Kategorie produktów

Jak założyć hurtownię farmaceutyczną i prowadzić hurtową sprzedaż leków OTC. Część 2

Czwartek, 20 lipca 2006 HURT & DETAL - Nr 3 (5) / 2006
Uzyskanie pozytywnej opinii Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w związku z ubieganiem się o status hurtowni farmaceutycznej, uzależnione jest m.in. od prawidłowego przygotowania pomieszczeń przyszłej hurtowni.

Minister Zdrowia w Rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2002 roku ustalił procedury Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, które określają:

utrzymanie właściwego stanu technicznego i sanitarnego lokalu hurtowni farmaceutycznej,zasady przechowywania produktów leczniczych,zasady i tryb przyjmowania i wydawania produktów leczniczych,warunki transportu i załadunku produktów leczniczych,prawidłowe prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,sposób powierzania zastępstwa osoby wykwalifikowanej, odpowiedzialnej za prowadzenie hurtowni.

Zgodnie z Rozporządzeniem:
Hurtownia farmaceutyczna składa się co najmniej z komory przyjęć, pomieszczenia magazynowego, pomieszczenia ekspedycyjnego oraz pomieszczenia administracyjnego i socjalnego; komora przyjęć i pomieszczenie ekspedycyjne muszą posiadać odrębne wejścia.
W hurtowni farmaceutycznej przewiduje się ciągi komunikacyjne, takie jak korytarze i przejścia pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami hurtowni, odpowiednie do charakteru wykonywanych zadań.
Pomieszczenia magazynowe hurtowni farmaceutycznej i ich otoczenie utrzymuje się w czystości oraz zapewnia skuteczne izolowanie od warunków zewnętrznych, w szczególności powierzchnia, kubatura oraz wyposażenie pomieszczeń muszą być dostosowane do prowadzonego asortymentu, a także odpowiednio wyposażone w:
1) urządzenia wentylacyjne,
2) urządzenia termoregulacyjne,
3) legalizowane przyrządy umożliwiające całodobową kontrolę oraz rejestrację temperatury i wilgotności, aby temperatura we wszystkich częściach pomieszczeń była zgodna z warunkami przechowywania produktów leczniczych określonymi przez podmiot odpowiedzialny lub w odpowiedniej farmakopei.
Względna wilgotność w pomieszczeniach utrzymujących temperaturę pokojową nie może przekraczać 70%.

Przedsiębiorca prowadzący hurtownię farmaceutyczną przechowuje rejestr obejmujący wpisy pomiaru temperatury i wilgotności za dany rok kalendarzowy, przez okres 12 miesięcy, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, którego wpisy dotyczą.

W zakresie stanu technicznego i sanitarnego pomieszczeń magazynowych hurtowni uwzględnia się ponadto następujące wymagania:
ściany, podłogi i sufity pomieszczeń muszą być gładkie, bez uszkodzeń, niepylące i łatwe do mycia i czyszczenia, a w razie potrzeby do dezynfekcji,
powierzchnia i wyposażenie magazynowe muszą być wolne od odpadków, kurzu i szkodników oraz zapewniać:
a) zabezpieczenie produktów leczniczych przed zanieczyszczeniami organicznymi oraz uszkodzeniami mechanicznymi, a także przed mikroorganizmami i szkodnikami,
b) warunki uniemożliwiające wzajemne skażenie produktów leczniczych,
c) warunki uniemożliwiające dostęp do produktów leczniczych osobom nieupoważnionym.

tagi: hurtownia farmaceutyczna ,