Chociaż stałe miejsce na sklepowych półkach zajmują podstawowe warianty energetyków i izotoników, to rynek jest otwarty na nowości przy czym innowacyjność stanowi kluczowy aspekt rozwoju tej kategorii. Sprawdzamy sklepowe paragony i trendy na rynku.
Rynek napojów izotonicznych, energetycznych i funkcjonalnych rośnie i dynamicznie się rozwija przy czym wpisuje się w trend „health and wellness”. Producenci w odpowiedzi na funkcjonujące na rynku trendy poszerzają portfolio o produkty wzbogacone witaminami i minerałami, pojawiają się warianty bez cukru, z dodatkiem naturalnych ekstraktów i ziół, słodzone są naturalnymi preparatami takimi jak np. stewia.
Równolegle na rynku energetyków trwa moda wśród muzyków czy klubów sportowych na wprowadzanie nowych marek. Za przykład może posłużyć napój energetyczny Gang Albanii, którego twarzą został Popek.
Udziały w sprzedaży
Według agencji badawczej Nielsen najmniejszą pod względem sprzedaży wartościowej i jednocześnie cechującą się najszybszym tempem wzrostu sprzedaży kategorią są napoje energetyczne. Jest to kategoria, która rozwija się w dwucyfrowym tempie (+11,6%). „Wzrosty sprzedaży wartościowej widoczne są w okresach letnich, a sprzedaż kategorii na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy jest wyższa niż w przypadku analogicznych okresów rok wcześniej. Lokalizacja sprzedaży wartościowej dla kategorii napojów energetycznych znacznie odbiega od lokalizacji sprzedaży dla całego koszyka spożywczego. Na drugim miejscu pod względem wartościowej lokalizacji sprzedaży kategorii są stacje benzynowe, które mają 15,6% udziału wartościowego sprzedaży całej kategorii (ten sam wynik osiąga kanał dyskontów), zaś na pierwszym średnie sklepy spożywcze z dokładnie ¼ sprzedaży wartościowej kategorii. W sumie cały mały format stanowi 69,2% udziału wartościowego kategorii w skumulowanych ostatnich 12 miesiącach. Największy i rosnący udział w sprzedaży kategorii mają napoje energetyzujące. Stanowił on 80,6% w okresie skumulowanych 12 miesięcy. W podobnym tempie rozwija się segment napojów witaminowych, który nieznacznie odbiera udziały wartościowe napojom izotonicznym. Sprzedaż napojów izotonicznych jest stabilna rok do roku. Pod względem rodzaju opakowania i pojemności, za największą wartość sprzedaży (prawie 70% udziału wartościowego w kategorii) w ostatnich 12 miesiącach odpowiadała puszka 250 ml, jednak zdecydowanie dynamicznej rozwija się puszka 500 ml, której udział wartościowy urósł o 2 pp. vs poprzedni rok” – informuje Dominika Biszczanik, Analityk w firmie Nielsen Polska.
Napoje energetyzujące i izotoniczne na paragonach
Według CMR, napoje to jedna z najważniejszych kategorii dla sklepów małoformatowych, w okresie styczeń – październik 2017 odpowiadała ona za ok. 7% całkowitej wartości sprzedaży sklepów tego formatu. Sprzedaż napojów w sklepach spożywczych do 300 mkw. charakteryzuje się sezonowością, liczba transakcji wzrasta w okresie wiosennym, natomiast szczyt sprzedaży przypada na miesiące letnie. Podobna sezonowość występuje dla napojów energetyzujących oraz izotonicznych, które w analizowanym okresie odpowiadały odpowiednio za 12% oraz 2% obrotu kategorią napojów.
„W sklepach małoformatowych napoje izotoniczne cieszą się rosnącą popularnością, w ciągu ostatniego roku obroty generowane przez tę kategorię wzrosły o ponad 6% (porównanie styczeń 2017 – październik 2017 vs. styczeń 2016 – październik 2016). Jeszcze większą dynamiką charakteryzują się napoje energetyzujące, których wartość sprzedaży z roku na rok wzrosła o ponad 14%” – informuje Marzena Lech z CMR.
Jak podaje Instytut, energetyki mają zagwarantowane pewne miejsce na półkach sklepów. W październiku 2017 sprzedawane były w 98% sklepów spożywczych do 300 mkw, a klienci tych sklepów mogli wybierać z ponad dwunastu wariantów produktu. Napoje izotoniczne pojawiają się na półkach nieco rzadziej, w październiku 2017 sprzedawane były w 79% tych sklepów, a konsumenci wybierać mogli z ok. 7 wariantów.
