Wiosna i słoneczny weekend nieodłącznie wiążą się ze spędzaniem wolnego czasu na świeżym powietrzu. Detaliści doskonale wiedzą, że sezon grillowy rozpoczyna się wraz ze wzrostem temperatury. Jeszcze zanim na dobre wiosna da o sobie znać, na sklepowych półkach pojawiają się schłodzone piwo i napoje, wysokiej jakości kiełbasy i mięso oraz wiele przekąsek.
Według badań GfK klienci lubią dokonywać zakupów na grilla w jednym miejscu, gdzie mają dostęp do większości potrzebnych produktów, przy czym chętnie korzystają z promocji przygotowanych na ten sezon. Zamiłowanie Polaków do grillowania stało się ważnym czynnikiem generującym dochody. Według raportu przygotowanego przez GfK „Zakupy na grill 2016” organizatorzy grilli wydają jednorazowo 230 zł, a zaproszeni goście 100 zł. Do najpopularniejszych potraw przygotowywanych na ruszcie należy: karkówka, kiełbasa tradycyjna, szaszłyki, kaszanka. Spośród dodatków najczęściej wybierane są warzywa na sałatkę, chipsy, ketchup, musztarda oraz piwo.
Podstawa na ruszcie
Na grillu króluje oczywiście mięso. Ten produkt też jest wskazywany na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o artykuły znajdujące się w koszyku klientów sklepu w Łodzi dokonujących zakupów na grilla. „Przede wszystkim bardzo dobrze w sezonie letnim rotują wszelkiego rodzaju kiełbasy. W ubiegłym roku oferowaliśmy również produkty półgotowe zapakowane hermetycznie, np. karkówka, schab czy boczek. Obok kiełbas wysoką sprzedaż osiąga również kaszanka. Mamy dostawcę, który dostarcza jeszcze ciepłe wyroby. W tej chwili dostawy mamy 2 razy w tygodniu a jak się zacznie sezon na dobre dostawy będą 3 razy w tygodniu. Będziemy oferować je również w sobotę” – opowiada pani Anna Madej.
Klienci coraz częściej grillują również warzywa. „Papryka, cukinia czy bakłażany to warzywa, które klienci kupują robiąc zakupy na grilla. Obecnie panuje moda grillowania warzyw. Na wszelkiego rodzaju blogach pojawiają się przepisy i ludzie to naśladują. Klienci pytają też często o grzyby właśnie na grilla” – przyznaje właścicielka.
Więcej przypraw
Kolejną kategorią, zyskującą na znaczeniu w okresie grillowym są przyprawy. „Podstawa to keczup i musztarda. Dzięki programom kulinarnym w ostatnich latach sprzedajemy rodzaje, o które kiedyś klienci nawet nie pytali. Ogólnie sprzedaż przypraw dzięki sponsorowanym programom kulinarnym przez producentów tej kategorii znacznie wzrosła. Kiedyś w Polsce kategoria ta bardzo słabo się sprzedawała, klienci korzystali jedynie z soli i pieprzu. Teraz dzięki promowaniu klienci próbują wszelkiego rodzaju dodatków. Zazwyczaj producenci w sezonie grillowym oferują całe linie produktowe typowe do tak przygotowywanych potraw. Pojawiają się również specjalne warianty musztard dedykowane na grilla. Zyskują na znaczeniu w tym okresie warianty w plastikowych opakowaniach. Są też mieszanki w specjalnych tubach do posypywania potraw. Spośród marek najlepiej rotuje Kamis chociaż ostatnimi czasy również Prymat jej dorównuje. Mamy do wyboru przyprawy na różnych poziomach cenowych, np. Kotanyi oraz Appetitę. Jeśli chodzi o marki dominujące w kategorii przypraw mokrych to trudno jest je określić. Keczup i musztardy są specyficzne, ponieważ w różnych regionach sprzedają się poszczególne marki. U nas musztardy Kamis, Roleski i Prymat rotują najlepiej. W ofercie mamy również musztardy czeskie, które dzięki niskim cenom także często lądują w koszykach zakupowych klientów. Z kolei keczupy najczęściej wybierane u nas w sklepie to Kotlin oraz Heinz. Tańsze marki bardzo słabo się sprzedają. Wprowadzamy też różne warianty, np. z Kotlina mamy light czy z dodatkowymi ziołami, z kolei z Heinz np. z papryczkami jalapeno. Staramy się na wiosnę zrobić dodatkowe ekspozycje, żeby klienci mieli wszystko w jednym miejscu pod ręką” – opowiada właścicielka sklepu w Łodzi.
