Kategorie produktów

Rozmowa z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej w Modern-Expo Group

Środa, 12 grudnia 2018 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 12/154. Grudzień 2018
O polskim handlu detalicznym, zmianach w konceptach sklepowych oraz najnowocześniejszych rozwiązaniach rynkowych rozmawiamy z Bogdanem Łukasikiem, Przewodniczącym Rady Nadzorczej w Modern-Expo Group.
Proszę opowiedzieć jak prezentuje się polski handel detaliczny na tle światowych trendów?

Analizując to, co wydarzyło się w ostatnim roku w Europie, muszę przyznać, że polski handel detaliczny nie odstaje od trendów, jakie możemy zaobserwować w Amsterdamie czy Rzymie. Tempo oraz kierunek zmian są takie same jak w Europie Zachodniej. Przede wszystkim dominują zaangażowanie w rozwój rozwiązań technologicznych, połączenie tradycyjnej sprzedaży z e-commerce oraz duży nacisk na dedykowane rozwiązania dla konsumentów, w tym również skupienie większej uwagi na emocjach i doznaniach, a nie tylko czystym sprzedawaniu produktów.

Jakie są obecnie trendy w konceptach sklepowych?

Przede wszystkim zacierają się formaty sklepów. Wcześniej wyróżnialiśmy typowy dyskont i delikatesy. Natomiast obecnie format dyskontowy bardzo często łączy się z delikatesami. Zarówno pod względem wystroju placówek jak i oferty asortymentowej. Widzimy również, że w sklepach wielkopowierzchniowych zaczynają dominować usługi. Coraz liczniej pojawiają się stoiska dedykowane, głównie gastronomiczne, czyli miejsca, które przyciągną klienta zarówno w porze lunchu, jak i po południu. Sklepy typu convenience również przechodzą transformację. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat dwukrotnie zmieniły koncept – nie tylko samego wystroju, ale również oferty asortymentowej. Ma to związek m.in. z wejściem na rynek nowego pokolenia konsumentów – millenialsów. Młodzi ludzie preferują szybkie zakupy i gotowe do przyrządzenia posiłki. Pamiętajmy, że w Polsce sieć lokalnych sklepów jest największa w Europie.

Jak powinien wyglądać przyjazny sklep dla dzisiejszego konsumenta? Jakich rozwiązań oczekują klienci punktów handlowych?

Oczekiwania klientów są związane z kategorią zakupów, jakich dokonują. Zakupy dzielimy na takie, które musimy zrobić – te chcemy robić szybko i sprawnie, oraz takie, które chcemy i lubimy robić – te mają nam dostarczać dodatkowych wrażeń. Robimy je dla przyjemności, wybierając takie miejsca, w których możemy coś przymierzyć, może coś wybrać, a przy okazji wypić filiżankę kawy. Przy projektowaniu placówek handlowych i przy wyborze strategii rynkowej musimy pamiętać o tych dwóch elementach. W związku z tym każde połączenie usprawnień, szybkości obsługi i dostawy z dodatkowymi doznaniami na pewno będzie elementem, który zwiększy przewagę konkurencyjną.

Jakie nowoczesne rozwiązania w retailu w ostatnim czasie wprowadziła firma Modern-Expo Group? Czy są już pierwsze opinie z rynku o zaprezentowanej na targach RetailShow inteligentnej półce?

Prezentacją inteligentnej półki i chłodziarki zainicjowaliśmy linię produktów opartych na technologii smart. W Centrum Innowacji Modern-Expo nasi eksperci pracują nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji, neuromarketingu i big data w nowych rozwiązaniach dla handlu detalicznego. Obecnie, wraz z największymi producentami FMCG, pracujemy nad wprowadzeniem na światowe rynki najnowszych, przygotowanych przez nas inteligentnych produktów. Myślę, że niebawem nasze smart rozwiązania będą wykorzystane przez największe światowe koncerny.

Dziękujemy za rozmowę.
Monika Kociubińska



tagi: Bogdan Łukasik , Modern-Expo Group ,