Woda jest głównym składnikiem ciała i stanowi 50 - 80% jego masy. W związku z tym zasoby wodne organizmu muszą być stale uzupełniane, gdyż organizm potrzebuje wody do pełnienia swych podstawowych funkcji. Zapotrzebowanie na wodę u zdrowej dorosłej osoby wynosi 1,5-2l/dobę. Coraz więcej Polaków dbających o zdrowie, zaczyna zwracać na to uwagę, dlatego spożycie wody butelkowanej w kraju rośnie z roku na rok.
W 1992 konsumpcja wody butelkowanej w Polsce wynosiła 12 litrów na 1 mieszkańca, natomiast w roku 2004 przekroczyła już 40 litrów. W Niemczech w 1992 roku spożycie wynosiło 85 litrów na mieszkańca, a w 2004 aż 120 litrów – podaje Magdalena Potocka rzecznik prasowy Żywiec Zdrój. Zaznacza, że do podobnego poziomu spożycia czeka nas jeszcze daleka droga, jednak wprowadzenie na rynek wód smakowych powinno znacznie się ku temu przyczynić.
W maju na półkach sklepowych w całym kraju pojawiły się dwie nowe wody smakowe Żywiec Zdrój: Smakołyk cytrynowy i truskawkowy, w butelkach o pojemności 1,5 l i 0,5 l. Naturalna, niegazowana woda źródlana Żywiec Zdrój pochodzi z ekologicznie czystych rejonów Polski - z ujęć w Żywieckim Parku Krajobrazowym. „Dzięki niskiej mineralizacji oraz niskiej zawartości sodu może być spożywana codziennie bez ograniczeń. Jej jakość potwierdzana stałymi badaniami oraz corocznymi audytami sprawiła, że produkt polecany jest od 10 lat przez Instytut Matki i Dziecka w żywieniu niemowląt” – zapewnia Magdalena Potocka. Żywiec Zdrój Smakołyk to naturalna, niskozmineralizowana woda źródlana, wydobywana również z ujęć Żywieckiego Parku Krajobrazowego.
Elżbieta Mudź, Category Manager Hoop S.A. zapewnia, że jej firma była jedną z pierwszych jeśli chodzi o oferowanie wód smakowych na polskim rynku. „Aktualnie posiada w swojej ofercie wody smakowe Arctic, które zajmują silną piątą pozycję na rynku (3,51% udziału ilościowego oraz 3,57% udziału wartościowego w rynku wód smakowych*)” – zaznacza.
W ofercie znajdziemy wody smakowe Arctic dostępne w wersji niegazowanej oraz w 3 wariantach smakowych: cytrynowym, truskawkowym i jabłkowym. Wszystkie smaki zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek i sprzedają się zgodnie z ogólnymi preferencjami konsumentów. Nieznacznie chętniej kupowany jest wariant cytrynowy, ale trudno mówić o jakichś istotnych różnicach – dodaje Elżbieta Mudź.
Wody smakowe Arctic wytwarzane są na bazie średniozmineralizowanej naturalnej wody mineralnej Arctic (ogólny stopień mineralizacji 600mg/l). Wyróżniają się połączeniem preferencji polskiego konsumenta (słodycz) oraz wyjątkowo niskiej kaloryczności (ok. 5kcal/100ml) w porównaniu z ofertą konkurencji. Wody smakowe Arctic zachowują więc cechy wariantu klasycznego: woda dla osób aktywnych, dbających o swój wygląd a jednocześnie ceniących w życiu przyjemności.
Kampania reklamowa marki Arctic promuje zarówno jej wizerunek ogólny, jak i nowości smakowe. Kampania wód smakowych to 3 spoty sponsorskie 8” prezentujące smak cytrynowy, truskawkowy oraz jabłkowy. Ze względu na tak szeroko zakrojone działania reklamowe warto w ofercie sklepu mieć wszystkie warianty Arctic – twierdzi przedstawicielka firmy.
* Dane Hoop Polska za okres styczeń - czerwiec 2006 (I półrocze 2006)
Według Edyty Bilskiej, marketing managera Nałęczów Zdrój Sp. z o.o., producenta Cisowianki - jednym z czynników wpływających na dobre wyniki sprzedaży Cisowianki jest niewątpliwie rosnąca świadomość naszego społeczeństwa w zakresie zdrowego odżywiania. Konsumenci zaczynają zwracać uwagę na skład kupowanych produktów, zaczynają czytać etykiety. „Nasze Cisowianki są odpowiedzią na tę wzrastającą świadomość konsumentów, na rosnące zapotrzebowanie na produkty w 100% naturalne. Dostępne w sklepach wody smakowe charakteryzują się przede wszystkim tym, że są –najczęściej sztucznie - słodzone. My staramy się patrzeć długoterminowo. Nasze Cisowianki, dzięki temu, że są produktami całkowicie naturalnymi, wyprzedzają panującą wśród producentów modę. Jesteśmy przekonani, że konsumenci (coraz bardziej świadomi zalet zdrowego żywienia) to docenią.” – mówi Edyta Bilska.
Te aromatyzowane wody są również „najmłodszymi produktami” w portfolio Cisowianki. Firma oferuje dwie wody należące do segmentu wód smakowych: Cisowiankę gazowaną z cytryną i z miętą. „Cisowianki charakteryzują się tym, że wszystkie zawarte w nich składniki (cytryna, mięta i dwutlenek węgla) są naturalne. Nasze wody nie zawierają żadnych sztucznych dodatków (konserwantów i słodzików), nie zawierają także cukru. Są w 100% naturalne i tym różnią się od innych produktów tego typu dostępnych na rynku” – zachwala Edyta Bilska.
Jak przytacza Edyta Bilska - wg danych ACNielsen za okres kwiecień - maj 2006 roku, udział Cisowianek w rynku wód smakowych wynosi 2,5%. „Ten stosunkowo niski wskaźnik wynika z niskiej jeszcze dostępności tych produktów w sklepach. Ciągle pracujemy nad rozwojem dystrybucji wód aromatyzowanych w całej Polsce, obecnie jesteśmy w trakcie wprowadzania ich do dużych sieci handlowych” – informuje przedstawicielka firmy. Dodaje, że Cisowianka cieszy się popularnością wśród konsumentów i wskaźniki udziału Cisowianek aromatyzowanych w sprzedaży sklepów (rynek tradycyjny) nie ustępują wodom smakowym lidera rynkowego (Żywiec Zdrój cytrynowy – udział na poziomie 3,56%, Cisowianka aromatyzowana z cytryną – 3,64%).
Wody smakowe w swojej ofercie ma także Jurajska Spółdzielnia Pracy, która już w 2004 roku wprowadziła do swojej oferty produkty „Jurajska ze smakiem”. Na początku wody były dostępne tylko w wersji gazowanej. Ich sukces na rynku spowodował poszerzenie oferty o wersje niegazowane wód smakowych. Jak informuje Maciej Ludwik, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Jurajskiej Spółdzielnii Pracy, obecnie szacuje się, że wody smakowe z jego firmy stanowią 7-8% całego segmentu wód smakowych.
W ofercie znajdują się wody gazowane w butelkach PET o pojemności 2l w smakach limonkowym, pomarańczowym oraz jabłkowym, jak również wody niegazowane w butelkach PET o pojemności 1,5l w smakach cytrynowym i poziomkowym. Na sezon 2006 asortyment wód smakowych poszerzył się o produkty w mniejszych, poręcznych opakowaniach PET o pojemności 0,5l.
Oprócz serii „Jurajska ze smakiem” dostępny jest ciekawy produkt dedykowany zwłaszcza osobom przebywającym w klimatyzowanych pomieszczeniach. Jest to Perła Jurajska, dostępna w opakowaniu PET o pojemności 0,5l, która dzięki unikalnym składnikom oprócz ciekawego, miętowego smaku oferuje działanie odświeżająco-orzeźwiające. Tak więc obecnie konsumenci mają do wyboru aż 11 produktów.