Akcesoria i alkohole
„Zwiększa się również sprzedaż akcesoriów do grilla, czyli kubki, talerzyki, sztućce, tacki, podpałka, węgiel czy brykiet. Te produkty rotują lepiej i są poszukiwane przez klientów jak tylko zrobi się cieplej. Na grilla w ogromnych ilościach sprzedajemy piwo. Głównie czteropaki lądują w koszykach klientów i z reguły jest to alkohol w puszce. Najlepiej sprzedające się marki to takie, które są reklamowane w danym czasie w telewizji. Tatra, Harnaś, Żubr czy Warka znikają z półek na bieżąco. Bardzo dużą popularnością cieszą się te piwa, które mają konkursy, w których można wygrać kolejną butelkę. Rzadziej zdarzają się klienci szukający piw z mniejszych browarów. Klienci sięgają również po wina czy mocne alkohole. Tutaj wódka czysta pozostaje w moim sklepie liderem. Tutaj klienci głównie sięgają po najtańsze marki. Zauważamy, że sprzedają się coraz częściej mniejsze pojemności, np. 100 ml. Prym wiodą smakowe warianty marki Absolwent, na kolejnym miejscu Lubelskie smakowe, czyste Lubelskie oraz Soplica. Sporadycznie w mniejszych ilościach droższe alkohole też się sprzedają. Chociaż dużo osób ostatnio ma zwyczaj picia whisky i u nas sprzedaż właśnie tego trunku wzrasta” – opowiada właścicielka sklepu.
Grillowa oferta w stolicy
Przygotowania do sezonu grillowego w warszawskim Lewiatanie sprowadzają się przede wszystkim do przygotowania tematycznej gondoli z produktami. „Ustawiamy wszystkie typowe produkty na grilla w jednym miejscu. Klient dokonując zakupu danej rzeczy może sobie dzięki temu przypomnieć, że czegoś mu jeszcze brakuje i sięgnąć po komplementarne produkty. Na dole ustawiamy akcesoria, takie jak: tacki, patyki do szaszłyków, podpałki, talerzyki czy kubeczki, a także węgiel i brykiet. Na wyższych półkach znajdą się przyprawy mokre i suche. Z przypraw w sezonie pojawiają się typowe mieszanki do grillowanych mięs, do karkówki, do szaszłyków, czy nawet do ziemniaków. U nas króluje Kamis, myślę że ze względu na liczne promocje tej marki. Z keczupów klienci najczęściej wybierają 2 marki i są to Pudliszki oraz Heinz. Myślę, że w tym przypadku kierują się ceną w zależności od tego ile chcą przeznaczyć na ten produkt. Z kolei musztarda numer jeden to Sarepska Kamis. Mamy również sosy Barbecue” – opowiada Kierowniczka sklepu Patrycja Markowska.
W sezonie grillowym sprzedaż w warszawskim Lewiatanie zwiększają alkohole, głównie piwa, wszelkiego rodzaju akcesoria, no i oczywiście kiełbasy.
