Karnawał to czas beztroskiej zabawy i hucznych imprez. Nic dziwnego, że w tym okresie sklepy i hurtownie kładą duży nacisk na promocję napojów alkoholowych, bez których trudno sobie wyobrazić udane biesiadowanie. Firma FOCUS Research przeanalizowała gazetki handlowe polskich hiper- i supermarketów oraz handlu hurtowego, w tym sieci typu Cash&Carry, ukazujące się w okresie karnawałowym lat ubiegłych, aby sprawdzić, które kategorie mocnych alkoholi wybiły się na pierwszy plan.
Biorąc pod uwagę ilość zajmowanej powierzchni w gazetce, w materiałach promocyjnych hiper- i supermarketów najkorzystniej przedstawiała się kategoria wino – pierwsze miejsce zajęła zarówno w roku 2016, jak i w 2017. Dużo miejsca poświęcono również wódce czystej oraz kategorii whisky. Co ciekawe, w gazetkach hipermarketów drugie miejsce w 2016 roku zajęła wódka czysta, natomiast w roku następnym już whisky. W 2016 roku whisky zajęła 17,4% powierzchni przeznaczonej na promocje alkoholi mocnych, a rok później już 22,7%. Wyniki te pokrywają się z rezultatami porównania liczby promocji przypadających na daną kategorię. W gazetkach hipermarketów najwięcej akcji promocyjnych dotyczyło wina, whisky i wódki czystej. Warto zaznaczyć, że w badanym okresie tylko kategoria whisky wykazała tendencję wzrostową (z 16,3% do 20,76%). Jeśli chodzi o kategorię wino, w gazetkach hipermarketów najczęściej promowanym produktem okazało się wino czerwone Lion’s Gate (750 ml). W kategorii wódka czysta najbardziej promowanymi artykułami były Amundsen South Pole (500 ml) oraz Bols Platinum (500 ml). Najwięcej promocji w kategorii whisky miały produkty marek Johnnie Walker i Grant’s oraz Ballantine’s Finest.
Zakupy w hipermarkecie wiążą się przeważnie z przemyślanymi i zaplanowanymi decyzjami konsumenckimi, co wynika z konieczności poświęcenia na nie większych nakładów czasu, w przeciwieństwie do kupowania w supermarkecie, gdzie wybór produktów częściej bywa spontaniczny. Może to tłumaczyć mniejsze zainteresowanie promowaniem w gazetkach supermarketów kategorii whisky, która zajęła miejsce trzecie, po winie i wódce czystej. W gazetkach supermarketów z roku na rok zaobserwować można spadek liczby promocji whisky o około 3%, natomiast prawie o 4% wzrosła dla wódki owocowej. Najczęściej promowanymi produktami w kategorii whisky okazały się tu Ballantine’s Finest Scotch (700 ml), Grant’s Family Reserve (1000 ml) i Johnnie Walker Red Label (700 ml), a wśród wódek owocowych przede wszystkim produkty marki Soplica. W kategorii wino najbardziej promowane okazało się różowe Carlo Rossi California Rose (750 ml) oraz wina marki Cote, z kolei wśród wódek czystych – Żubrówka Biała (500 ml), Wyborowa (500 ml), De Luxe Żołądkowa Gorzka (500 ml) i Sobieski (500 ml).
W gazetkach hurtowni i sieci typu Cash&Carry można zaobserwować wzrost popularności kategorii whisky. Co prawda z roku na rok ilość powierzchni zajmowanej przez produkty tej kategorii zwiększyła się nieznacznie, ale wyraźnie widać wzrost liczby promocji. Najsilniej promowana była whisky Johnnie Walker Black Label (700 ml) i Johnnie Walker Red Label (700 ml). Największe zmiany można zauważyć w przypadku Chivas Regal 12 Blended (700 ml), gdzie wzrost liczby promocji był niemalże trzykrotny. Duże zmiany dotyczyły też produktów marek Ballantine’s i Jack Daniel’s. Dla porównania, łącznie w gazetkach hiper- i supermarketów, najbardziej promowanym produktem w kategorii whisky okazał się Ballantine’s Finest Scotch (700 ml) oraz produkty marki Johnnie Walker. Warto zauważyć, że w gazetkach handlu hurtowego pod względem ilości zajmowanej powierzchni w gazetce, palmę pierwszeństwa dzierży wódka czysta, a nie wino, które w tym przypadku znalazło się na drugim miejscu. Najwięcej promocji dotyczyło produktu Żubrówka Biała (100 ml) i Bols Platinium (500ml), a także Soplica Szlachetna (100 ml oraz 500 ml) oraz Absolwent (500 ml). Interesujące, że w gazetkach handlu hurtowego więcej miejsca niż w gazetkach hiper- i supermarketów poświęcono wódkom smakowym. Wysoko w rankingu znalazły się produkty marki Soplica.
Liczne promocje alkoholi pokazują, że polscy konsumenci chętnie sięgają w karnawale po mocne trunki. Tradycyjne i chętnie wybierane wino oraz wódka niezmiennie pozostają głównymi bohaterami gazetek handlowych. Natomiast rosnąca popularność whisky wskazywać może na to, że klienci przywiązują coraz większą wagę do jakości wybieranych napojów wyskokowych i nie boją się większych wydatków związanych z karnawałem, za czym przemawiać może wzrost zamożności Polaków. Ten ekskluzywny alkohol, kojarzony z prestiżem i elegancją, bywa też często wybierany na prezent. Być może wkrótce nastanie nowa moda – czy whisky ma szansę stać się najpopularniejszym alkoholem na polskim rynku?
Agnieszka Smarzewska