PIH: Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych we wrześniu 2018 r.
Czwartek, 18 października 2018
Jak podaje Polska Izba Handlu (za CMR), we wrześniu 2018 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 były o 5,7% wyższe niż rok wcześniej, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 1,1%. W ujęciu mdm obroty spadły o 9,7%.
Sprzedaż w sklepach małoformatowych we wrześniu 2018r.: +5,7% rdr, -9,7% mdm
Wzrosty w ujęciu rocznym to zasługa wyjątkowo dość wysokich jak na wrzesień temperatur. Najwyższe wzrosty w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem odnotowały właśnie te kategorie, których sprzedaż jest mocno skorelowana z pogodą. Liczba paragonów, na których występowały lody, we wrześniu 2018 r. była o pond 70% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji z wodą czystą wzrosła o 27%.
Ciepły wrzesień nie mógł się jednak równać z upalnym sierpniem, dlatego w ujęciu mdm wszystkie wrażliwe na pogodę kategorie odnotowały spadki sprzedaży. Porównaniu z sierpniem o połowę zmniejszyła się liczba transakcji zakupu lodów, po wody sięgnęło o 25% klientów mniej, a liczba paragonów z piwem spadła o 16%. Wraz z ustaniem upałów do łask wróciły czekolady (we wrześniu klienci wydali na nie o 20% więcej niż w sierpniu), herbaty i zupy w torebkach do gotowania (wartość ich sprzedaży wzrosła w ujęciu mdm o 10%).
W takim samym okresie roku poprzedniego wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniósł +2,7%.
Wrzesień to także czas, kiedy w sklepach małoformatowych rośnie zainteresowanie słodyczami w małych opakowaniach, które często trafiają do szkolnego plecaka jako uzupełnienie drugiego śniadania, takie jak batony (we wrześniu klienci kupili ich o ponad 30% więcej niż w sierpniu), wafelki oraz rogaliki. O takim przeznaczeniu tego typu produktów świadczą godziny ich zakupu. Jak wynika z danych PIH i CMR, we wrześniu w dni powszednie co ósmy paragon z rogalikami i co czternasty z wafelkami impulsowymi przeszedł przez kasy sklepów małoformatowych między godziną 7.00 a 8.00.
We wrześniu 2018 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 13,79 zł, o 0,9% mniej niż w sierpniu br. i o 4,5% więcej niż we wrześniu 2017 r. W tym czasie w koszyku zakupowym w tym formacie placówek można było znaleźć średnio 3,6 opakowań produktów (co oznacza wzrost o 3% w porównaniu z wrześniem 2017 r.). Trzeba jednak pamiętać, że w sklepach małoformatowych wciąż dominują niewielkie transakcje – we wrześniu co drugi klient odwiedzający taką placówkę kupował tylko jeden lub dwa produkty.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.