby w ofercie firm o zbliżonym do naszego profilu działalności regularnie pojawiały się nowe, interesujące produkty – w tym roku nasz asortyment wzbogaciło ponad 250 pozycji. Obecnie jesteśmy na etapie budowy nowych obiektów magazynowych w naszej centrali w Brzeźnicy, które powstają w celu usprawnienia logistyki i zapewnienia jeszcze sprawniejszej realizacji zamówień. Już dzisiaj wiemy, że dzięki ciężkiej pracy i ambitnym projektom rok 2018 zapisze się w naszej historii jako rekordowy pod względem osiągniętego poziomu sprzedaży.
Agata Makowska
Dyrektor Handlu,
Eksportu i Marketingu
Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu
W roku 2018 Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu przeprowadziła proces rebrandingu niemal całego portfolio pod marką łowickie – na opakowaniach produktów pojawił się folklorystyczny motyw łowickiego pasiaka w nowoczesnym wydaniu, który w połączeniu z bielą komunikuje regionalność, naturalność oraz wysoką jakość naszych produktów. Największą zmianę przeszło opakowanie mleka łowickiego, które poza zmianą designu zyskało również nowy bardziej funkcjonalny format kartonu z innowacyjną zakrętką ze skrzydełkami, która umożliwia otwarcie kartonu jednym prostym ruchem ręki. Jako jedyni na polskim rynku posiadamy ten system zamknięcia kartonu. W najbliższym czasie również opakowania łowickich śmietanek UHT zyskają to rozwiązanie. Wprowadzenie tak głębokich zmian w wizerunku marki wymagało od nas wzmożonej aktywności marketingowej. Przeprowadzona w 2018 roku szeroko zakrojona kampania pozwoliła na przekonanie do nowego wizerunku marki dotychczasowych jej użytkowników oraz przyciąga rzesze nowych konsumentów. Rebrandingowi w przypadku wielu asortymentów towarzyszyła również pozytywna zmiana składów naszych produktów, co pozwala nam wpisać się w trendy związane z „czystą etykietą”. Rok 2019 będzie wymagał od nas dalszej komunikacji wprowadzonych przez nas zmian oraz budowania jeszcze wyższej pozycji marki łowickie.
Andrzej Zalewski
Dyrektor Marketingu BZK Alco
Rok 2018 był dla nas niezwykle ważny ze względu na wejście na rynek, BZK Alco to nowy gracz. Wprowadziliśmy w tym czasie ponad 50 produktów, dzięki czemu nasza oferta pozwala zaspokoić potrzeby i gusta różnych konsumentów, nawet tych najbardziej wymagających. Naszym sztandarowym alkoholem jest wódka ultra premium Senator Komorowski Organic Vodka wytwarzana z wyselekcjonowanego żyta, uprawianego w certyfikowanych gospodarstwach ekologicznych, a także wódka Björn – obie nagradzane za jakość w najważniejszych konkursach międzynarodowych na trzech kontynentach. Jedną z naszych najbardziej rozpoznawalnych marek jest Kazimierz Wielki. W ofercie posiadamy także alkohole kolorowe, jak chociażby Kordiały nawiązujące do tradycji staropolskich nalewek wytwarzanych od XVI w. czy kolekcję Magnat nawiązującą z kolei do zwyczajów wytwarzania trunków na dworach magnackich. W kategorii ekonomicznej oferujemy marki Janosik i Waligóra. Kluczem do sukcesu jest najwyższa jakość naszych produktów. Działamy w ramach jednej z największych w Polsce grup zajmujących się przetwórstwem płodów rolnych. Dzięki temu zajmujemy się każdym elementem procesu produkcji – od pola do stołu. Sami selekcjonujemy i magazynujemy zboża, destylujemy spirytus i transportujemy do własnej rozlewni. W odróżnieniu od innych producentów, posiadamy aż 488 półek destylacyjnych, które umożliwiają siedmiokrotną destylację, a co za tym idzie – produkcję alkoholu bez żadnych zanieczyszczeń (0 ppm).
Andrzej Szumowski
Prezes Zarządu
Stowarzyszenie Polska Wódka
Rok 2018 był dla branży spirytusowej czasem wprowadzenia ważnych zmian w otoczeniu prawnym. Nowe regulacje weszły w życie 9 marca br. i zgodnie z nimi rady gminy mogą ustalać maksymalny limit zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy. Rozszerzona też została lista miejsc, w których nie można pić alkoholu, dano też samorządom możliwość ograniczenia sprzedaży alkoholu w godzinach 22.00 – 6.00.
Kategoria whisky odnotowała kolejne wysokie wzrosty, ale wódka czysta była nadal dominującym alkoholem mocnym na polskim rynku. Obok wódek czystych rozwijały się prężnie warianty smakowe napojów spirytusowych. Większość z nich ma poniżej 37,7% zawartości alkoholu, więc wódkami nie są (zgodnie z obowiązującymi przepisami). Niemniej ich popularność rośnie.
Mijający rok potwierdził rosnące zainteresowanie konsumentów produktami z segmentu premium. Dla kupujących alkohol mocny liczy się coraz bardziej jakość produktu, historia za nim stojąca, przyciągające opakowanie. Mam więc nadzieję, że coraz więcej producentów będzie produkowało wódkę opatrzoną chronionym oznaczeniem geograficznym Polska Wódka, a która w przeważającej większości spełnia kryteria wódki premium.
