Kategorie produktów

Rynek parafarmaceutyków - komentarz producenta

Niedziela, 11 czerwca 2006 HURT & DETAL - Nr 2 (4) / 2006
Polski rynek parafarmaceutyków powiększył się na przestrzeni 2005 roku o ponad 9%. Jak oceniany jest dotychczasowy rozwój tego rynku w Polsce? Jakie zmiany czekają rynek leków OTC w najbliższych latach?
- Czy polski pozaapteczny rynek leków powiększył się o 9%? Moim zdaniem tak - twierdzi Mirosław Smółka, dyrektor handlowy w firmie Polski Lek S.A. (Grupa Maspex Wadowice). O tyle mogła wzrosnąć liczba czy też, wartość sprzedawanych opakowań. Wynika to z dwóch przyczyn. Po pierwsze firmy już obecne na rynku wprowadzają nowe produkty lecznicze oraz leki, które do tej pory były dostępne tylko w aptece. Po drugie pojawiają się nowi producenci, czy też dystrybutorzy zachęceni inwestowaniem w ten segment rynku optymistycznymi prognozami z lat poprzednich. Uważam, że pozaapteczny rynek preparatów leczniczych będzie się nadal rozwijał w dotychczasowym tempie.

- W handlu detalicznym (z wyłączeniem aptek) grupę preparatów OTC, czyli preparatów sprzedawanych bez recepty, tworzą tabletki przeciwbólowe, tabletki gastryczne, tabletki do ssania na gardło oraz witaminy i minerały - informuje Alina Mrozek z firmy Krüger. Cała grupa w ostatnim okresie odnotowała wzrost na rynku detalicznym, zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym. Najbliższe lata powinny przynieść dalszy rozwój tej grupy, spowodowany wzrostem ich dystrybucji na rynku FMCG i poszerzeniem oferty asortymentowej.
Dalszemu rozwojowi winno sprzyjać z jednej strony rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów, którzy coraz częściej preparatów OTC szukają właśnie w placówkach handlu detalicznego, a z drugiej strony te właśnie placówki handlowe starają się zabezpieczyć ich podaż poprzez tworzenie tzw. półek i apteczek zdrowia. Na tych półkach zdrowia obok dotychczasowych witamin i minerałów w coraz szerszym zakresie pojawiają się innego rodzaju preparaty, min. na ból gardła, zgagę itp. Z czasem świadomość konsumentów o dostępności tego rodzaju preparatów właśnie w placówkach handlowych, które odwiedzane są przez nich codziennie, będzie rosła, a ich asortyment będzie się poszerzał.

Blisko 90% leków dostępnych w polskim handlu pozaaptecznym to środki przeciwbólowe, a ponad 5% to witaminy. Czy świadomość zdrowego i aktywnego życia Polaków będzie miała wpływ na zmianę tych proporcji w przyszłości?

- Moim zdaniem proporcja ta zmieni się. Środki przeciwbólowe osiągnęły taką wielkość sprzedaży, że już jej utrzymanie będzie wymagało ciągłego inwestowania w działania marketingowe - podkreśla Mirosław Smółka. Witaminy i minerały natomiast będą rosły w całej grupie środków leczniczych na rynku pozaaptecznym. Wynikać to będzie nie tylko ze wzrostu świadomości, ale z coraz ciekawszej oferty już obecnych produktów, które będą unowocześniane, jak również wprowadzanych nowości. Dobrym przykładem uatrakcyjnienia już obecnych na rynku produktów jest Plusssz (od 2005 roku marka Plusssz jest w 100% własnością Polskiego Leku). Od miesiąca lutego 2006 wprowadzone zostały na rynek unikalne w skali europejskiej tabletki dwuwarstwowe. Jedna warstwa to dzienna dawka multiwitamin a druga odpowiednio Magnez, Multiminerały, Żelazo i Witamina C.
- Według Aliny Mrozek - wzrost świadomości konsumentów w profilaktyce zdrowia i suplementacji diety, jak również coraz szybsze tempo życia i wszechobecny stres sprawiają, że konsumenci coraz częściej sięgają po preparaty z witaminami i minerałami jako uzupełnienie codziennej diety. Obecnie kategoria witamin i minerałów jest jedną z mniejszych kategorii rynku OTC. Kategoria ta wykazuje silną koncentrację w kanale nowoczesnym (super- i hipermarkety), w przeciwieństwie do pozostałych kategorii grupy OTC, których sprzedaż koncentruje się w handlu tradycyjnym. W kategorii witamin i minerałów firma Krüger od dłuższego czasu jest liderem na rynku FMCG, posiadając blisko 50% udział ilościowy i wartościowy. W swojej ofercie firma Krüger obok prostych preparatów witamin i minerałów w formie musującej typu multiwitamina, magnez, calcium, witamina C, proponuje również serię Krüger Linie Vital, preparatów złożonych typu - Aloe Vera, Żeńszeń i Koenzym Q10 wszystkie wzbogacone 10

witaminami. Oferta witamin i minerałów w formie tabletek rozpuszczalnych wzbogacona jest również preparatami dla dzieci oraz energetyzującym preparatem Activ z zawartością tauryny, kofeiny i l-karnityny. Pod koniec ubiegłego roku nasza oferta została poszerzona o prostszą formę suplementacji diety - tabletki do połykania, proponowane w praktycznej dla konsumenta formie - blistry: Witamina C 200mg, Multiwitamina z selenem i MaxiRutin C. Firma Kruger planuje dalszy rozwój tej kategorii poprzez uzupełnienie jej nowymi preparatami, jak również stałą promocję całej kategorii.

tagi: leki otc , hurtownia farmaceutyczna ,