Jak wygląda obecnie branża bakaliowa w Polsce? Czy to łatwy biznes?
Bakalie są bardzo wdzięcznym tematem, a ich konsumpcja jest teraz w modzie. Rynek bakalii w Polsce cały czas się rozwija. Warto podkreślić, że HELIO aktywnie wychodzi naprzeciw trendom, będąc jednocześnie jednym z ich kluczowych kreatorów w branży. To właśnie HELIO jako pierwsze wprowadziło do mainstreamowej sprzedaży bakalie bez konserwantów HELIO Natura, przeprowadzając przy tym intensywną i wyróżniającą na tle konkurencji kampanię edukacyjną. Różnice tłumaczyliśmy poprzez telewizję, prasę, internet, w tym social media, czy degustacje i udział w eventach. Dzięki temu pokazaliśmy szerokiej grupie konsumentów, że nie wszystkie bakalie są takie same, że kupując bakalie warto spojrzeć na ich skład, na ich jakość, a nie tylko kierować się ceną. Świadomych konsumentów zaś w Polsce przybywa. Spółka dlatego od lat angażuje się w szereg projektów promujących zdrowy tryb życia i żywienia. Poza ekspertami w zakresie marketingu, współpracujemy m.in. z Zakładem Żywienia Człowieka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Polskim Stowarzyszeniem Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Dzięki wartości dodanej do produktów HELIO możemy poszczycić się dziś świadomie kreowanym wizerunkiem zdrowej marki. O skuteczności naszych działań świadczy chociażby ok. 50% wzrost przychodów ze sprzedaży na przestrzeni ostatniego roku kalendarzowego, co jest wynikiem wybitnym na tle branży. Uczulam bowiem, że branża bakaliowa wbrew pozorom nie jest prostym biznesem. Jesteśmy na rynku już 25 lat, więc mimo rosnącej mody na bakalie, widziałem już wiele bardziej i mniej spektakularnych biznesowych rozczarowań. Nawet duży i doświadczony gracz przez ostatnie lata funkcjonowania na GPW odnotowywał corocznie straty. Warto zatem stawiać na sprawdzonych partnerów, z transparentną sytuacją finansową i stabilną strukturą właścicielską. Za nami stoi olbrzymie doświadczenie, know-how, infrastruktura produkcyjna, miliony złotych inwestycji w markę HELIO i od początku działalności – stabilny polski właściciel strategiczny. Mamy bardzo doświadczony zespół i jeden z największych w branży zakładów produkcyjnych w Europie. To są atuty, które stawiają nas w roli rynkowego potentata i pewnego partnera biznesowego.
Trendy związane z prozdrowotnością produktów i czystą etykietą są coraz popularniejsze wśród polskich konsumentów, co z pewnością pozytywnie wpływa na branżę. Co jeszcze determinuje rozwój tego sektora?
Od zawsze stawialiśmy na zdrową dietę, dostrzegając jej potencjał w kontekście naszego kluczowego asortymentu, tj. bakalii. Wraz z modą na bycie fit, eksplodowała też moda na bakalie doskonale wpisujące się w zdrowy tryb życia. Nic dziwnego, wszak są prawdziwą bombą pozytywnych wartości odżywczych, a do tego kuszą smakiem. Niska zawartość sodu, bogate w błonnik, białko roślinne, potas, witaminy, liczne składniki mineralne, czy niski indeks glikemiczny – to atuty najczęściej wymieniane przez dietetyków. Sprawdzają się zatem w dietach niskosodowych, redukcyjnych, polecane są dla sportowców, diabetyków, czy osób zmagających się z miażdżycą, czy nadciśnieniem. Szeroki wachlarz smaków i możliwości powoduje, że każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie. Jeżeli dodamy do tego cieszącą się zaufaniem i silnie promowaną w mediach markę HELIO, to konsumenci, szczególnie ci zwracający uwagę na to co jedzą, sami wyciągają rękę po nasze produkty – wystarczy je ustawić na półce. Szczególnie w tym kontekście polecam produkty z linii HELIO Natura, które charakteryzują się brakiem konserwantów, a także produktami o obniżonej zawartości soli, cukru i tłuszczu. Co ważne z punktu widzenia detalisty – ich sprzedaż wspierana jest od lat intensywnymi kampaniami promocyjnymi. W skład serii wchodzą przykładowo śliwki suszone bez konserwantów, które mamy jako jedyni w Polsce, czy żurawina suszona z obniżoną o 50% zawartością cukru i 7-krotnie większą zawartością błonnika w porównaniu do tradycyjnej suszonej żurawiny. Jesteśmy także prawdopodobnie jedynym w Polsce producentem całkowicie naturalnego popcornu do mikrofalówki. Wyjątkowość popcornu HELIO Natura polega na braku dodanego tłuszczu, soli i cukru. Po wyjęciu z mikrofalówki otrzymujemy zatem prażoną kukurydzę w jej naturalnie zdrowej postaci polecanej zarówno przez dietetyków i diabetyków. Podobny zabieg zastosowaliśmy też w przypadku m.in. prażonych orzechów laskowych czy pistacji. Nasze unikalne spojrzenie na produkty HELIO w kontekście walorów dietetycznych i czystej etykiety widać jednak nie tylko w bakaliach. W produkcji np. mas do ciast HELIO nie wykorzystujemy konserwantów, glutenu, czy popularnego wśród innych producentów oleju palmowego. W kontekście mody na „czystą etykietę” należy także odnotować, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom linia bakalii bez konserwantów HELIO Natura oraz nasze masy krówkowe licencjonowane są znakiem „Czytaj skład poleca”. Warto o tym wszystkim pamiętać chociażby w kontekście zbliżających się świąt.