„Pomimo, że segment napojów energetyzujących obfituje w nowości (coraz częściej na rynku pojawiają się chociażby produkty znanych muzyków czy klubów sportowych), to niezmiennie najwyższe obroty generowane są przez trzech głównych graczy: Food Care ze swoją kluczową marką Black, Red Bull oraz Maspex z marką Tiger, którzy łącznie odpowiadają za ponad 66% całkowitej wartości sprzedaży kategorii. Liderem pod względem udziałów wartościowych jest Food Care, który w analizowanym okresie (styczeń – październik 2017) odpowiadał za ok. 27% wartości sprzedaży energetyków. W ciągu ostatniego roku rosnącą popularnością cieszyła się również marka Monster (Monster Beverage).
W przypadku napojów izotonicznych aż 94% wartości sprzedaży generowane jest przez trzech głównych producentów: Oshee Ltd z marką Oshee, Food Care z marką 4Move oraz Coca Cola z marką Powerade. Zdecydowanym liderem jest Oshee, które w ciągu ostatniego roku odpowiadało za ok. 49% obrotów kategorią” – podaje Marzena Lech z CMR.
Biorąc pod uwagę wielkość opakowania napojów energetyzujących, konsumenci najczęściej decydują się na zakup najmniejszych opakowań produktu. Według CMR, energetyki w opakowaniu 250 ml stanowią ponad 77% całkowitej wartości sprzedaży. Dokonując zakupów, klienci sklepów spożywczych do 300 mkw. najczęściej decydują się na kupno jednego opakowania produktu. Pod względem cen najdroższą marką pozostaje Red Bull. Za 250 ml Red Bulla konsumenci zapłacili średnio 4,7 zł. Wśród najtańszych wariantów znalazły się marki własne. W sklepach małoformatowych średnia cena za 250 ml napoju energetyzującego wyniosła w ciągu ostatniego roku ok. 2,3 zł.
Z danych CMR wynika, że w przypadku izotoników częściej wybierane są większe opakowania 750 ml oraz 700 ml, które łącznie odpowiadają za ok. 60% całkowitej wartości sprzedaży kategorii. Spośród wiodących marek najwięcej konsumentom przyszło zapłacić za produkt Coca Coli, średnia cena za litr Powerade wyniosła ok. 7,1 zł, dla Oshee było to ok 4,8 zł, natomiast dla 4Move ok. 4,1 zł (styczeń 2017 – październik 2017).
Na sklepowej półce
„Półkę z napojami energetycznymi, izotonicznymi i funkcjonalnymi mamy w bardzo dobrym miejscu ponieważ są one naprzeciwko kasy. Mamy bardzo szeroki asortyment i wiele marek. Z napojów energetycznych są to: Black, Tiger, V-max, N-gine, Red Bull, Burn, Rockstar, Monster oraz LFC czyli napój energetyczny z logo klubu piłkarskiego Legia Warszawa. W tym sklepie Legia najlepiej się sprzedaje. Tutaj zdecydowanie opakowanie przyciąga wiernych fanów klubu. Na kolejnym miejscu pod względem sprzedaży są napoje energetyczne, które są w danej chwili w promocji bądź stoją w lodówce. A najlepiej jak są spełnione oba te czynniki. Po tego typu napoje najczęściej sięgają młodzi ludzie, chociaż starsi też kupują. Ogólnie bardzo dużo osób sięga po tego typu napoje. W okolicy pracuje dużo robotników, którzy właśnie często sięgają po energetyki. Najczęściej wybieraną pojemnością jest 250 ml w puszce.
Z napojów izotonicznych mamy dostępne Oshee, 4Move, Powerade, i4sport. Marką, po którą najczęściej klienci sięgają jest Oshee. W tej chwili lepiej sprzedają się wody izotoniczne niż napoje izotoniczne. Klienci nie zwracają uwagi na cenę sięgają po te produkty, które im smakują. Po napoje izotoniczne sięgają najczęściej osoby, które uprawiają jakiś sport bądź w drodze na siłownię.
Mamy również napoje 4Move witamin wzbogacone dodatkiem witamin i minerałów. Ta kategoria rotuje zdecydowanie wolniej niż napoje energetyczne i izotoniczne” – opowiada pani Edyta Gurda, kierowniczka Delikatesów Centrum w Warszawie.
Monika Kociubińska