„Królem wśród napojów alkoholowych na grilla jest piwo. Popularne marki, które rotują najlepiej to Perła Export i Chmielowa, Królewskie oraz Desperados. Z kolei osoby, które poszukują wyszukanych smaków sięgają po pozycje z Browaru Amber. Z alkoholi mocnych w naszym sklepie bardzo dobrze sprzedaje się whisky. Jack Daniel’s to marka numer jeden. Z wódek pozycją najlepiej rotującą jest Żubrówka Biała oraz Krupnik. Jeżeli chodzi o wódki klienci sięgają po pozycje w rozsądnych cenach nie są skłonni w tej kategorii do większych wydatków” – przyznaje kierowniczka sklepu Gosia Marjan.
U klientów warszawskiego Lewiatana na ruszcie najczęściej lądują kiełbasy. „Wybór zwykle pada na pozycje takie jak podwawelska, brocka czy wielkopolska. Też mamy typowe na grilla mięsa, np. karkówka, drób, jak również kiełbaski białe w przyprawach na grilla, które oferuje Balcerzak.
Obok mięs i alkoholi na grilla klienci często sięgają po przekąski. Paluszki, chipsy i orzeszki najczęściej lądują w koszykach zakupowych. Spośród marek najlepszą rotacją odznacza się Crunchips oraz Lay’s. Dodatkowo w takim koszyku nie może zabraknąć pieczywa. Kolejne produkty kupowane razem z typowymi produktami na grilla to wszelkiego rodzaju warzywa, np. mix sałat, papryka do szaszłyków jak również ogórki czy pomidory. Widać, że klienci będą przygotowywali sałatki. Nie brakuje również produktów z nabiału, jogurtów greckich czy naturalnych, różnego rodzaju serów, np. pleśniowe camembert czy brie. I oczywiście w dużych ilościach klienci sięgają po wody, soki i napoje. Króluje Coca-Cola, z soków marki: Tymbark i Hortex, a najpopularniejsze smaki to pomarańczowy oraz multiwitamina” – informuje Agata Markowska.
Mięsa i kiełbasy wysokiej jakości
Pan Robert Kafar prowadzi sklep w Nowej Iwicznej przy ulicy Granicznej od 15 lat. Jak wskazuje, klientami są mieszkańcy okolicznych osiedli, chociaż są też przejezdni, którzy od czasu do czasu robią zakupy w tym sklepie.
„Rozpoczęcie sezonu grillowego w moim sklepie to kwestia pogody. Sprzedaż produktów na grilla zdecydowanie wzrasta wraz z pierwszym ociepleniem. Z racji, że takie spotkania są przeważnie organizowane w weekendy, my zwłaszcza na te dni zaopatrujemy się w dużą ilość mięsa i wędliny. Takie produkty zamawiamy głównie w mniejszych lokalnych masarniach, ponieważ tradycyjne wyroby cieszą się największym zainteresowaniem wśród moich klientów. Ale nasz asortyment na tym się nie kończy. Oferujemy również tradycyjne kiełbasy na grilla bardziej znanych marek, prym w moim sklepie wiedzie Sokołów” – przyznaje właściciel sklepu.
W tym roku, jak przyznaje właściciel sklepu w Nowej Iwicznej, pierwsze grille już zostały rozpalone. „Dużo klientów poszukiwało produktów na grilla, takich jak: węgiel, tacki, kaszanka czy kiełbasa. Jak już na dobre trwa sezon grillowy, wyroby wędliniarskie i mięsa w większych ilościach dowozimy w piątek. Wszystko sprzedaje się w piątek i sobotę, a na niedzielę niewiele już zostaje. Podstawą jest u nas kaszanka z lokalnej masarni. Również bardzo często klienci sięgają, np. po kiełbasę mazurską, czy zawijane kiełbaski. Dodatkowo z mięs bardzo dobrze rotuje boczek, karkówka, piersi kurczaka, skrzydełka oraz pałeczki” – opowiada właściciel sklepu.