Ważnym wydarzeniem dla Polskiej Wódki było otwarcie w czerwcu 2018 r. pierwszego Muzeum Polskiej Wódki na terenie Centrum Praskiego Koneser na warszawskiej Pradze. Jest to pierwsze w Polsce miejsce, gdzie można poznać historię naszego narodowego trunku od początków po dziś.
Jacek Wyrzykiewicz
PR & Marketing Services Manager
Hochland Polska
Właśnie rozpoczyna się 25 rok istnienia firmy Hochland w Polsce. Mijający rok 2018 to dla Hochland Polska rok dynamicznych inwestycji, nowości rynkowych i aktywnego wspierania lokalnych społeczności. Aktualnie największą inwestycją prośrodowiskową, o wartości ok. 3,5 mln euro, realizowaną przez Hochland Polska jest wymiana instalacji wyparnej do produkcji serwatki i mleka w proszku, w zakładzie w Węgrowie. Produkty firmy Hochland są sprzedawane w ponad 30 krajach na kilku kontynentach. Hochland już od ponad 90 lat gwarantuje najwyższą jakość produktów, jest obecny we wszystkich najważniejszych krajowych i międzynarodowych segmentach serów, świetnie radzi sobie nie tylko w handlu detalicznym branży spożywczej. Zaopatruje również gałęzie przemysłu spożywczego oraz gastronomii. Zatrudnia ponad 4200 pracowników w kilkunastu zakładach produkcyjnych. Niedawno przejął dużego producenta serów twarogowych w USA – Franklin Foods Inc. W podpoznańskiej fabryce w Kaźmierzu produkuje się przede wszystkim pełną paletę serów kremowych Hochland. Fabryka w Węgrowie specjalizuje się w serach twarogowych, w tym kultowego sera Almette oraz serów żółtych w wielu wariantach. Duża liczba produktów w ofercie Hochland – tysiące ludzi związanych z budowaniem jej historii i siły – to jest swoisty ewenement! Hochland w kolejnych latach zamierza kontynuować poszukiwanie produktów, które najlepiej trafiają w gust wymagającego polskiego konsumenta.
Anna Adaszewska
Marketing Manager
Italmex
Dobiega końca kolejny rok w ponad 25-letniej historii firmy Italmex. W tym roku miały miejsce dwie ważne kampanie telewizyjne dystrybuowanych przez nas marek: Bruschette Maretti (popularne słone przekąski) i Costa d’Oro (oliwy z oliwek). Obie kampanie wspieraliśmy licznymi akcjami promocyjnymi. Jak co roku wspólnie z producentami organizowaliśmy wiele promocji tematycznych, dzięki którym dystrybuowane przez nas produkty mogły trafić na półki sklepowe w bardzo atrakcyjnych cenach. Wprowadziliśmy też nowe produkty takie jak: SoWell krem orzechowy (bez soli, cukru i oleju palmowego), Red Delight czekolady (o obniżonej kaloryczności i bez dodatku cukru), Costa d’Oro Il Grezzo oliwa niefiltrowana (20% więcej antyoksydantów), Sam Mills makarony bezglutenowe z roślin strączkowych (ciecierzyca, soczewica, czarna fasola – wysoka zawartość białka) oraz liczne produkty z certyfikatem BIO. Uważamy, że moda na zdrowy styl życia będzie w najbliższych latach wyznaczać trendy żywieniowe. Poza dostosowaną do potrzeb konsumentów ofertą, rynek wymaga od producentów i importerów coraz wyższych standardów w zakresie serwisu. Aby móc sprostać wciąż rosnącym wymaganiom rynku, Italmex planuje na przełomie roku 2018/2019 przeprowadzić się do nowej siedziby firmy z dużo większym zapleczem magazynowym. Pozwoli to nam na stałą rozbudowę asortymentu oraz jak najwyższą jakość realizowania zamówień i dostaw.
Natalia Babczyńska
Kierownik Kategorii Knorr, Unilever Polska
Dla marki Knorr rok 2018 był niezwykle istotny z kilku względów. Po pierwsze – marka wprowadziła do swojego portfolio zupełnie nowe segmenty produktów. Po raz pierwszy zaproponowaliśmy konsumentom przyprawy jednorodne – nowa linia objęła aż 19 wariantów przypraw pochodzących z rejonów świata, gdzie mają one optymalne warunki do wzrostu. Potwierdza to widniejący na opakowaniach stempel „Gwarancja kraju pochodzenia”. Po drugie – w tym roku Knorr sukcesywnie rozwijał ofertę produktów cechujących się przejrzystym, naturalnym składem, tym samym odpowiadając na oczekiwania konsumentów. Zostało odświeżone portfolio przypraw specjalistycznych, oferując produkty w 100% naturalne. Jednocześnie konsekwentnie rozwijana jest linia fixów Naturalnie Smaczne! – w 2018 r. pojawiły się kolejne warianty inspirujące konsumentów do przygotowywania dań z makaronem oraz potraw kojarzonych tradycyjnie z kuchnią polską. Pojawiły się także kolejne warianty sosów sałatkowych z linii Naturalnie Smaczne! W przyszłym roku planujemy nadal rozwijać segmenty produktów o naturalnym składzie. Będziemy wciąż budować szeroką ofertę przypraw oraz nadal inspirować konsumentów na www.przepisy.pl.
tagi: branża FMCG , produkty , sprzedaż , podsumowanie roku ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...