Z rynku FMCG

Zakupy na stacjach benzynowych. Konsumencki test sklepów

Piątek, 10 listopada 2017
Sklepy na stacjach benzynowych zmieniają swoje oblicze. Kiedyś były w nich dostępne wyłącznie artykuły motoryzacyjne, później przez długi czas ważną rolę w asortymencie odgrywał alkohol. Dziś widzimy zmianę w funkcjonowaniu tego kanału sprzedaży. Liderzy rynkowi poszerzają swój asortyment w ten sposób, aby prócz dotychczasowej roli - wsparcia dla kierowców poprzez oferowanie podstawowych produktów motoryzacyjnych - stać się sklepem na codzienne, niewielkie zakupy. Tym samym z powodzeniem podejmują one konkurencję w segmencie convenience store. Najbardziej rozbudowane sklepy na stacjach benzynowych potrafią mieć 2500 do 3000 artykułów w sprzedaży, pokonując tym samym sklepy osiedlowe, których asortyment waha się w granicach 2000 do 2500 produktów.
Podejście prokonsumenckie PIBJA

Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) dostrzegając zmiany w tym segmencie, postanowił przyjrzeć się funkcjonowaniu sklepów na stacjach benzynowych. W tym celu opracowany został model oceny, uwzględniający 4 najważniejsze - zdaniem ekspertów PIBJA - aspekty tej działalności. Do badania wybrano 10 największych, ogólnopolskich sieci stacji benzynowych:

Amic (d. Łukoil), Bliska, BP, Circle K (d. Statoil), Huzar, Lotos, Moya, Optima, Orlen, Shell.

Badanie przeprowadzili tajemniczy klienci (mystery shopper). Zgodnie z ustalonym scenariuszem odwiedzali oni sklepy na stacjach benzynowych. W pierwszym kroku oceniali wygląd sklepu. Następnie sprawdzali dostępność określonych produktów w sprzedaży. Były to m.in. artkuły spożywcze (pieczywo, nabiał paczkowany) alkohole, kosmetyki i artykuły drogeryjne, przekąski, sałatki, wyroby cukiernicze, dania gotowe, art. motoryzacyjne (kable rozruchowe, bezpieczniki, ładowarka do telefonu). Kolejną częścią badania było zasięgnięcie porady odnośnie doboru oleju silnikowego do samochodu. Na koniec tajemniczy klienci kupowali kawę z mlekiem i hot doga, po czym oceniali otrzymane produkty i sposób ich przygotowania.

Który sieć ma najlepsze sklepy? Podsumowanie wyników testu.

Pierwsze miejsce w zrealizowanym teście zajęły sklepy należące do sieci stacji Orlen (93% na 100% w ocenie ostatecznej). Orlen zajął również pierwsze miejsce w kryterium „jakość obsługi klienta” oraz „oferta gastronomiczna”. Na drugim miejscu z wynikiem 91% punktów uplasowały się sklepy na stacjach BP. Sieć ta wyróżniła się szczególnie bogatym asortymentem (1 miejsce). Pierwszą trójkę zamykają sklepy Shell’a (88%), które również wyróżniły się w kryterium „jakość obsługi klienta”. Bardzo zbliżony wynik i czwartą lokatę zdobyła sieć Circle K (87%), głównie dzięki bogatemu asortymentowi sklepów (2 miejsce).

Więcej informacji dostępnych pod adresem: www.badaniajakosci.pl



źródło: PAP


tagi: stacja benzynowa , sprzedaż , sklep , konsument ,