Piwo z nalewaka i mocniejsze trunki
W sezonie letnim podstawą w koszykach zakupowych jest również piwo. „Oferujemy piwo z nalewaka, które nalewamy w butelki. Jest to pozycja obowiązkowa na grilla wśród klientów mojego sklepu. Oferujemy również dużo innych piw, ale te się cieszą szczególnie dużym zainteresowaniem. Na weekend sprzedajemy 2-3 beczki, jest to dość fajny pomysł i widać to po rotacji. Mamy mnóstwo innych piw butelkowych i w puszkach – z nich największym zainteresowaniem cieszą się te z małych lokalnych browarów.
Dodatkowo przy wejściu mamy stojak z winem, klienci którzy nie pijają mocniejszych trunków delektują się wybranymi pozycjami. A u nas z pewnością mają w czym wybierać.
Z kolei z alkoholi mocnych czysta wódka sprzedaje się najlepiej. W tej chwili widzimy również wzrost sprzedaży alkoholi kolorowych takich jak whisky czy nawet wódki smakowe częściej lądują w koszykach zakupowych. Im cieplej, tym popyt na alkohole rośnie, zarówno na pozycje z niższej półki cenowej jak i wyższej. Z wódek fajnie zaczęła się sprzedawać marka Bocian bądź Ogiński. Są to droższe alkohole ale klienci lubią takie nowości. Coraz częściej próbują wyszukanych pozycji, które mają inną butelkę czy są produkowane przez nieznanych producentów” – wyjaśnia pan Robert.
A w koszykach oprócz tego…
Soki i napoje to kolejna kategoria, której rotacja wzrasta w sezonie grillowym. „Najwięcej sprzedajemy przeróżnych wariantów pod marką Tymbark. Producent ten oferuje duży wybór napojów i soków, dodatkowo jest bardzo dobrze reklamowany. Posiadamy również inne marki, np. Hortex, Fortunę czy Zbyszko.
Z przypraw mokrych i suchych najlepiej rotuje marka Kamis, jest, najbardziej widoczna na rynku, a tym samym najlepiej rozpoznawalna. Oferujemy też produkty mniej znanych firm oraz markę własną Lewiatana. Pozycje obowiązkowe na grilla to musztardy, ketchupy i suche przyprawy przeznaczone do grillowanych mięs. Wybór jest bardzo duży, a my staramy się wszystko mieć. W tej chwili już mamy dodatkowe wystawki, na ladzie z wędlinami, ustawiliśmy tam przyprawy typowe na grilla. Wiadomo, że im bliżej klienta, czyli im bliżej kasy – tym szybciej sprzedamy dane produkty. Klient nie musi szukać na półkach i ma artykuły pod ręką, to zdecydowanie wpływa na komfort zakupów” – zaznacza właściciel sklepu.
Co oprócz tego znajduje się w koszykach klientów dokonujących zakupów na grilla? „Jeśli już ktoś organizuje grilla to wiadomo, że nie tylko kiełbaski znajdują się na stole ale również sałatki. Mamy bardzo duży wybór świeżych warzyw, również oferujmy gotowe sałatki. Obowiązkową pozycją w koszyku zakupowym jest również pieczywo. Oferujemy klientom przeróżne rodzaje pieczywa i dodatkowo wypiekamy na miejscu bułeczki. Oferujemy również chleb na zakwasie, który sprzedajemy na kilogramy. Klient może kupić dokładnie tyle ile potrzebuje. Takie rozwiązanie cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów, którzy przed weekendem proszą żeby im odłożyć, by przypadkiem nie zabrakło ich ulubionego chleba. Podstawą na grilla są również wszelkiego rodzaju akcesoria z tym związane, czyli węgiel, brykiet, tacki, sztućce, kubeczki i talerzyki. Ten asortyment mamy w sprzedaży przez cały rok” – przyznaje Robert Kafar.
