Na rynku dostępne są dziesiątki ofert operatorów proponujących przedsiębiorcom wprowadzenie obsługi płatności bezgotówkowych. Jakie są korzyści z udostępnienia konsumentom możliwości płatności kartą opowiadają eksperci.
Polscy konsumenci polubili płatności kartą, szczególnie tą zbliżeniową, za ich szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. „Ma to swoje odzwierciedlenie w rosnącym odsetku osób, które deklarują, że częściej korzystają z karty niż gotówki, jako formy płatności. Z badań NBP wynika, że już 2/3 konsumentów uważa, że płacenie kartą jest wygodniejsze niż gotówką. Jest również znacznie szybsze, przeciętnemu konsumentowi pozwala zaoszczędzić nawet 6 godzin rocznie spędzonych przy sklepowej kasie – jak pokazało badanie Barclaycard. Z kolei badania opinii na zlecenie Mastercard pokazały, że przy większych zakupach w kolejce do kasy spędzamy średnio aż 18 minut. Najdłuższe kolejki ankietowani odnotowują w dyskontach (64%) oraz hipermarketach (50%). Karty zbliżeniowe rozwiązują ten problem, ponieważ eliminują konieczność odliczania gotówki czy wydawania reszty, z czego korzystają i kupujący, i sprzedawcy.
Udostępnianie konsumentom możliwości płatności kartą, obok niższych kosztów, zapewnia też wyższe obroty. Jak pokazują inne badania na zlecenie Mastercard, 65% polskich konsumentów deklaruje, że poleciłaby znajomym miejsce, w którym zacznie być akceptowana płatność kartą. 52% wskazuje, że częściej zacznie korzystać z usług takiego miejsca, a 33% jest skłonna w nim wydać więcej za każdorazowe zakupy. Tymczasem niemal połowa polskich konsumentów (47%) sygnalizuje, że nie we wszystkich okolicznych sklepach i punktach usługowych może płacić kartą. Jako miejsca, gdzie najtrudniej znaleźć terminal płatniczy, wskazywane były m.in. targi i bazarki (75%), ale też małe sklepy osiedlowe (47%). Można więc założyć, że firmy, które decydują się na akceptowanie transakcji bezgotówkowych, mogą liczyć na dodatkowe przychody” – informuje Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Korzyści z płatności bezgotówkowych
Wprowadzenie terminali płatniczych to przede wszystkim bezpieczeństwo i wygoda. „Nie trzeba martwić się o to, czy w kasie znajduje się wystarczająca ilość drobnych do wydania reszty. Dzięki możliwości integracji terminali POS z systemem kasowym spada ryzyko pomyłki w przyjmowaniu i wydaniu pieniędzy, a także skraca się czas obsługi klientów. Znika też problem przechowywania i transportu utargu, czy płacenia za dostawy. Pieniądze szybko trafiają na konto i są dostępne 24 h na dobę. Warto także pamiętać o tym, że coraz większa liczba klientów po prostu oczekuje możliwości zapłacenia kartą i nie nosi przy sobie gotówki. Potwierdzają to m.in. wyniki badań: „Postawy Polaków wobec form płatności”. Wg nich, aż 4 na 10 respondentów deklaruje, że jest w stanie całkowicie zrezygnować z transakcji, jeśli nie ma możliwości zapłacenia kartą” – informuje Renata Zielińska, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami eService.
„Terminal to także dodatkowe źródło dochodów – sklep może zarabiać na usługach terminalowych. Terminal w sklepie to również oszczędności związane z wysokim kosztem obsługi gotówki. Coś, czego nie czujemy tak dobitnie, dopóki nie przeliczymy materialnych kosztów transportu gotówki i jej zabezpieczenia, czasu, jaki zyskuje personel, który nie musi wydawać reszty. Zmniejszy się też liczba pomyłek kasjerskich i nadużyć związanych z przyjęciem sfałszowanego banknotu. Zyskuje się miano nowoczesnego polskiego przedsiębiorcy” – wyjaśnia Grzegorz Łapiński, Wiceprezes firmy Polskie ePłatności.
„Terminale to nie tylko płatności kartą, to również narzędzia, umożliwiające przyjmowanie płatności mobilnych takie jak Blik, Google Pay, czy świeżo w Polsce uruchomiony Apple Pay. Terminale pozwalają poza przyjmowaniem płatności, również na generowanie dodatkowej sprzedaży i marży w sklepie. Za pośrednictwem terminala możemy sprzedawać doładowania do telefonów prepaid, przyjmować od klientów płatności za domowe rachunki (usługa billpayment), sprzedawać kody do przedpłaconych liczników energetycznych, czy do gier i usług online, np. Paysafecard, Spotify lub do płatnych usług platform Playstation czy Xbox” – dodaje Adrian Lachowicz, NaviPay.
Jaki terminal wybrać?
Terminal powinien zostać dobrany biorąc pod uwagę charakter punktu sprzedaży oraz jego możliwości techniczne. „Może być stacjonarny – na stałe podłączony do prądu i stojący na ladzie sklepowej lub mobilny czyli z baterią, umożliwiający podanie go klientowi lub wprost podejście do klienta. Terminal można zintegrować z kasą fiskalną, by usprawnić proces sprzedaży i późniejszych rozliczeń w sklepie.
