O rynku słodyczy, ważnych zmianach dokonanych w 2017 roku oraz wielu nowościach produktowych opowiada Darius Saikevičius, p.o. Prezesa Zarządu Mieszko S.A.
Rok 2017 był chyba najbardziej aktywnym okresem pod względem nowości produktowych dla firmy Mieszko od wielu lat…
Do niedawna specjalizowaliśmy się w produkcji bombonier upominkowych, tzn. w dużych opakowaniach, przeznaczonych na konkretne okazje. Ich sprzedaż nadal jest znacząca, jednak poszukując nowych odbiorców wiemy, że młodsi konsumenci szukają mniejszych formatów opakowań. Takich, w których mogą kontrolować ilość spożywanych porcji i takich, którymi mogą podzielić się z najbliższymi bez okazji. W minionym roku wprowadziliśmy mniejsze opakowania naszych pralin. Ich dodatkową zaletą jest przede wszystkim to, że możemy delektować się nimi na co dzień, a nie tylko od święta. Zwieńczeniem tego procesu było pojawienie się w listopadzie nowej linii Mieszko Dla Ciebie & Dla Mnie, z którą chcemy towarzyszyć konsumentowi w codziennych, słodkich chwilach.
Sukcesywnie ulepszamy także receptury, poprawiając jakość naszych produktów, m.in. całkowicie wycofując się ze stosowania tłuszczów trans w naszych wyrobach czy rezygnując z dodawania tłuszczów roślinnych do czekolady w niektórych bombonierkach, jak np.: Magnifique i Chocoladorro. Odpowiadając na potrzeby konsumentów wprowadziliśmy też szereg nowości zgodnych z najnowszymi trendami: poszerzyliśmy linię cukierków funkcjonalnych Eukaliptus o dwa nowe smaki z dodatkiem witaminy C, wprowadziliśmy również cukierki Sweet Active z dodatkiem ziołowych ekstraktów. Pracujemy nad rozwojem oferty dla dzieci – wiosną pojawiły się Michaszki Junior – cukierki oblane czekoladą z dodatkiem mleka, płatków pszennych oraz orzechów arachidowych. Mając na uwadze szeroką ofertę na rynku produktów impulsowych wprowadziliśmy też wafla o smaku cukierków Michaszki. Rozbudowała się również rodzina Zozoli, powiększona o Zozole Mixer, gdzie znajdziemy ciekawe połączenie kaktusa z kwaśną cytryną oraz o żelki zgodnie z najnowszymi trendami naturalności i prozdrowotności, czyli Soko Loko ze zwiększoną zawartością soków oraz Green Power – bezglutenowe, pektynowe żelki vege.
Od dłuższego czasu pracowaliście nad usystematyzowaniem oferty handlowej, tworzeniem rodzin produktowych, czy też kreowaniem nowych propozycji „sharingowych”. Bardzo proszę o podsumowanie tych działań.
Cały czas pracujemy nad rozwojem naszej oferty, przechodząc od produktów kupowanych stricte na okazję, przez produkty familijne, aż po wprowadzanie produktów, którymi konsument może dzielić się z bliskimi na co dzień. Konsumenci obecnie poszukują produktów w mniejszych formatach i w gramaturze ok. 200-235 g, aby z łatwością dzielić się słodkimi chwilami z innymi. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie w 2017 roku na rynku ukazała się nowa linia produktów zamkniętych w zupełnie nowych i poręcznych opakowaniach – pudełkach w kształcie sześcianu pod nazwą Mieszko Dla Ciebie & Dla Mnie – a więc już pod nazwą sugerującą dzielenie się – motywie, na którym opieramy komunikację. Dobór smaków pralin również nie jest przypadkowy. Konsumenci szukają ciekawych połączeń – popularne są europejskie desery, takie jak tiramisu, truskawkowa panna cotta czy creme brulee. Dodatkowo nowa linia pralin Mieszko Dla Ciebie & Dla Mnie zawiera w sobie też klasyczne połączenia owoców wiśni z nutą alkoholu. Jesteśmy również jedną z nielicznych marek, które na rynek wypuściły praliny Espresso – z intensywnym i płynnym nadzieniem kawowym.
Praliny to produkty do dzielenia się z bliskimi, to kategoria słodyczy „na co dzień”. Wprowadzając linię produktów Dla Ciebie & Dla Mnie komunikujecie to również na opakowaniu.
Bardzo zależy nam na tym, aby czekoladki Mieszko towarzyszyły konsumentom na co dzień, aby były małą przyjemnością do zjedzenia każdego dnia, bez specjalnej okazji. Do tej pory Mieszko miało mocną ofertę na specjalne okazje, dlatego postanowiliśmy uzupełnić ją o produkty mniej formalne. W Mieszko Dla Ciebie & Dla Mnie znajdziemy Cherrissimo Classic, Cherrissimo Exclusive i Amorettę Desserts oraz nowość – praliny o smaku Espresso. To, że chcemy być produktem bliskim konsumentowi i służącym do dzielenia się bardzo wyraźnie manifestujemy również na opakowaniu. Design podporządkowany został idei dzielenia słodkich przyjemności z bliskimi. Stąd kluczowy komunikat „Dla Ciebie i Dla Mnie” na frontach oraz szereg dopisków na bokach i wewnątrz opakowań. Pozwoliliśmy sobie na lekko zaczepny, niezobowiązujący dialog z odbiorcą, nakłaniając go do częstowania i rozkoszowania się bogactwem smaków. Z narracją współgrają „odręczna” typografia, wygodny format i kompozycja graficzna. Układ pralinek i okrągłe okienko współtworzą atmosferę bliskości – pełnego słodyczy spotkania w kręgu przyjaciół.