Zdaniem Macieja Ludwika, to czym odróżniają się wody smakowe Jurajskiej Spółdzielni Pracy to fakt, iż bazują na naturalnej wodzie mineralnej. Kategoria ta w odróżnieniu od naturalnych wód źródlanych i wód stołowych wyróżnia się stabilniejszym składem, właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne oraz korzystnym oddziaływaniem na zdrowie ludzi. „Naturalna woda mineralna Jurajska ze względu na pierwotną czystość mikrobiologiczną i chemiczną, skład oraz optymalną kompozycję makro- i mikroelementów może być polecana w dowolnych ilościach ludziom w każdym wieku. Zawartość wapnia i magnezu w stosunku 2:1 gwarantuje optymalne przyswajanie i prawidłowy bilans obu biopierwiastków w organizmie człowieka. Wody smakowe z Jurajskiej wykorzystują te walory oferując dodatkowo subtelny smak i aromat” – dodaje Maciej Ludwik.
Głównie regionalnym dostawcą wody jest natomiast Zakład Produkcji Wód „Rzeszowianka” - położony w miejscowości Borek Stary koło Rzeszowa. Zakład poza produkcją wody gazowanej i niegazowanej, produkuje również szeroką gamę napojów owocowych na bazie naturalnej wody Rzeszowianka. Produkty są dostępne w butelkach szklanych o pojemności 0,33 litra oraz butelkach typu PET o pojemności 1,5 litra. Wśród wód smakowych w ofercie firmy dostępne są smaki typowo polskich owoców jak gruszka czy brzoskwinia, smaki egzotyczne: ananas, orange czy orzeźwiająca lemoniada oraz różne oranżady.
„Na upalne dni polecamy niesłodzoną wodę o delikatnym smaku cytryny, która doskonale gasi pragnienie” - mówi Monika Glica z „Rzeszowianki”. Napoje słodzone są naturalnym cukrem bez dodatkowych substancji słodzących. Zaznacza, że firma prowadzi kampanie reklamowe nie tyle poszczególnych produktów, co ogólnie marki Rzeszowianka, dlatego też w ofercie hurtowni i sklepów detalicznych powinny znaleźć się wszystkie produkty Rzeszowianki.
Już od kilkunastu lat na stale rozwijającym się rynku wód aromatyzowanych działa Ustronianka. Odpowiadając na zapotrzebowanie rynku w 2005 roku firma „odświeżyła” tę linię produktów. Wody gazowane produkowane są obecnie w nowych 2-litrowych butelkach i większej gamie smaków. Oferta została również powiększona o wody niegazowane – w 1,5 litrowych butelkach znanych już klientom z Naturalnej Wody Mineralnej Ustronianka. W 2006 roku ofertę poszerzono o wody w opakowaniach 0,5 litrowych. Wszystkie produkty otrzymały nowe, wyróżniające je etykiety, a kolor opakowań uwzględnia aktualne tendencje panujące w tym sektorze.
W ofercie znajdują się wody gazowane o smaku cytryny, truskawki, maliny i jabłka oraz wody niegazowane o smaku cytryny, truskawki, grejpfruta i jabłka. „Niezmiennie na pierwszym miejscu zarówno wśród wód gazowanych jak i niegazowanych jest woda o smaku cytryny” – mówi Jakub Kowalski Specjalista do spraw marketingu w Ustroniance. Jednakże swoich stałych klientów mają takie smaki jak jabłko, truskawka, malina czy też niegazowana woda o smaku grejpfruta – popularna zwłaszcza wśród pań propagujących zdrowy tryb życia.
Zdaniem Jakuba Kowalskiego, produkty firmy wyróżniają się z jednej strony opakowaniami odpowiadającymi najnowszym trendom, bardzo komunikatywnymi etykietami oraz co najważniejsze, idealnie dobranej recepturze i właściwym proporcjom pomiędzy naturalną wodą mineralną a dodanym aromatem.
tagi: wody smakowe ,
Z najnowszego rynkowego raportu wynika, że w tym roku 24%...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....