Natomiast ze względu na warunki techniczne lokalu decydujemy dodatkowo czy terminal powinien łączyć się z siecią LAN (przewodowo), czy w oparciu o transmisję mobilną gprs (bezprzewodowo).
Są również dostępne urządzenia w pełni mobilne tzw. mPOSy, dużo mniejsze od klasycznych terminali i dedykowane do biznesów często nie posiadających lokalu stałego, gdzie wykonanie usługi odbywa się np. w domu klienta (dowóz jedzenia, kurierzy, kosmetyczki, usługi remontowe i serwisowe)” – informuje Adrian Lachowicz, NaviPay.
Rozwiązania na rynku
Na rynku dostępnych jest wielu dostawców usług. Zorientowanie się w różnicach między ich ofertami oraz narzędziami jakie proponują, analiza złożonych cenników i w końcu treść umów, stanowią dużą barierę głównie dla najmniejszych przedsiębiorców. W odpowiedzi powstają programy, np. Program Polska Bezgotówkowa, czy serwisy doradcze, zwiększające świadomość przedsiębiorców oraz ułatwiające wprowadzenie płatności bezgotówkowych w ich przedsiębiorstwach.
„W jednym miejscu zebraliśmy oferty dostawców, które są odpowiedzią na różne zapotrzebowania, często mocno niestandardowych biznesów. Dostawcę usługi wybieramy na bazie informacji o wielkości obrotu, średniej wartości zakupów oraz ilości klientów. Pod uwagę bierzemy również czy przedsiębiorca jest zainteresowany sprzedażą przez terminal innych usług. Czy specyfika jego biznesu wymaga urządzenia przenośnego czy stacjonarnego. Czy wymaga integracji z kasą fiskalna, czy prowadzi np. biznes sezonowy, lub jego klienci oczekują realizacji usługi w domu (np. catering z dowozem) i niezbędne są 2 urządzenia – w lokalu i dla kierowcy” – wyjaśnia Adrian Lachowicz, właściciel niezależnej platformy integrującej wszystkie płatności w Polsce (doradcaplatności.pl), NaviPay.
Program Polska Bezgotówkowa
Program Polska Bezgotówkowa to wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych (wydawców kart, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych Visa i Mastercard przy udziale Związku Banków Polskich i Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii), dzięki której mali detaliści otrzymują darmową usługę akceptacji kart przez jeden rok.
Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy, którzy chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych za swoje towary i usługi, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowali płatności bezgotówkowych. Do udziału w Programie uprawnieni są chętni przedsiębiorcy, którzy posiadają maksymalnie 5 placówek detalicznych. Przedsiębiorca, który zdecyduje się przyłączyć do Programu, otrzyma wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez okres 12 miesięcy. Detalista może otrzymać maksymalnie 3 terminale. Dla każdego terminala okres dofinansowania jest liczony przez 12 miesięcy osobno, od momentu jego instalacji.
Przez pierwsze cztery miesiące w ramach funkcjonowania Programu Polska Bezgotówkowa zainstalowano już 30 tysięcy terminali płatniczych w ponad 4 tysiącach miejscowości w Polsce. Blisko 80% miejscowości uczestniczących w Programie to miejscowości poniżej 2 tys. mieszkańców! Przedsiębiorcy, którzy przystąpili do Programu Polska Bezgotówkowa reprezentują ponad 160 rodzajów działalności. Największy udział (32,2%) mają sklepy różnych branż m.in. odzieżowe, obuwnicze, sklepy z elektroniką i wielobranżowe. Na kolejnym miejscu (z udziałem 26,4%) plasują się punkty usługowe dla mieszkańców – fryzjerzy, mechanicy samochodowi, salony piękności. Trzecie miejsce z udziałem 11% przypada sklepom spożywczym.
Program realizowany jest przez Fundację Polska Bezgotówkowa. Fundacja została powołana w lipcu 2017 r. w związku z porozumieniem zawartym przez Związek Banków Polskich, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Visa oraz Mastercard w celu podejmowania działań w zakresie rozbudowy sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także promocji innowacji technologicznych wspierających obrót bezgotówkowy w Polsce.
Przyszłość rynku
Jak przyznają eksperci rozwój rynku pójdzie w kierunku eliminacji fizycznych urządzeń. „Usługi oparte całkowicie na smartphonie, który jest już dziś nieodłącznym narzędziem kontaktu każdego przedsiębiorcy, stanie się również narzędziem do przyjmowania płatności od klientów. Rozwiązania takie jak Fastpass stają się już obecnie, a Softpos staną za chwilę, realną alternatywna dla klasycznych terminali, zwłaszcza tam gdzie mobilność jest kluczowa.
Kolejna rzecz, z którą się spotykamy coraz częściej to eliminacja konieczności noszenia ze sobą karty płatniczej. Jej rolę niejako przejmują smartphony, w których instalujemy aplikacje do płatności mobilnych. Karta przypisana jest do naszego konta w aplikacji, a płatność w sklepie odbywa sią za pomocą telefonu” – wyjaśnia Adrian Lachowicz, NaviPay.