O najważniejszych strategiach marketingowych i aktywizacji sprzedaży wiodących marek rozmawiamy z Tomaszem Leszko, Członkiem Zarządu, Dyrektorem Marketingu w firmie Henkell & Co. Polska Sp. z o.o.
Ubiegły rok był dla firmy Henkell & Co. Polska okresem bardzo dużej aktywności. Nowe smaki likierów Dalkowski, zmieniona odsłona Lubuski Vodka, nowe wersje Totino, czy wreszcie powiększenie rodziny Babuni o zupełnie nowe produkty. Jak z perspektywy czasu nowości te przyjęły się na rynku?
To prawda, rok 2016 był dla nas okresem bardzo intensywnym i pracowitym. Nie tylko wprowadziliśmy nowe wersje smakowe naszych dotychczasowych trunków, ale także celebrowaliśmy 30-lecie obecności na rynku marki Lubuski oraz 130-lecie absolutnego hitu sprzedaży i lidera kategorii prosecco – marki Mionetto. Nasze nowości spotkały się z bardzo pozytywnym przyjęciem na rynku. Totino Music kierowane w głównej mierze do młodszego konsumenta wnosi zdecydowane ożywienie do kategorii wermutów i aperitivów, w której obecne jest Totino. Likiery Dalkowski z miesiąca na miesiąc powiększają grono swoich konsumentów. Nalewka Babuni z tradycyjnych polskich owoców bez dodatku sztucznych barwników i aromatów również konsekwentnie buduje grono swoich stałych odbiorców, którzy bardzo pozytywnie przyjęli markę w nowej odsłonie.
Na początku tego roku zapowiadaliście, że postawicie na innowacje, promocję win owocowych, a także na optymalizację portfolio alkoholowego. Bardzo proszę o podsumowanie tych działań.
Zgadza się. W tym roku skoncentrowaliśmy nasze działania wokół aktywizacji sprzedaży naszych wiodących marek, a także na innowacyjnym podejściu do działań promocyjnych poszczególnych trunków. Najlepszym tego przykładem są obchody 30-lecia obecności na rynku marki Lubuski, w ramach których co miesiąc organizujemy imprezę urodzinową dla autora najlepszego toastu oraz zaproszonych przez niego gości. W ramach tej nagrody nasz ambasador marki Lubuski – Marek Posłuszny, Mistrz Świata Barmanów, nie tylko serwuje jego uczestnikom najlepsze drinki na bazie Ginu i wódki Lubuski, ale także przygotowuje pokaz barmański na najwyższym, światowym poziomie.
Przed nami okres świąteczno-noworoczny, a więc prawdziwe żniwa dla branży alkoholowej. Jakie hity sprzedażowe przygotowaliście na ten okres i na cały karnawał?
Naszym bezapelacyjnym numerem 1. zarówno w Polsce, jak i na świecie jest Mionetto Prosecco. Włoskie wino musujące z białej odmiany winogron glera. Według nas to właśnie na tę markę detaliści powinni zwrócić szczególną uwagę i zapewnić jej szeroką obecność w okresie okołoświątecznym. Tym bardziej, że do rodziny Mionetto Prosecco dołączyła wersja różowa Mionetto Gran Rose oraz utrzymane w trendzie produktów ekologicznych Mionetto Vino Biologico. Warto o nich pamiętać przy budowaniu sklepowej półki, ponieważ są to wina wyjątkowe w swoim rodzaju i idealnie dopełniające czas Świąt, Nowego Roku czy karnawału.
Jakich akcji promocyjnych mogą spodziewać się detaliści w najbliższym czasie?
Niewątpliwie będzie nam zależało, aby marki z portfolio Henkell & Co. Polska były w jeszcze większym stopniu rozpoznawalne na rynku, a tym samym częściej wybierane i polecane. Dlatego już w tym momencie, praktycznie w całości mamy zaplanowany i rozpisany plan działań promocyjnych na przyszły rok. Na pewno nie zabraknie eventów własnych i zewnętrznych, akcji sprzedażowych czy konkursów skierowanych do konsumentów. Wszystko z wykorzystaniem najnowszych narzędzi komunikacji.
Jakim był rok 2017 dla branży alkoholowej i firmy Henkell & Co. Polska? Czy już teraz możecie patrzeć z optymizmem na cały 2017 rok?
Dla branży alkoholowej na pewno był to rok trudny z powodu wzrostów cen na rynku surowców oraz kosztów robocizny. W naszej firmie dzięki zaplanowanym wcześniej i konsekwentnie realizowanym zadaniom, ciężkiej pracy i zaangażowaniu pracowników, rok 2017 był co prawda intensywny, ale przy tym bardzo pozytywny i dający dalsze perspektywy rozwoju. Ze szczególnym optymizmem obserwujemy wzrost zainteresowania konsumentów całą kategorią win musujących, z których znana jest międzynarodowa Grupa Henkell & Co., do której należy nasza firma.
Jaką strategię marketingową przyjął Pan na kolejne lata rozwoju portfolio Henkell & Co. Polska?
Przede wszystkim nasza strategia marketingowa zakłada całościowe i spójne podejście do zarządzania naszymi najważniejszymi markami wraz z dalszą przebudową portfolio Henkell & Co. Polska. Mocno wsłuchujemy się w potrzeby i oczekiwania naszych klientów, dlatego chcemy precyzyjnie wychodzić im naprzeciw. W oparciu o tę wiedzę będziemy wprowadzali nowości rynkowe – a często są to bardzo innowacyjne produkty. I tak np. w tym roku wprowadziliśmy bezalkoholowe wino musujące Henkell Alkoholfrei.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny