30-lecie europejskiej ochrony terminów mleczarskich, takich jak „mleko" i „masło"
Poniedziałek, 10 lipca 2017
W UE mleko i produkty mleczarskie zostały uznane od dziesięcioleci za unikalne pod wieloma względami. Od 30 lat szczególne ramy prawne UE zapewniają obywatelom UE klarowną wiedzę na temat mleka i produktów mleczarskich oraz silnie chronią ich przed wprowadzaniem w błąd. W dniu 14 czerwca 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) ponownie podkreślił wyjątkowość mleka i przetworów mlecznych w sprawie sądowej nr C-422/16, silnie podkreślając 30-tą rocznicę unijnej ochrony terminów mleczarskich.
W dniu 2 lipca 1987 r. Wspólnota Europejska wdrożyła szczególną ochronę produktów mleczarskich w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1898/87 z dnia 2 lipca 1987 r. w sprawie ochrony oznaczeń stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi. Rozporządzenie to ustanowiło po raz pierwszy jasną unijną definicję „mleka", jak również warunki uczciwej konkurencji między mlekiem, a konkurującymi produktami w dziedzinie oznaczania, etykietowania i reklamy.
Rozporządzenie to ma na celu również służyć promowaniu mleka i przetworów mlecznych w UE. Dzisiejsza ochrona terminów mleczarskich pozostaje najważniejszą kwestią, ponieważ produkty mleczarskie stają przed nieuczciwą konkurencją ze strony produktów roślinnych, w stosunku do których używa się terminów zarezerwowanych dla mleka i produktów mleczarskich, próbując różnych „kreatywnych" sposobów pomijania tego.
W dniu 14 czerwca 2017 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wyraźnie potwierdził, że produkty pochodzenia wyłącznie roślinnego nie mogą nigdy używać nazw produktów mleczarskich, które są zastrzeżone przez prawo UE dla produktów zwierzęcych.
Mleko i produkty na bazie roślin to dwa różne produkty, o różnym pochodzeniu, składzie i wartości odżywczej. Konsumenci powinni mieć możliwość różnicowania produktów mleczarskich i alternatyw roślinnych, dlatego też ochrona jest potrzebna bardziej niż kiedykolwiek.
Harmonogram działania (ang. roadmap) ostatnio opublikowany przez Komisję w sprawie oceny marketingu jest doskonałą okazją do wzmocnienia tej ochrony.
Polska Izba Mleka ściśle współpracuje z Europejskim Stowarzyszeniem Mleczarskim (EDA) i w pełni popiera działania w zakresie ochrony produktów mleczarskich. Nasza organizacja prowadzi liczne kampanie, dzięki wsparciu z Funduszu Promocji Mleka, które promują spożycie mleka wśród najmłodszych m.in. „Dzieciaki Mleczaki”, „Mamy kota na punkcie mleka”. Nasza organizacja organizuje również Cykl Konferencji „Fakty i mity o mleku”. Konferencje te mają na celu zwiększenie świadomości na temat mleka, produktów mlecznych oraz ich roli w diecie dzieci i młodzieży, w związku z licznymi kontrowersjami, sporami i mitami na temat mleka, które pojawiły się w ostatnich latach.
Źródło: Opracowanie biura Polskiej Izby Mleka na podstawie informacji prasowej EDA
W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.