Rozbudowane możliwości analityczne – analiza sprzedaży wg różnych kryteriów i przekrojów danych, możliwość budowania własnych raportów, systemy alertów i przypomnień. Dostęp zdalny przez internet do systemu sprzedaży i danych analitycznych – możliwość kontroli i monitoringu przy pomocy np. urządzeń mobilnych.
Witold Podgórski, Product Manager w Comarch ERP potwierdza, że przy wyborze systemu bardzo ważną kwestią jest kompleksowe obsłużenie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. „W związku z tym kluczowe jest wybranie systemu, który będzie wspierał wszystkie wykorzystywane kanały sprzedaży, a także umożliwi firmie dalszy rozwój i otwieranie kolejnych kanałów sprzedaży w idei Omnichannel. Najefektywniejszym sposobem wdrożenia omnichannel w przedsiębiorstwie jest wybranie tzw. Oferty „All in One”. W zakres takiej oferty powinny wchodzić systemy do: zarządzania przedsiębiorstwem, obsługi punktów sprzedaży (stacjonarnych i mobilnych), obsługi magazynu wysokiego składowania, obsługi sklepu internetowego, obsługi platformy B2B itd.” – wyjaśnia ekspert.
Co ma znaczenie?
Na co należy zwrócić uwagę i w jaki sposób dobrać system, który będzie idealnie pasować do rodzaju prowadzonego przez nas biznesu? Czy metraż, rodzaj asortymentu bądź inne czynniki mają znaczenie?
„To, na co przede wszystkim warto zwrócić uwagę przedsiębiorców, to możliwość obniżenia kosztów poprzez wybór oprogramowania w modelu subskrypcji, gdzie przedsiębiorca nie musi kupować oprogramowania, by z niego korzystać, czy rozwiązań tzw. chmurowych, gdzie z kolei oszczędności są możliwe w zakresie infrastruktury informatycznej, bo tę w dużej mierze zapewnia dostawca” – tłumaczy Karol Flaziński. Ekspert firmy Sage dodaje, że warto przy tym sprawdzić, czy dostawca oprogramowania gwarantuje pełne wsparcie w zakresie zmian prawnych, a także możliwość dostosowania standardowego rozwiązania do potrzeb danego przedsiębiorcy i jak wygląda proces wdrożenia tych rozwiązań.
„Właściciel sklepu, który jest zdecydowany kupić system sprzedażowy, powinien zwrócić uwagę, czy płytę CD z programem i instrukcją można kupić wyłącznie w tradycyjnym sklepie, czy też można pobrać aplikację ze strony internetowej, a następnie dokonać samodzielnej instalacji. Ważne jest, by program można było przetestować na bezpłatnej wersji demo. Często przedsiębiorca dopiero wtedy może sprecyzować swoje potrzeby. Dodatkowo w przypadku placówki handlowej niezwykle istotne jest, by szybko można było usunąć ewentualne usterki. Należy sprawdzić dostępność serwisu i czy producent oferuje pomoc techniczną, np. telefoniczną. Zamknięcie sklepu z powodu wadliwie działającego oprogramowania to wymierne straty finansowe, a bywa, że także utrata niektórych klientów” – wskazuje Marek Szklarz z firmy InsERT S.A.
„Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na elastyczność systemu. Obecnie każda z firm wypracowane ma swoje procesy za pomocą których prowadzi swoją działalność. Dlatego też umiejętne dostosowanie systemów informatycznych podczas wdrożenia jest bardzo istotne. Przykładowo; ważnym elementem systemu POS jest jego intuicyjność i wydajność procesowa. Ze względu na dużą rotację wśród pracowników sklepu, kluczowe jest to, aby nowy pracownik szybko wdrożył się w swoją pracę i sprawnie obsługiwał klientów sklepu. Z drugiej strony warto też wybrać rozsądnie dostawcę i producenta systemu. Jeśli firma chce się rozwijać, to ważne jest to, aby system rozwijał się wraz z firmą oraz pozwalał jej wdrażać innowacyjne rozwiązania, a co za tym idzie wygrywać z konkurencją” – wyjaśnia Witold Podgórski z Comarch ERP.
Za i przeciw
Eksperci sygnalizują też, że nie można patrzeć na wybór oprogramowania jednowymiarowo, tylko należy przyjąć szerszą perspektywę. Zawsze trzeba bowiem myśleć o możliwościach systemu w razie powiększania biznesu. „Jednym z błędów popełnianych przez handlowców jest zakup programu, którego nie da się później rozbudować. Często nie przewidują, że ich biznes rozwinie się, a system będzie potrzebował dodatkowych modułów, funkcji, stanowisk itd.” – wyjaśnia Marek Szklarz.
Paweł Słupek z firmy COMP podkreśla, że znalezienie balansu pomiędzy ceną wybranego systemu, a jego możliwościami to prawdziwe wyzwanie dla przedsiębiorców. Tak jak inni eksperci podkreśla, że należy mieć na uwadze możliwość rozwoju zarówno własnej firmy jak i nabywanego oprogramowania. „Szukając złotego środka pomiędzy rozbudowaną funkcjonalnością, a kosztem łącznym wdrożenia, należy kalkulować wpływ wdrażanego systemu na poprawę parametrów własnego biznesu i szanse na jak najszybszy zwrot z inwestycji” – tłumaczy Paweł Słupek.
Ważnym zagadnieniem jest też bezpieczeństwo danych w wybieranym systemie. Są to nie tylko kwestie prawne, ale też finansowe, bo narażamy się na kradzież czy nieumyślne skasowanie ważnych informacji, jeśli niedostatecznie je zabezpieczymy. „Z jednej strony użytkownicy chcą utrzymać dla siebie wygodny dostęp do danych przez internet, np. przy pomocy urządzeń mobilnych, z drugiej strony obawiają się utraty czy kradzieży tych danych. Coraz częściej wraz z systemami sprzedaży oferowane są rozwiązania chmurowe, które pozwalają na bezpieczny dostęp dla użytkowników, a dodatkowo uniezależniają przechowywanie danych i zarządzanie biznesem od własnej infrastruktury informatycznej” – podsumowuje Paweł Słupek, Marketing Manager marki Novitus, COMP SA.
Analiza potrzeb, oczekiwań i własnego biznesu są kluczem do dobrania właściwego oprogramowania. Warto wcześniej przejrzeć oferty dostępne na rynku, a także skonsultować się z ekspertami, by zainwestowane w system środki zwróciły się w postaci wygodnej i bezpiecznej obsługi naszego przedsiębiorstwa.
Paweł Słupek,
Marketing Manager marki Novitus, COMP SA
Marek Szklarz, InsERT S.A.
Karol Flaziński,
Product Marketing Manager Sage Symfonia 2.0 & Sage 50cloud, Sage
Witold Podgórski, Product Manager, Comarch ERP
tagi: InsERT S.A. , oprogramowanie , sklep , magazyn , sprzedaż ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...