Specjaliści w branży hotelowo-restauracyjnej wyraźnie mówią o przemianie trendów konsumpcyjnych. Coraz liczniejsi odbiorcy wykazują zainteresowanie jakościowymi i oryginalnymi produktami, w tym jagnięciną i sezonowaną wołowiną.
Smakosze, turyści, dyplomaci
Klientela hoteli i restauracji prezentuje szerokie spektrum gustów i preferencji, a goście coraz częściej sięgają po produkty premium, które choć są droższe, reprezentują jakość i oryginalność. Tendencja ta pierwotnie dotyczyła tylko największych polskich miast, obecnie rozciąga się już praktycznie na cały kraj, co ściśle związane jest z większą zamożnością klientów. Oprócz rodaków, rosnącą grupę konsumentów stanowią odwiedzający nasz kraj obcokrajowcy. Wizyta turystyczna czy biznesowa to otwartość na nowe propozycje, a także związany z tym budżet. Nie od dziś goście z zagranicy stanowią ulubioną klientelę hotelarzy i restauratorów. Spory odsetek klientów wyspecjalizowanych sklepów mięsnych w Warszawie i okolicach stanowią również przedstawiciele świata dyplomatycznego krajów muzułmańskich wraz ze swoimi rodzinami. Nierzadko też w obliczu organizacji konferencji czy spodziewanej dużej grupy gości, hotele zamawiają spore ilości wyszukanych gatunków mięs, które stanowią podstawę wykwintnego bankietu.
Otrzymujemy coraz więcej zapytań o jakościową ofertę z naszego sklepu – mówi Cemre Yatur, współwłaściciel wyspecjalizowanego sklepu mięsnego Harbi Meat. Póki co, w realizowanych zamówieniach przeważa drób i mięso mielone, ale klienci częściej dopytują o baraninę i jagnięcinę, a nawet o sezonowaną wołowinę.
Dużą popularnością cieszy się również oferta specjalna, jaką jest wstępnie doprawione mięso, które po szybkiej obróbce cieplnej gotowe jest do spożycia. Na miejscu przygotowujemy mięso, kroimy je i porcjujemy. Używamy mieszanki blisko 20 oryginalnych bliskowschodnich przypraw, receptura pozostaje jednak ściśle chroniona – dodaje Cemre Yatur.
Odbiorcy szukają jakości
Ostatnie lata przynoszą zmianę tendencji na rynku spożywczym, a krajowi konsumenci są coraz bardziej otwarci na jakościowe gatunki mięsa, m.in. wołowinę, jagnięcinę i baraninę, które stanowią bazę do wielu wyszukanych i bardzo zdrowych dań.
Przeznaczona na steki wołowina powinna być poddana ścisłej selekcji oraz sezonowaniu na mokro i sucho. Mięso tego rodzaju opatrzone jest specjalną tabliczką znamionową, na której wypisana jest data dostawy z ubojni. Produkt osiąga idealne właściwości między 50 a 90 dniami leżakowania. Dania przygotowywane z tak spreparowanego mięsa stanowią element oferty restauracji i hoteli z segmentu premium.
Rynek drobiowy to ciągła przewaga kurcząt, jednak na rynku konsumenckim stale obserwujemy wzrost w segmencie obejmującym gęsi, indyki i fermowe kaczki. Dostawcy i pośrednicy zgodnie potwierdzają przemianę zamówieniowego portfolio.
Baranina i jagnięcina to regionalnie popularne mięso, świetnie nadające się do pieczenia i na grilla. Z hodowli baranów słynie Podhale i tereny podkarpackie, jednak próby wypasu podejmowane są też w innych częściach Polski, co wiąże się bezpośrednio z rosnącym popytem na tę pozycję kulinarną.
Jednym z najzdrowszych gatunków mięsa jest pochodząca od kilkumiesięcznych cieląt cielęcina. Ten wyszukany produkt nie jest powszechny w krajowej ofercie sprzedażowej, jednak wyspecjalizowane sklepy mięsne powinny mieć go w swoim asortymencie.
Coraz większą popularność w kraju zyskuje również indyk, który jest mięsem chudym i wysokobiałkowym, zalecanym przy niskotłuszczowej diecie.
Zmiana trendów w branży HoReCa jest potwierdzonym rynkowo faktem. Specjaliści obserwują tendencję polegającą na większym zainteresowaniu odbiorców jakościowymi, starannie wyselekcjonowanymi produktami mięsnymi, takimi jak m.in. cielęcina, jagnięcina i sezonowana wołowina. Wiąże się to ściśle z przemianą nastrojów konsumenckich, poprawą zamożności społeczeństwa oraz większą liczbą turystów odwiedzających Polskę.