Polacy lubią eksperymenty. Kolorowe trunki, niecodzienne smaki... Jakie alkohole są popularne w miesiącach letnich?
Alkohol jest kategorią cieszącą się niezwykłą popularnością w sklepach małoformatowych do 300 mkw., pojawiającą się na co trzecim paragonie. Konsumenci mają szeroki wybór spośród licznych gatunków i smaków. Na rynku pojawia się coraz więcej wariantów produktów alkoholowych – od 2015 roku – jak wnika z danych CMR – w sklepach małoformatowych półka rozrosła się o średnio 30%. W dużej mierze jest to skorelowane z pojawianiem się nowych opcji smakowych.
Dane z paragonu
Prężnie rozwijającą się kategorią są piwa smakowe oraz radlery, które można nabyć w niemalże każdym sklepie małoformatowym. Latem, ich sprzedaż rośnie około 3-krotnie w stosunku do zimy. Zgodnie z danymi CMR, najwięcej transakcji odnotowuje się w lipcu bądź sierpniu, natomiast najmniej w lutym. Pogoda oddziałuje również na szerokość asortymentu – u szczytu popularności piw smakowych oraz radlerów, w sklepie małoformatowym dostępnych jest średnio ponad 20 wariantów (zimą jest to około 15). Producenci prześcigają się w wymyślaniu nowych smaków, które niejednokrotnie zyskują sympatię konsumentów. „Warka Radler Malina z Cytryną, która pojawiła się na rynku w marcu, aktualnie jest jednym z najlepiej rotujących produktów opisywanej kategorii, tuż obok Desperadosa o smaku tequili oraz Perły Miodowej. Świetnie radzą sobie również inne nowości – Okocim Radler Owoce Leśne czy Lech Ice Bloody Orange – zajmujące miejsca w pierwszej 20 najlepiej rotujących piw smakowych i radlerów” – mówi Joanna Stankiewicz z CMR.
Również mocniejsze alkohole poszerzają gamę dostępnych smaków. Wielkość sprzedaży smakowych wódek charakteryzuje się trendem rosnącym. Posiadają one coraz większy udział w wolumenie sprzedaży tychże trunków wysokoprocentowych – aktualnie niemalże 30%. Półka dostępnych wódek kolorowych systematycznie rozrasta się, osiągając około 45 SKU na sklep. Jak przyznaje Joanna Stankiewicz – szczególnie widoczny sukces osiągnęła Soplica Cytrynowa z Nutą Miodu, stając się w lipcu najlepiej rotującą nowością. Fakt ten nie budzi zdziwienia, biorąc pod uwagę, iż jest to jeden z najbardziej poważanych smaków alkoholi mocnych. Inne popularne smaki to wiśnia i orzech, a rzadziej pigwa, śliwka czy grejpfrut.
Najpopularniejszymi markami wódek smakowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. są Soplica oraz Lubelska – informuje CMR. Generalnie, małe pojemności sprzedają się znacznie częściej niż większe butelki, gdyż widnieją na 90% paragonów z kategorią.
Rotacja niektórych kategorii alkoholowych jest silnie związana z pogodą. I tak na przkład cydry swój okres świetności przeżywają w miesiącach ciepłych – przeważnie w czerwcu. Niemalże bezkonkurencyjny, najlepiej rotujący produkt opisywanej kategorii to Klasyczny Cydr Lubelski, pojawiający się na blisko co drugim paragonie z kategorią” – mówi ekspert.
Kolejną kategorią kolorowych alkoholi silnie skorelowanych z pogodą są drinki. Ich sprzedaż wzrasta około dwukrotnie w ciepłych wakacyjnych miesiącach. Szczyt popularności osiągają w sierpniu, co nie zmienia faktu, iż pojawiają się jedynie na około 0,1% paragonów.
Z danych CMR wynika, iż najlepiej sprzedającymi się markami są Sobieski Impress, Jack Daniel’s oraz Bacardi Breezer. Natomiast najczęściej kupowanym wariantem jest Jack Daniel’s z Colą, którego popularność systematycznie rośnie od miesięcy, osiągając aktualnie ¼ wolumenu sprzedaży drinków.
Okiem Kupca
„W kategoriach alkoholowych na rynku jest w czym wybierać, a miesiące wakacyjne obfitują w nowości. Wśród piw bardzo dobrze przyjęły się lekkie o obniżonej zawartości alkoholu, a także radlery i inne. Prym w sprzedaży w moim sklepie wiodą w tym sezonie marki takie jak Okocim Radler, Somersby, Desperados, Warka Radler, Redd’s oraz Łomża Radler. Z piw bezalkoholowych Lech oraz Żywiec. Wśród alkoholi kolorowych niezastąpione są Soplice w różnych smakach, a także smakowe odmiany wódki Stumbras czy Lubelska. Oczywiście czyste wódki cieszą się rotacją przez cały rok. I tutaj numerem jeden jest Żubrówka Biała.
Poza tym Martini Bianco, Prosecco i Aperol – mają w tym czasie swoje stałe miejsce na półce” – mówi Zofia Kaczmarczyk, właścicielka sklepu we Wrzosowie.
Lato upływa pod znakiem lekkich piw, w tym także smakowych i radlerów oraz kolorowych drinków. I chociaż sezon urlopowy powoli dobiega końca, to konsumenci jeszcze przez jakiś czas pozostaną w wakacyjnej aurze.
Monika Górka