Wiadomości

25 lat Mentos w Polsce

Wtorek, 24 lipca 2018
Perfetti Van Melle – jeden z największych producentów słodyczy na świecie, m.in. popularnych cukierków Mentos czy lizaków Chupa Chups, od ćwierć wieku jest obecny na polskim rynku. Kto wie, jak wyglądałyby specjały tej firmy, gdyby nie podróż braci Van Melle do Polski na początku XX wieku?
Niewielki, na pierwszy rzut oka niepozorny cukierek, który zrobił ogromną karierę na całym świecie. Mentos, bo o nim mowa, jest doskonale znany każdemu miłośnikowi słodyczy. W Polsce pojawił się na masową skalę w latach 90-tych, wcześniej był dostępny jedynie w Pewexach. 25 lat temu jego producent, Perfetti Van Melle, otworzył w kraju nad Wisłą swój oddział. I chociaż szybko zasmakowaliśmy w asortymencie tej firmy, niewiele osób wie, że jej najbardziej znane produkty mają swoje początki właśnie w naszym kraju, a dokładnie w Małopolsce. Jak to się zaczęło?

Receptura z podwawelskiego grodu

Breskens w Holandii. Małe nadmorskie miasteczko, gdzie głównymi atrakcjami jest największy w kraju Festiwal Rybacki oraz holenderska latarnia morska. To właśnie tu zaczyna się historia jednej z największych firm FMCG na świecie. W 1900 roku Izaak Van Melle otworzył małą, lokalną cukiernię. Bieg wydarzeń przyspiesza 32 lata później, gdy jego synowie Michael i Pierre Van Melle przejmują rodzinny biznes i planują przyciągnąć klientów nowymi produktami. Przedsiębiorcy postanawiają wyruszyć w kolejową podróż po Europie w celu znalezienia świeżych przepisów. Ostatecznie docierają do Polski, gdzie poznają krakowskich cukierników i kupują od nich recepturę na ciasto do cukierków do żucia nazwane przez Holendrów „tella”, która podbije później podniebienia wszystkich smakoszy na świecie. Z połączenia owocowych aromatów i ciasta powstaje przepis na nowe owocowe cukierki Fruittella, które później stały się bazą dla kolejnego produktu firmy – początkowo karmelowych cukierków o smaku mięty nazwanych Mentos. Ich produkcja pełną parą rusza w latach 50., kiedy rozpoczyna się eksport na kraje zagraniczne, takie jak Francja, Niemcy czy Wielka Brytania.

Słodka fuzja

Dzięki swoim produktom Van Melle w ciągu kilkudziesięciu lat stało się jedną z najbardziej znanych lokalnych firm. Rozpoczęcie sprzedaży Mentos i Fruittella w nowych innowacyjnych opakowaniach, otwarcie na nowe rynki, intrygujące kampanie reklamowe – to wszystko spowodowało, że produkty firmy stawały się coraz bardziej znane i coraz mocniej odciskały swój ślad w popkulturze. W 1993 roku historia zatoczyła koło i Mentos symbolicznie powrócił do Polski, poprzez otwarcie tutaj oddziału Van Melle. Przełom nastąpił w 2001 r., gdy Van Melle połączyła siły z włoskim potentatem gum do żucia Perfetti, tworząc trzecią największą firmę w kategorii słodyczy na świecie.

– Bardzo cieszy mnie fakt, że Polacy tak chętnie sięgają po nasze produkty, szczególnie że to kraj, z którym jesteśmy związani w wyjątkowy sposób – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska.  – Nasze lizaki i cukierki są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych marek. Specjalnie z myślą o polskich klientach wprowadzamy do oferty ich ulubione smaki, np. truskawkowe, które cieszą się sporą popularnością. Bardzo istotne jest to, że wokół naszej filii w Polsce udało nam się zgromadzić fantastycznych ludzi. Obecnie zatrudniamy ok. 130 osób w całym kraju. Mam nadzieję, że Mentos, Fruittella i inne nasze produkty zawsze będą cieszyć się powodzeniem w miejscu, gdzie zaczęła się ich historia.



tagi: Mentos , cukierki , słodycze , Perfetti Van Melle ,