Sezon grillowy na parogonie
Sezon grillowy rozpoczyna się w Polsce wraz z początkiem maja, co możemy zaobserwować w danych sprzedażowych. Według monitoringu CMR w sklepach małoformatowych do 300 mkw. produkty takie jak kiełbasy i inne mięsa grillowe, piwo, przyprawy grillowe, keczup czy musztarda, uzyskują wzrost sprzedaży począwszy od majówki aż po drugą połowę sierpnia.
„Głównym produktem spożywanym na spotkaniach przy grillu jest kiełbasa i karkówka. Wśród paczkowanego mięsa wraz z początkiem maja wyraźnie rośnie wartość sprzedaży kiełbasy podwawelskiej oraz kiełbasy śląskiej, zaobserwować można również zwiększoną sprzedaż kiełbasy innych rodzajów w opakowaniach z małymi pętkami. Popularnymi produktami na grilla są kiełbasy marek Morliny, Sokołów, czy Balcerzak” – przyznaje Arkadiusz Kalejta z CMR.
Pożądany smak mięsa czy warzyw z grilla mogą nadać odpowiednio dobrane przyprawy. Producenci przypraw wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów i oferują w swoim portfolio przyprawy przeznaczone do tego typu potraw. W ciągu ostatnich dwóch lat pojawiło się dużo nowości w tej kategorii produktowej, szczególnie spod szyldu Knorra i Kamisu. Jednak najwyższe udziały wartościowe w maju i czerwcu 2017 roku osiągały przyprawy będące dłużej na rynku – Kamis Grill Klasyczny, Prymat Grill Klasyczny oraz Kamis Przyprawa do Karkówki z Grilla. W miesiącach w sezonie grillowym w prawie co drugim sklepie małoformatowym sprzedają się przyprawy do grilla” – informuje Arkadiusz Kalejta z CMR.
Keczup i musztarda są dla wielu konsumentów niezbędnymi dodatkami do mięsa z grilla. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. najpopularniejszymi markami keczupu są Pudliszki, Tortex i Kotlin. W sezonie grillowym tracą na znaczeniu keczupy w małych słoikach na rzecz produktów w dużych butelkach PET. Niezależnie od pory roku od kilku lat liderem sprzedaży pod względem udziałów wartościowych w sklepach małego formatu jest Ketchup Łagodny Pudliszki 480 g. Natomiast konsumenci musztardy najczęściej wybierają między markami Roleski, Kamis i Pegaz, a najpopularniejszymi wariantami są musztardy delikatesowe, stołowe i sarepskie. Musztardy i keczupy mają podobną dostępność w sklepach małoformatowych do 300 mkw. i w maju ubiegłego roku były one dostępne w 88% sklepów tego rodzaju.
„Piwo jest kategorią produktową, która często pojawia się w zakupach przeznaczonych na grill. Najpopularniejszym wariantem piwa w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest piwo Żubr jasne 6% w półlitrowej butelce, które najwyższe udziały wartościowe w 2017 roku osiągnęło w sezonie grillowym (maj-czerwiec) – około 12%. Wpływ na to mogła mieć dobrze przyjęta przez konsumentów loteria piwna Dwa Szybkie Żubry. Typowo wakacyjnymi piwami, osiągającymi w tym okresie najwyższy przyrost sprzedaży w porównaniu do pozostałych rodzajów, są piwa shandy i radlery. Najważniejszą marką tej kategorii produktowej jest Warka Radler z browaru Żywiec” – wyjaśnia Arkadiusz Kalejta z CMR.
Sezon grillowy to kolejna okazja, by zwiększyć zyski dzięki odpowiednio dopasowanej ofercie. Liczy się przede wszystkim komfort konsumenta w dokonywaniu zakupów. Zapewnić to można, m.in. dzięki dodatkowym tematycznym ekspozycjom. Dzięki dostępności wszystkich potrzebnych produktów na grilla, klient będzie mógł dokonać kompleksowych zakupów w jednym miejscu.
Monika Kociubińska