Jakie są plany rozwoju HELIO na najbliższy okres?
W naszej działalności praktycznie co roku wchodzimy z kilkoma nowościami. Są one spójne z konsekwentnie realizowaną strategią budowania zdrowej marki HELIO. Idąc za ciosem w tym roku weszliśmy mocniej w kategorię przekąsek, rozszerzając asortyment o nową grupę produktową, tj. batony zbożowe. Batony HELIO produkowane są z pożądanych obecnie przez konsumentów składników bakaliowo-zbożowych. Ich bazą są m.in. płatki owsiane, czy płatki z pełnych ziaren zbóż, zaś dodatki oparte są na naturalnych składnikach, np. czekoladzie, czy naturalnym miodzie, a nie ich substytutach. Niezależnie od rozwoju oferty asortymentowej, w najbliższym czasie priorytetem będą dalsze inwestycje w markę. Bez wątpienia wyróżniamy się pod tym względem na tle konkurencj. Rok 2017 będzie w naszym wykonaniu jeszcze bardziej spektakularny. Po silnej kampanii na Wielkanoc, przed nami jeszcze mocniejsze uderzenie na koniec roku. Świadomość naszej zdrowej marki będziemy wzmacniać wykorzystując prasę, outdoor, internet, w tym social media, a przede wszystkim wysoko zasięgową telewizję. Łącznie będzie to w tym roku kilka tysięcy emisji w ogólnopolskich stacjach o największej oglądalności, a także popularnych programach tematycznych dopasowanych do naszej grupy docelowej. Zachęcam zatem do współpracy i wykorzystania biznesowej szansy jaką stwarza polska marka HELIO z 25-letnimi tradycjami.
Czy z okazji zbliżających się świąt tradycyjni detaliści będą mogli liczyć na wsparcie sprzedaży z Państwa strony?
Bez wątpienia od lat wyróżniamy się na tle branży pod względem medialnego wsparcia sprzedaży. Tym razem z intensywną kampanią wystartowaliśmy już w październiku. Szerokie cross-mediowe działania obejmą m.in. czołowe ogólnopolskie kanały telewizyjne oraz kanały tematyczne, a także prasę branżową, lifestylową i kobiecą, czy internet, w tym social media. Działania promocyjne mają na celu podkreślenie unikalnych cech produktów HELIO oraz umocnienie wizerunku zdrowej marki. Kampania skupi się na produktach linii HELIO Natura i bezglutenowych masach do ciast HELIO, które nie zawierają konserwantów, glutenu, ani oleju palmowego. Dodatkowo dysponujemy także przydatnymi materiałami POS. Regały, woblery, plakaty – to wszystko na pewno będzie przydatne. Najważniejsze jednak żeby zapewnić stałą i uporządkowaną ekspozycję produktów w sklepie. Warto bowiem pamiętać, że niezależnie ile milionów złotych wyda HELIO na wsparcie sprzedaży, to jeżeli produktu nie będzie na półce, to się na nim nie zarobi. Jeżeli macie Państwo zatem jakieś pytania do oferty, czy oczekiwania, nasi handlowcy zawsze są do Państwa dyspozycji. Niewątpliwie Państwa inicjatywy, stawiane wyzwania i okazana życzliwość przyczyniły się do obecnego sukcesu HELIO, za co serdecznie dziękuję. Jestem jednocześnie pewny, że razem uda nam się osiągnąć jeszcze wiele synergii.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska
tagi: HELIO , Leszek Wąsowicz ,
Dotychczasowy dyrektor sprzedaży i członek zarządu w Kraft...
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...