Jestem przekonana, że Owoce egzotyczne Fortuny zaintrygują konsumentów oryginalnym wyglądem, smakiem i nazwą - dodaje. Innowacyjne warianty smakowe napojów wymagają inwencji i poszukiwań, ale to sprawdzony sposób na pozyskanie nowych konsumentów. Bez wątpienia innowacyjną ofertą napojową są napoje funkcjonalne, ale do tej oferty trzeba konsumentów solidnie przygotować, a to wymaga czasu. I choć nowości na rynku dużo, Polacy najczęściej piją napoje na bazie jabłka. Pomarańcza oraz pomarańcza plus inny owoc – smak najpopularniejszy w kategorii soków, w napojach zajmuje drugie miejsce. Trzeci pod względem popularności napojowy owoc to winogrona, a kolejny - wiśnie.
Jeśli upalna letnia pogoda, która mile zaskoczyła nas w drugiej połowie czerwca utrzyma się, można mieć w tym roku nadzieję na niewielki wzrost rynku, choć ubiegłoroczne ujemne wyniki segmentu napojów (strata w stosunku do roku 2004: - 3% wartościowo, -4% ilościowo) skłaniają do konserwatywnych prognoz – podkreśla Joanna Bancerowska. Warto odnotować rosnące powoli znaczenie handlu nowoczesnego w obrocie kategorią, choć nadal dominującą rolę w dystrybucji odgrywają średnie i małe sklepy (ok. 65% udziałów w sprzedaży). W strukturze sprzedaży w ubiegłym roku zwiększył się też udział opakowań kartonowych (44% udziałów w rynku napojów, wartościowo), co zawdzięczamy rosnącej popularności dużych 2-litrowych kartonów budujących segment ekonomiczny. Kartony rosną kosztem PETów i butelek. Napoje w opakowaniach PET w strukturze całej kategorii w 2005 r. miały już tylko 42% udział, gdy tymczasem w 2002 r. było to aż 57%. Trzecim rodzajem opakowań w kategorii napojów są szklane butelki, które stanowią 13% wartości kategorii. Ten trend będzie się utrzymywał. Wpisuje się weń nowa linia Garden 2-litry „Prosto
z sadu” w formule 1+1l gratis, wprowadzona do sprzedaży w lutym br. Warto odnotować, że mimo spadku rynku, Garden odnotował w 2005 r. 12,6% wzrost sprzedaży (vs. 2004, AC Nielsen, wartościowo). Podobnie Fortuna Minerado (+18,6%). Straty odnotowały niektóre czołowe brandy napojowe, w tym największe (np. Hellena) – dodaje Joanna Bancerowska.
Jak informuje Dorota Liszka, PR manager w firmie Maspex Wadowice Spółka z o.o.- główne atuty rynku soków, nektarów i napojów to coraz bardziej bogata i innowacyjna oferta oraz mocne wsparcie reklamowe, które buduje rynek i stwarza modę na picie soków. Nie bez znaczenia jest również moda na zdrowy styl życia.
Polscy konsumenci szukają propozycji, które w pełni spełnią ich oczekiwania zarówno pod względem samego produktu – jego jakości i smaku, jak również pod względem opakowania – jego funkcjonalności i nowoczesności. Coraz częściej o wyborze decyduje marka, jakość i zaufanie, choć nadal nie bez znaczenia jest również cena. Zadaniem producentów jest trafnie odczytywać potrzeby konsumentów, zaspokajać je oraz zaskakiwać ich innowacyjnymi pomysłami. A jak się przekonaliśmy, są oni otwarci na nowości.
Duże szanse widzimy w rozwoju aseptycznych opakowań plastikowych - bez użycia konserwantów i sztucznych barwników. W ubiegłym roku z powodzeniem wprowadziliśmy na rynek kolejne produkty w tym segmencie. Myślę tu o: napojach dwusmakowcyh Tymbarku, linii Tymbark FIT z L- karnityną, napojach marchwiowych Kubuś Play oraz pod koniec roku 100% soki Tymbarku.
W roku 2006 idziemy w tym samym kierunku, i tak jak do tej pory, zamierzamy nadal poprzez innowacje, wsparcie marketingowe i pracę w dystrybucji umacniać swoją pozycję na rynku.
W ofercie napojów firmy Maspex znajdziemy:
Tymbark - to wysokiej jakości soki, nektary i napoje w kartonach, butelkach szklanych oraz aseptycznych butelkach plastikowych (bez sztucznych barwników i konserwantów. Tymbark to również jedna z najbardziej znanych i uznanych marek sokowych w Polsce. Wspomagana znajomość marki wynosi 87% (badania przeprowadzone przez Instytut SMG/KRC, styczeń 2006, 1000 osób, Omnibus).
Caprio - to napoje w kartonach o soczyście owocowym smaku dla małych i dużych. Wśród konsumentów, którzy szukają produktów wysokiej jakości w przystępnej cenie, Caprio, szczególnie w opakowaniach 2 - litrowych, cieszy się dużą popularnością. To świetna propozycja dla całej rodziny.
W ubiegłym roku na rynku pojawiły się napoje Kubuś Play to pierwsze na rynku polskim orzeźwiające napoje dla dzieci w plastikowych opakowaniach bez sztucznych barwników i konserwantów. Produkowane w unikalnej technologii Top Aseptic. Ich atutem jest wyróżniające się opakowanie - poręczny kształt, odpowiednia pojemność (0,4 l) oraz pierwsze na polskim rynku zamkniecie w postaci jednoczęściowego sport-cap’u. Dzięki plastikowej butelce dzieci mogą zabrać swoje napoje wszędzie i pić je tam, gdzie spędzają wolny czas.
Pozycja rynkowa soków i napojów Kubuś to ponad 48% w rynku soków i napojów o smaku marchwi (źródło AC Nielsen, udziały wartościowe, październik-listopad 2005), bardzo wysoka dystrybucja numeryczna oraz prawie 100% rozpoznawalność marki wśród dzieci w segmencie soków i napojów niegazowanych (98%, SMG/KRC, listopad 2005).
Stawiamy na marki – podkreśla Dorota Liszka. Budowa marki to proces zaplanowany i ciągły, obejmujący nie tylko działania marketingowe (kampanie - telewizja, radio, prasa, outdoor, internet, akcje - konsumenckie akcje promocyjne), działania PR, ale również aktywność w punktach sprzedaży.
Wejściu prawie każdej naszej nowości na rynek towarzyszy mocne wsparcie marketingowe i tradowe. Zależy nam na tym, aby dotrzeć z inf. o nowym produkcie do jak najszerszej grupy konsumentów, jak również handlowców.
Nasze wydatki reklamowe stanowią 41% ogólnych wydatków w kategorii soków, nektarów i napojów niegazowanych w Polsce (źródło: TV – AGB, inne media AdExpert, według cen cennikowych, za rok 2005). Jako lider w tych kategoriach z markami Tymbark, Kubuś i Caprio zobowiązani jesteśmy do tego, aby wydatki reklamowe, które pozwalają budować naszą pozycję - ale również, co jest bardzo ważne - wspierają budowę całej kategorii, były proporcjonalne do naszej pozycji rynkowej.
Najważniejsze jest jednak to, że to mocne wsparcie przekłada się na wymierne efekty, czyli wzrost udziałów rynkowych, wzrost sprzedaży i znajomości marek – dodaje Dorota Liszka.
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24%...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....