To podstawowe produkty, na bazie których przygotujemy wiele posiłków. Ryż już nie tylko biały, ale coraz częściej brązowy, dziki, czy z dodatkami. Kasza – nie tylko gryczana, ale także bulgur czy jaglana, makaron – pełnoziarnisty, kolorowy czy bezglutenowy. Wybory Polaków są różnorodne.
W sklepach małoformatowych do 300 mkw. najwięcej udziałów wartościowych w wolumenie sprzedaży osiągają makarony. Według CMR od stycznia do lipca 2017 roku kategoria ta generowała ponad 61% podczas gdy kasze 20,8% oraz ryż 18%. Biorąc pod uwagę udziały w licznie transakcji, to makarony w badanym okresie występowały na 69,3% paragonów z tymi produktami, ryż na 17,4% oraz kasze na 17,6%. W porównaniu do roku poprzedniego zarówno udziały wolumenowe, jak i udział w liczbie transakcji makaronów wzrosły o ponad 1 p.p. Ryż oraz kasze rotują na mniej więcej tym samym poziomie w sklepach małoformatowych od 2016 roku. W sklepie małoformatowym makarony, ryże i kasze są średnio reprezentowane przez ponad 28 wariantów, z czego ok. 19 wariantów makaronów, 7 wariantów kasz oraz 4 rodzaje ryżu.
Na rynku makaronów czołowym producentem wciąż pozostaje Maspex. Od stycznia do lipca 2017 roku producent ten generował 34,2% udziałów wartościowych w sprzedaży. Tym samym osiągnął wzrost w porównaniu do roku poprzedniego o 1,2 p.p. Na kolejnym miejscu pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży w sklepach małoformatowych uplasowały się Czanieckie Makarony, z wynikiem 13,4%. Równie istotni producenci na tym rynku znajdujący się w dalszej kolejności na zestawieniu CMR, to Eko-Mak, Goliard, Pol Mak, Arc Pol, Makarony Polskie, Międzybrodzkie Makarony, Raisio oraz Atlanta. W 2017 roku makaron można było spotkać na półkach 88% sklepów małoformatowych do 300 mkw.
W kategorii kasz czołowe miejsca zajmują Melvit – 16,5% udziałów, Kupiec – 12,7% oraz Sonko – 12,6%. W dalszej kolejności znaleźli się tacy producenci jak Cenos, Kros, Polskie Młyny, PZZ w Stoisławiu, Konpack, Maspex oraz Sante. Najczęściej kupowanym produktem w tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest Kasza Gryczana Sonko. Wysokimi udziałami wartościowymi w sprzedaży w 2017 roku odznaczyły się również: Kasza Jęczmienna Sonko, Kasza Manna Polskie Młyny, Kasza Manna Kupiec, Kasza Gryczana Kupiec, Kasza Manna Lubella, Kasza Jęczmienna Melvit oraz Kasza Jaglana Melvit. W 2017 roku kasze w ofercie miało 83% sklepów małoformatowych.
Przodującym producentem na rynku ryżu jest Sonko, osiągający 42,4% udziałów wartościowych w sprzedaży kategorii w sklepach małoformatowych. Na drugim miejscu znajduje się Kupiec z udziałami 11,3%. Trzecie miejsce zajął Sawex – 8,3%. W sklepach małoformatowych klienci również często sięgają po produkty Cenos, Kros, Konpack, Melvit, Pol Mak oraz Polskie Młyny. Najczęściej kupowanym rodzajem ryżu jest biały długoziarnisty. Ryże w 2017 roku były dostępne w 86% wszystkich sklepów małoformatowych.
Na półce sklepowej
W sklepie pani Haliny Dudek podstawą w tych kategoriach jest przede wszystkim makaron. Na półce podstawowymi pozycjami są rodzaje takie jak kokardki, pióra, świderki, spaghetti. Biorąc pod uwagę ryż, najlepiej rotującą pozycją jest biały długoziarnisty. Dostępny jest również ryż brązowy. Z kolei kasze najczęściej kupowane przez klientów sklepu to kasza gryczana oraz jęczmienna.
W niewielkiej miejscowości pod Nałęczowem sposób odżywiania się mieszkańców jest zróżnicowany. Jedni dbają o to, by spożywać zróżnicowane produkty i dostarczać organizmowi potrzebnych składników inni nie zwracają na to uwagi. „Z produktów zbożowych mamy makarony razowe, ryż brązowy. Co jakiś czas zamawiam inne rodzaje kaszy takie jak pęczak, bulgur czy kuskus. Nie duże ilości – natomiast są klienci, którzy chętnie sięgają po takie produkty. Wśród makaronów króluje Lubella. Oprócz tego mamy Pol-Mak i tańsze pozycje, np. Krzyś. Ryże głównie Sonko oraz Kupiec. Jest też marka Krawpak. Z kolei kasze Kupiec oraz marki własnej Farma” – informuje właścicielka sklepu Halina Dudek.
Dania mięsne, zupy czy sałatki – jest wiele posiłków, do których ryż, kasza czy makaron pasują idealnie. Dlatego wszystkie kategorie są popularne w polskich domach. W miarę możliwości warto urozmaicić półkę o produkty takie jak ryż basmati, kasza kuskus czy makaron bezglutenowy, które sprawdzą się zwłaszcza w środowisku, gdzie klienci poszukują produktów zdrowych i dążą do urozmaicenia diety.
Monika Kociubińska