Pierwszym produktem, który skierowaliście bezpośrednio do konkretnej grupy odbiorców, zmieniając jednocześnie skład i opakowanie, były Michaszki Junior. Czy planujecie stworzenie specjalnej linii produktów „Junior” w ofercie Mieszko?
W Mieszko zauważamy duży potencjał w segmencie słodyczy dla dzieci patrząc m.in. przez pryzmat danych, z których dowiadujemy się, że 80% dzieci w wieku od 5 do 17 lat w Polsce samodzielnie kupuje artykuły spożywcze! (GFK Junior Shopper 2017). Wobec takiej wiedzy nie możemy zostać obojętni. Pracujemy regularnie nad rozwojem oferty skierowanej do dzieci. Pierwszym krokiem było wprowadzenie w marcu 2017 roku Michaszków Junior – cukierków z nadzieniem z dodatkiem mleka oblanych deserową czekoladą, wypełnionych chrupiącymi, kakaowymi płatkami pszennymi oraz orzeszkami arachidowymi. To wszystko w odpowiedzi na zapotrzebowanie młodych konsumentów. Według danych Mintel kakao/czekolada, mleko oraz zboża stanowią połączenie najpopularniejszych i najszybciej rosnących smaków w kategorii słodyczy dla dzieci w wieku 5-12 lat. O tym co dalej, czyli o kolejnych planach i projektach dotyczących produktów przeznaczonych dla najmłodszych miłośników czekoladowych słodkości będziemy informować na bieżąco.
Niezależnie od rozwoju produktów czekoladowych, postawiliście również na rozwój wafli. Jakie macie oczekiwania związane z rozwojem tej kategorii?
Naszą ambicją jest ugruntowanie marki Mieszko w segmencie wafli impulsowych. Mamy dowody na to, że rynek ten nie jest hermetyczny i mimo silnej konkurencji trzech największych graczy konsumenci wafli impulsowych lubią odmianę i są skłonni do zmiany swoich upodobań oraz zwyczajów konsumenckich. Ogólnie panujący trend przenikania charakterystycznych smaków do różnych kategorii słodyczy zmotywował nas do stworzenia unikalnej oferty wafli w najlepszych i najbardziej znanych smakach Mieszko. Prekursorem tej linii są dostępne już w sprzedaży wafle Michaszki o mocno orzechowym smaku znanym doskonale z cukierków czekoladowych Michaszki.
Nie zapomnieliście też o sympatykach Zozoli, wprowadzając do produktów więcej naturalności i prozdrowotności…
Marka Zozole jest jedną z najbardziej rozpoznawanych marek w segmencie słodyczy dla dzieci. Jest też marką postrzeganą jako najbardziej kreatywną i odważną, kreującą nowe wartości i korzyści dla konsumentów. Zozole skierowane są szczególnie do dzieci i ich potrzeby zabawy w kolorowym oraz fantastycznym świecie. Mając na uwadze również dobre samopoczucie najmłodszych konsumentów nie zapominamy jednocześnie o ich zdrowym rozwoju. Z tego też powodu oprócz atrakcyjnych smaków w produktach znajdziemy bardzo wysoką – aż 25% zawartość soków owocowych w linii produktowej Hello Żelo (Rainbow, Sticks i Cola) i aż 36% soków owocowych w nowej linii produktowej Soko Loko. To prawdopodobnie jedyne produkty o najwyższej zawartości soków owocowych na rynku! Do naszej oferty żelek dołączyła również linia pektynowych żelek Zozole Green Power będąca ofertą dla konsumentów poszukujących produktów bezglutenowych. Wysoka zawartość soków owocowych oraz oferta prozdrowotna stawia żelki Zozole w czołówce produktów o bardzo wysokiej jakości, co jest szczególnie doceniane przez rodziców. Takim argumentem racjonalnym jest przede wszystkim wartość dodana w postaci składników wspierających zrównoważoną dietę (zawartość soków owocowych, błonnika, witamin, mikroelementów) lub wartości edukacyjnych.
Jaki będzie 2018 rok dla branży w której działacie? Jakie wyzwania stoją przed jego dalszym rozwojem a jakie przed firmą Mieszko? Jakie możliwości dalszego – równie dynamicznego rozwoju widzi Pan przed firmą Mieszko?
W naszej branży podobnie jak w innych kategoriach spożywczych, będziemy obserwować postępującą premiumizację. Konsumenci są w stanie zapłacić więcej za czekoladki wysokiej jakości, które spełniają ich oczekiwania smakowe i estetyczne oraz coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe wykorzystując szeroko dostępne źródła informacji.
W Mieszko nadal zależy nam na tym, żeby stawiać na różnorodność pod wieloma względami. Chcemy, aby firma była miejscem, gdzie każdy pracownik może rozwijać swoje pasje, poszerzać kompetencje i realnie wpływać na to, co dzieje się w firmie. Chcemy inspirować konsumentów, oferując im wysokiej jakości produkty z naturalnymi składnikami, zgodne z trendami, zawierające odpowiednio dobrane dodatki. Stąd tak rozbudowana oferta nowości. W myśl naszej zasady – Życie Warto Smakować – pragniemy towarzyszyć konsumentom w delektowaniu się codziennością, po prostu w smakowaniu życia, aby być z nimi od święta, ale i na co dzień. Po to, by wszystkie ważne chwile, które nasi klienci dzielą z bliskimi były jeszcze bardziej wyjątkowe.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk