O najgorętszych trendach na rynku kawy, ale także o propozycjach na lato i planach na przyszłość rozmawiamy z Grzegorzem Zduniakiem, Brand Managerem w Strauss Cafe Poland.
Wariacji na temat kawy może być wiele, o czym, jako jeden z jej czołowych producentów i dystrybutorów, wiecie najlepiej. Co proponujecie na zbliżające się lato?
Sezon letni to okres, w którym obserwujemy zwiększone zainteresowanie kawą serwowaną na zimno. Przynosi ona orzeźwienie w upalne dni oraz stanowi ciekawą alternatywę dla kategorii zimnych napojów. W nadchodzącym sezonie letnim chcemy pokazać konsumentom jak w prosty sposób mogą przygotować drinki kawowe na bazie kawy rozpuszczalnej MK Cafe, chłodnego mleka oraz syropów smakowych. Od połowy czerwca ruszamy z ogólnopolskim programem degustacji pod hasłem „Letnia kawa rozpieszczalna” wspierającym pozycjonowanie marki w kategorii kaw instant.
Jakie trendy na rynku obserwujecie? Czy takie tendencje przekładają się na sprzedaż konkretnych produktów? Co dla konsumentów jest kluczowe, jeśli chodzi o wybór kawy?
Jednym z głównych trendów, które obserwujemy na rynku polskim jest premiumizacja kategorii. Konsumenci chcą pić coraz lepszą kawę, poszerzają swoją wiedzę na temat tego napoju i sposobów jego przyrządzania, często starając się przenieść doświadczenie konsumpcji kawy z kawiarni do swojego domu. Przekłada się to na zwiększoną popularność ekspresów ciśnieniowych oraz sprawia, że rynek kawy ziarnistej osiąga dwucyfrowe wzrosty rok do roku. Trend ten jest szczególnie pozytywny dla marki MK Cafe. Zakorzeniła się ona w świadomości polskich konsumentów jako „polecana przez baristów” i dynamicznie rozwija swoje portfolio w segmencie ziaren zarówno poprzez koncept kawy świeżo palonej sprzedawanej przez internet (MK Cafe Fresh) jak i oferty kierowanej do tradycyjnego rynku detalicznego. Zwrot w kierunku kaw lepszej jakości przejawia się nie tylko rosnącą kategorią ziarna, ale powoduje również zmiany preferencji konsumentów w ramach pozostałych segmentów. Dobrym przykładem jest tutaj kawa rozpuszczalna, w której od kilku lat obserwujemy wzrost popularności kaw liofilizowanych (popularnie nazywanych kryształkami) kosztem innych rodzajów kawy rozpuszczalnej, które w percepcji konsumentów cechuje niższa jakość.
A jakie plany macie na najbliższy czas – nowe kampanie, zmiany w portfolio czy inwestycje?
Tym co wyróżnia markę MK Cafe na tle konkurencji jest pasja do kawy i chęć dzielenia się wiedzą na temat tego wyjątkowego napoju. Jest to nasze zobowiązanie wobec konsumentów, które realizujemy na każdym punkcie styku z marką, począwszy od komunikacji w mediach, a skończywszy na przydatnych poradach umieszczonych na opakowaniach kaw ziarnistych i mielonych.
Chcemy dzielić się naszą pasją do kawy z jak najszerszą grupą odbiorców, dlatego inwestujemy zarówno w kategorię kaw mielonych, jak i rozpuszczalnych, a także ziaren. W maju wystartowała nowa kampania telewizyjna promująca kawę ziarnistą MK Cafe Premium – 100% arabikę z Brazylii i Kolumbii. W ubiegłym miesiącu rozpoczęliśmy także program degustacji w sklepach pod hasłem „Sprawdź ten smak”, podczas których konsumenci mogą odkryć bogactwo smaku kawy mielonej i ziarnistej MK Cafe. W okresie letnim, mając na względzie zwiększoną popularność kaw instant będziemy wspierać nasze portfolio kaw rozpuszczalnych zarówno kampanią telewizyjną jak i poprzez degustacje letnich drinków kawowych w sklepach. Wprowadzamy również na rynek kawę rozpuszczalną MK Cafe Gold w nowym opakowaniu – poręcznej torbie o gramaturze 75 g dostępnej w atrakcyjnej cenie, którą można z łatwością zabrać np. na wakacyjny wyjazd.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska