Owoce, warzywa, gotowe dania – to wszystko można znaleźć w zamrażarce. Nie tylko smaczne, ale szybkie w przygotowaniu produkty coraz częściej są doceniane przez konsumentów, nie tylko tych zabieganych.
Mrożone owoce i warzywa pozwalają na dostarczenie organizmowi cennych witamin w momencie, kiedy kończy się sezon na ich świeżą wersję. Gotowe dania to idealny sposób na to, by w szybki sposób przygotować smaczny posiłek. A z tego rozwiązania korzystają nie tylko osoby zabiegane, ponieważ producenci mrożonek co chwila rozszerzają swoje portfolio i oferują coraz więcej różnorodnych dań, które pozwalają urozmaicić menu każdego.
Z danych CMR
Kiedy jest najlepszy okres na sprzedaż mrożonych produktów? Analizując dane CMR można wywnioskować, że są to miesiące zimowe. Wtedy bowiem wzrasta liczba wariantów dostępnych na jeden sklep małoformatowy. W latach 2016-2017 rosła ona już od października, a szczyt osiągała w grudniu – ok. 25-26 różnych rodzajów mrożonek na placówkę. Taka ilość utrzymuję się co roku aż do kwietnia. Najniższa jest w miesiącach maj-sierpień, gdyż wtedy asortyment w zamrażarkach jest częściowo ograniczany na rzecz lodów.
Oferta dostępna w sklepach jest bardzo różnorodna. CMR zaznacza, że najwięcej, wśród asortymentu placówek handlowych o powierzchni do 300 mkw. możemy znaleźć warzyw i owoców. Stanowią zwykle około połowę dostępnych w sklepie wariantów. Statystycznie, zgodnie z danymi zebranymi przez instytut CMR, w bonetach mroźniczych możemy znaleźć po ok. 4-5 różnych dań mącznych, pizzy i dań gotowych. Reprezentacja średnio 2 wariantów dotyczy z kolei frytek, ryb i owoców morza, oraz pozostałych produktów żywnościowych, których nie można zakwalifikować do wspomnianych kategorii.
Udziały rynkowe
Wśród producentów mrożonych produktów żywnościowych, najwięcej w całym 2017 r., największe udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach małoformatowych miał Hortex. CMR policzył, że sięgnęły one ok. 26%. 19% przypadło w tym czasie dla Dr. Oetkera. Iglotex w tym samym czasie miał 10%. Zgodnie z zestawieniem przygotowanym przez CMR znaczące udziały na rynku mają też Frosta, Aviko, Jawo, Nordis i Hortino.
Największe zyski ze sprzedaży w sklepach o powierzchni do 300 mkw. ma marka Hortex. CMR podaje że jej udziały wartościowe w ubiegłym roku wyniosły 25%. Dalej w zestawieniu instytutu znalazł się Dr. Oetker Guseppe z wynikiem 14%. Wysoko wśród marek z najwyższymi udziałami w sprzedaży są Proste Historie, Frosta, Aviko, Jawo, Dr. Oetker Rigga, Nordis i Poltino.
Top produktem okazała się natomiast Dr. Oetker Guseppe Pizza z szynką i pieczarkami w pudełku 425 g. Zgodnie z danymi paragonowymi zebranymi sklepach małego formatu przez CMR – miała ona najwyższe udziały wartościowe wśród wszystkich mrożonych towarów. Na liście znalazły się również m.in. Frosta Złote Paluszki Rybne z fileta, Dr Oetker Guseppe Pizza cztery sery, Aviko Zig Zag frytki karbowane do piekarnika, Dr. Oetker Guseppe Pizza z salami, Pure Ice Kostki lodu i Hortex Warzywa na patelnię.
Z doświadczenia detalisty
W wieliszewskim sklepie bonety mroźnicze znajdują się w pierwszej części placówki, zaraz przy wejściu. Właściciel sklepu, Jarosław Kanownik, opowiada, że kategoria produktów mrożonych w sklepie jest bardzo popularna i bardzo dobrze rotuje.
„Produkty mrożone sprzedają się w naszym sklepie bardzo dobrze i ich rotacja cały czas wzrasta. Wydaje mi się, że wiąże się to ze zmianą stylu życia Polaków. Potrzebujemy produktów łatwych i szybkich w przygotowaniu, a do tego najlepsze są właśnie produkty mrożone” – podkreśla detalista.
Wśród dostępnych w sklepie, bardzo popularna jest marka własna sieci. Jednak największą liczbę wariantów w całej bonecie mają produkty Hortex i Nordis. W przypadku tej pierwszej na klientów działa rozpoznawalność marki i reklama, która od lat cyklicznie pojawia się w mediach. Opróz tego w sklepie znajdziemy Dr. Oetkera, Aviko i Frostę. Pan Jarosław zaznacza, że inwestuje w rozbudowę dostępnych wariantów produktowych zamiast na wprowadzaniu zbyt wielu producentów.
„Wybór konkretnej marki zależy od produktu, który klient zamierza kupić. Jeśli warzywa i owoce – to tylko Hortex i Nordis, paluszki rybne – Frosta, frytki – Aviko, a pizza – Dr. Oetker” – wymienia detalista.
Wybór klienta
W Toruniu, w sklepie Odido przy ul. Krasińskiego, produkty mrożone sprzedają się każdego dnia. Szczególny popyt zauważany jest w chłodniejszych miesiącach, kiedy pojawia się problem z zakupem świeżych owoców i warzyw.
„U nas najpopularniejsze są produkty Iglotex. Asortyment nie tylko smakuje klientom i mają do niego zaufanie, ale jako sklep współpracujemy z bardzo dobrym przedstawicielem handlowym, który dba, by w sklepie nie brakowało towaru i zawsze był dobrze wyeksponowany” – wyjaśnia Dariusz Jóźwiak, właściciel. Detalista dodaje, że bardzo dobrze rotują pierogi i pyzy marki Proste Historie. Wskazuje, że spore znaczenie przy wyborach konsumenckich ma reklama i prowadzone kampanie. Jeśli klient widzi dany towar w tv to znacznie chętniej przyjdzie po niego do sklepu. Oprócz produktów Iglotex, w sklepie można dostać mrożonki Hortex, Dr. Oetker, Frosta czy Unifreeze.
„Jeśli chodzi o cenę to mamy różnych klientów. Ci, którzy na co dzień zaopatrują się w dyskontach nie są skłonni wydać zbyt wiele. Z kolei konsument szukający smacznego produktu kupi go niezależnie od ceny. Ale trzeba przyznać, że wśród mrożonek nie ma ona takiego znaczenia. Wynika to z faktu, że zwykle gotowe dania są kupowane dlatego, by zjeść szybko, więc pośpiech sprawia, że klient nie patrzy na cenę” – podkreśla pan Dariusz.
Oferta mrożonek w sklepie powinna uwzględniać nie tylko wybory stałych klientów, ale też trendy rynkowe i aktualnie prowadzone kampanie reklamowe. Odpowiedni dobór asortymentu może znacznie podnieść zyski ze sprzedaży kategorii mrożonek.
Joanna Kowalska