Kategorie produktów

Wywiad z Robertem Kabotem, Head of Assortment Management Department w MV Poland

Wtorek, 26 czerwca 2018 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 06/148. Czerwiec 2018
O rynku alkoholi, pozycji firmy i alkoholowych hitach tego lata rozmawiamy z Robertem Kabotem, Head of Assortment Management Department w MV Poland.
Jaką obecnie pozycję na rynku posiada MV Poland?

MV Poland jest 6 firmą alkoholową w segmencie wódek w Polsce wg raportu IWSR 2017. Produkujemy takie marki jak Stumbras i Jagiełło. Jesteśmy też obecni w segmentach whisky (marki Bunnahabhain, Deanston, Scottish Leader), win (marki Echo Falls, Tall Horse, Alita), likierów (marka Amarula), rumów (marka Angostura) i brandy (marka Imperial XII). Nasz portfel produktów jest więc szeroki i każdy konsument znajdzie tam coś dla siebie.

Jak rozwijają się poszczególne segmenty alkoholu mocnego w Polsce?

Spośród alkoholi mocnych, w Polsce dominuje wódka. Bardzo dynamicznie rozwijają się segmenty whisky i wina. Również rum jest ciekawą kategorią, którą warto obserwować.

Które z kategorii z portfolio wykazały największą dynamikę sprzedaży w ostatnim  czasie, a które będą tymi wiodącymi w kolejnych latach?

Jak wspomniałem wcześniej, wódka jest kategorią dominująca, jeżeli chodzi o wolumen sprzedaży. Stąd też Stumbras Vodka jest najdynamiczniej rosnącym naszym produktem, który zachowuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży przez 5 ostatnich lat. Otrzymaliśmy m.in. za to Gazelę Biznesu w tym roku. Rozwijają się segmenty whisky i wina. Jest to trend ogólnoeuropejski, żeby nie powiedzieć ogólnoświatowy. Powoli zmieniają się modele konsumpcji niektórych produktów (w tym wódki) i stąd wzrosty akurat tych dwóch kategorii. Konsumenci mają też łatwiejszy niż przed laty dostęp do najbardziej niezwykłych produktów ze wszystkich stron świata, dlatego też próbują różnych nowości.

Jakie są trendy na rynku alkoholi? Jak w nie wpisuje się MV Poland?

Obserwujemy rynek i potrzeby konsumentów. Widoczna jest tendencja poszukiwania jakości. Już nie wystarczy, żeby produkt był tani. Obecnie mając do wyboru lepszy jakościowo alkohol lub tańszy produkt, wybierzemy ten lepszy jakościowo. Stąd rozwój kategorii whisky Single Malt, win szczepowych z różnych regionów świata. Jesteśmy obecni w tych segmentach rynku z whisky Bunnahabhain i Deanston (single malt), a nasz portfel win już wkrótce poszerzy się o nowe propozycje spełniające powyższe warunki. Będziemy też obecni w kategorii ginów z marką Portobello.

Czym się wyróżniają Państwa alkohole na półce sklepowej?

Nasza flagowa marka Stumbras wyróżnia się bardzo wysoką jakością, a także obecnością w butelce składników, z których jest wytworzona. Tak więc w butelce wódki czystej Stumbras Centenary znajdziemy wspaniały kłos pszenżyta, a w wariantach smakowych kawałki pigwy, żurawinę oraz maliny. Wszystkie droższe whisky i rumy są pakowane w ekskluzywne kartoniki lub puszki. W sieciach międzynarodowych nierzadko produkty nasze są eksponowane na specjalnych standach, które pomagają wyróżnić produkt w sklepie.

Co nowego pojawi się w portfolio MV Poland w sezonie letnim, co będzie hitem tego lata?

Jak już wspomniałem wcześniej, będzie to Gin Portobello, ekskluzywne i bardzo limitowane edycje whisky Bunnahabhain, wina ze średniej i wyższej półki. Hitem lata może okazać się wino musujące Alita, produkowane metodą Charmat (jak większość jakościowych win musujących), które przy bardzo wysokiej jakości ma ogromnie konkurencyjną cenę. Są to szczepowe wina musujące, które jakością nie odbiegają od produktów z rodziny prosecco czy cava. Kieliszek chłodnej Ality w ciepły letni wieczór, to doskonały relaks po trudach dnia codziennego.

Osobną kategorią, która od teraz zagości w naszym portfelu będą napoje, toniki oraz lemoniady bezalkoholowe Franklin&Sons, które są produktem kierowanym przede wszystkim do gastronomii. Napoje te, w pojemności 200 ml są gotowym uzupełnieniem koktajlu, ale mogą być też konsumowane osobno.

Na promowaniu jakich kategorii się skupicie w tym roku? Czy planowane są promocje konsumenckie?

Już w zeszłym roku rozpoczęliśmy różne działania promocyjne związane z marką Stumbras. Ten produkt będzie wspierany dalej przy wykorzystaniu różnych działań promocyjnych skierowanych do konsumentów, ale także do handlowców i sklepów. Mocniej będziemy też wspierać drugą naszą markę wódki, Jagiełło, na której chcemy się skupić w drugiej połowie roku. Pamiętamy o wszystkich partnerach handlowych, dla których przygotowane są różne oferty promocyjne. Staramy się równo traktować wszystkie kanały dystrybucji, co zostało zauważone w ubiegłym roku przez Polską Izbę Handlu. Dostaliśmy bardzo prestiżową nagrodę w kategorii alkoholi wysokoprocentowych w rankingu „Równi w biznesie”.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska



tagi: Robert Kabot , MV Poland , rynek , alkohole ,